رهبران بریکس با پیوستن ۶ کشور از جمله ایران، عربستان و امارات موافقت کردند

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۲

رهبران بریکس، شماری از قدرت‌های اقتصادی نوظهور، با پیوستن ایران، عربستان سعودی، امارات، آرژانتین،‌ مصر و اتیوپی به این گروه موافقت کردند.

به گزارش کسری ناجی، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی فارسی از محل برگزاری این نشست در حومه شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، این کشورها از ژانویه سال آینده رسما عضو بریکس خواهند شد.

به گفته خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی فارسی «مشخص نیست که معیارهای رهبران بریکس برای عضویت اعضای جدید چه بوده و بر چه اساسی از این کشورها دعوت کردند.»

در بیانیه پایانی نشست سه روزه سران این کشورها پیوستن اعضای جدید اعلام شده است. بحث بر سر گسترش بریکس که در حال حاضر شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، در دستور کار این نشست قرار داشت.

در حالی که همه اعضا علنا حمایت خود را از گسترش این گروه ابراز کردند،‌ اما اختلافاتی هم بین رهبران بر سر شمار اعضای جدید و همچنین سرعت پیوستن این کشورها وجود داشت.

این اولین گسترش بریکس از سال ۲۰۱۰ است که آفریقای جنوبی به این گروه از کشورها پیوست.

پیشتر معاون وزیر خارجه روسیه در سفری به تهران گفته بود که عضویت ایران زمان‌بر خواهد بود.

ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهور ایران هم برای شرکت در این نشست به آفریقای جنوبی سفر کرده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در مورد پذیرش اعضای جدید گفته است: «معتقدم با ورود این کشورها انرژی بیشتری به سازمانمان می‌دهیم.»

ده‌ها کشور دیگر برای پیوستن به این مجموعه صف کشیده‌اند.

تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو گروه بریکس بر روی هم حدود ۲۰ درصد کل تولید ناخالص جهان است و رهبران این کشورها می‌کوشند تا از قدرت اقتصادی خود برای تاثیرگذاری بر شرایط جهانی بهره برداری کنند.

جمعیت کشورهای بریکس مجموعا بیش از ۳.۲ میلیارد نفر یعنی حدود ۴۰ درصد جمعیت تقرییا ۸ میلیاردی جهان است.

بریکس نام گروهی به رهبری برخی از کشورهایی است که اقتصادی نوظهور در جهان دارند. برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای اصلی بریکس هستند. نام بریکس از حروف اول نام کشورهای عضو به زبان انگلیسی گرفته شده است.

نخستین بار وزیران خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ دیدار کردند و اولین اجلاس رسمی سران در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد.

سال بعد آفریقای‌جنوبی هم به این شورای تجاری پیوست و نشست سران آن هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است.

چرا بریکس مهم است؟

کشورهای عضو بریکس رکوردهای زیادی دارند:

  • اولین (روسیه)، سومین (چین)، پنجمین (برزیل) و هفتمین (هند) کشورهای بزرگ دنیا
  • پرجمعیت‌ترین‌ها (دو کشور میلیارد نفری دنیا) یعنی چین و هند
  • جز آفریقای جنوبی، چهار کشور دیگر در بین هفت کشور اول از نظر مساحت و ده کشور اول دنیا از نظر جمعیت و تولید ناخالص داخلی هستند
  • سه ارتش از پنج ارتش بزرگ دنیا از نظر پرسنلِ در حال خدمت
  • کشورهای بریکس در مجموع، حدود چهل درصد جمعیت، نزدیک به یک‌چهارم تولید ناخالص ملی و حدود یک‌سوم خاک دنیا را تشکیل می‌دهند
  • در میان این غول‌ها، آفریقای‌جنوبی شاید کوچک به نظر برسد اما تنها کشور آفریقایی بریکس است، از نظر تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ آفریقاست (یا با برآوردی دیگر سومین)، سومین ارتش بزرگ آفریقا را دارد هرچند از نظر مساحت و جمعیت (حدود شصت میلیون)، در این قاره ششم است. ژوهانسبورگ، بزرگترین و ثروتمندترین شهر این کشور، پایتخت اقتصادی آفریقا محسوب می‌شود.
  • کشورهای بریکس از مهم‌ترین تولیدکنندگان کالا، خدمات و مواد خام در دنیا هستند و پیش‌بینی شده در آینده نه چندان دور بزرگترین شوند. از دیگر ویژگی‌های مهم کشورهای بریکس:
  • ذخایر عظیم و متنوع منابع طبیعی و زیرزمینی از جمله انرژی و عناصر کمیاب
  • نیروی کار فراوان و ارزان
  • هزینه پایین تولید
    بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *