سه هزار میلیارد تومان هزینه اربعین؛ ستاد بازسازی عتبات «سه هزار موکب ایرانی» برپا می‌کند

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۴

یک مقام حکومتی در تهران از «صدور پروانه» برای برپایی «۳ هزار موکب ایرانی» به منظور انجام امور مربوط به مراسم مذهبی «اربعین» در خاک ایران و عراق خبر داد اما اشاره‌ای به هزینه این اقدام نکرد.

پیش از این، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، روز ۱۹ مرداد گفته بود که «برای اربعین، ۳ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است.» این در شرایطی است که به گفته شماری از نمایندگان مجاس و نیز کارشناسان اقتصادی منتقد دولت، مردم ایران با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه هستند.

مجید نامجو، رئیس گروه موسوم به «قرارگاه اربعین» وابسته به «ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات» به خبرگزاری «ایسنا» گفت: از این میزان، حدود «دو سوم موکب‌ها» در خاک عراق برپا می‌شود و «سایر موکب‌ها» در مناطق مرزی برپا شده‌اند.

«موکب» در زبان عربی عراقی، عنوانی برای محل برگزاری انواع مراسم مذهبی و پذیرایی از افراد حضار در آن مراسم است که در زبان فارسی به آن «هیئت» نیز گفته می‌شود.

مجید نامجو که همزمان «جانشین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات» است، افزود: «ستاد مرکزی اربعین» که زیر نظر وزیر کشور جمهوری اسلامی فعالیت دارد، مسؤولیت «صدور پروانه و تسهیل‌گیری» این موکب‌ها را به ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات واگذار کرده و این ستاد «تنها دستگاهی است که مجاز به صدور پروانه آنهاست.»

مراسم مذهبی «اربعین» در روزهای منتهی به بیستمین روز از ماه قمری «صفر» و چهل روز پس از روز دهم ماه «محرم» که از آن با عنوان «عاشورا» یاد می‌شود، در کشور عراق و مسیرهای منتهی به شهر «کربلا» و مقبره امام سوم شیعیان به‌صورت «مراسم پیاده‌روی» و یا برگزاری برنامه‌های جانبی، انجام می‌شود.

در این حال، هزینه‌های هنگفت برگزاری این مراسم در هر سال، به رغم مشکلات فراوان اقتصادی در ایران، خبرساز بوده است.

در این ارتباط، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، روز ۲۹ مرداد، اختصاص بودجه «۳۰۰ میلیارد ریالی» از سوی شهرداری پایتخت ایران به منظور هزینه کردن در مراسم مذهبی «اربعین» را تایید کرد.

در این حال، رئیس قرارگاه اربعین در ستاد حکومتی توسعه و بازسازی عتبات عالیات، با اعلام اینکه برای «موکب‌های اربعین ۴۸۰۸ تقاضا» ثبت شده و برای «۲۹۳۷ موکب» پروانه صادر شده، افزود که این موکب‌ها در مرزهای خروجی ایران و مناطقی از خاک عراق، مرزهای مهران (ایلام)، شلمچه و چزابه (خوزستان)، خسروی (کرمانشاه)، باشماق (کردستان)، تمرچین (آذربایجان غربی) و ریمدان (سیستان و بلوچستان) را پوشش می‌دهند.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر، بیستم مرداد گفته بود که حدود «۴۰۰ تُن» دارو و بیش از «۸۰ دستگاه» آمبولانس را در اختیار «زائران اربعین» خواهند گذاشت. قباد محمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه هم از استقرار «هفت بیمارستان و درمانگاه صحرایی، دو بالگرد آمبولانس و بیش از ۱۰۰ آمبولانس» در مرز خسروی برای ارائه خدمات به آنها خبر داده بود.

بخش فارسی «صدای آمریکا» در گزارش‌ها و بخش‌های متعددی از جمله «تریبون آزاد روی‌خط» به موضوع هزینه کردن از بودجه عمومی کشور برلی مراسم مذهبی اربعین در خاک عراق پرداخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *