جزئیات جدیدی از «شکنجه‌ محمدمهدی کرمی و محمد حسینی»؛ به آنها گفته بودند عفو شده‌اید

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۳

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان روز پنجشنبه ٢ شهریور با انتشار جزئیات جدیدی از متهمان پرونده کشته‌شدن روح‌الله عجمیان گفت: حوالی سحر روز اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی به آنها گفته شده بود مشمول عفو شده‌اند.

این کمیته به نقل از «زندانیانی که آن شب در سلول انفرادی بوده‌اند» روایت کرده که آقای حسینی «از خوشحالی سجده شکر کرده بود. و بقیه هم فکر کرده بودند که اعدام منتفی شده، اما صبح روز بعد که پرسنل اداری می‌آیند و آنها را دوباره به بند می‌برند، متوجه می‌شوند که حکم اعدام محمدمهدی و سیدمحمد اجرا شده است.»

طبق گزارش، «به‌کرات» از نوعی شکنجه با عنوان «جوجه کردن» علیه متهمان پرونده کشته‌شدن روح‌الله عجمیان استفاده شده که در آن دست و پای فرد را از عقب به هم بسته و با زنجیر او را از سقف آویزان می‌کنند و همزمان با فحاشی چند نفر آنها را کتک می‌زنند.

این وضعیت زندانیان به مدت ۳۰ روز ادامه داشته و طی این مدت «اعدام مصنوعی» شده‌اند. به عبارت دیگر، به آنها گفته شده که اعدام می‌شوند و تا حیاط برده شده و به آنها چشم‌بند زده‌اند اما بعد از چند دقیقه آنها را از مو یا ریش روی زمین کشیده و به سلول بازگردانده‌اند.

ایستادن روی یک پا، فحاشی، مشت و لگد و کتک‌کاری از جمله به‌وسیله شوکر برقی، و نشستن نگهبانان روی گردن زندانیان، از دیگر روش‌های شکنجه آنها توسط مقامات زندان بوده است.

در گزارش آمده که شکنجه محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی بیش از دیگران بوده و مثلا اگر «جوجه کردن» دیگران ۲۰ دقیقه طول می‌کشید، این وضعیت برای سیدمحمد ۵۰ دقیقه ادامه داشت.

پس از صدور اولیه احکام متهمان این پرونده که طبق آن همه به ۲۵ سال زندان و پنج نفر به اعدام محکوم شدند، به زندانیان به زور قرص آرام‌بخش خورانده شده بود. پس از آن حکم‌ها شکسته شد و تنها احکام اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی تایید شد.

طبق گزارش، محمد مهدی کرمی قصد داشته اعتصاب غذا کند و بقیه زندانیان هم خواسته‌اند او را همراهی کنند. «محمدمهدی گفته بود که من دیگر اعدامم آمده، این آخرین تلاش‌هایم است. اما افسرنگهبان می‌گفت اجازه بدهید خودمان پیگیری کنیم.»

در ادامه گزارش آمده که صبح روز جمعه ۱۶ دی‌ماه رئیس زندان به همراه چند نفر دیگر به بهانه بررسی و برطرف کردن مشکلات زندانیان وارد بند می‌شوند که عباسی، رئیس زندان، به محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی می‌گوید: «بیاید بروید توی دفترم حرف بزنیم.»

طبق گزارش، «وسط راه محمدمهدی و سید[محمد] را جدا می‌کنند و می‌برند توی انفرادی‌هایی که مخصوص زندانیان اعدامی است.»

لازم به ذکر است براساس آرای قطعی صادره توسط دیوان عالی، حمید قره حسنلو به ۱۵سال حبس نفی بلد، و رضا آریا، حسین محمدی، و مهدی محمدی هر کدام به ۱۰ سال حبس نفی بلد محکوم شدند. همچنین محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی، امین مهدی شکراللهی، و فرزانه قره حسنلو هر کدام به پنج سال حبس نفی بلد و علی معظمی گودرزی به سه سال حبس نفی بلد محکوم شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *