عفو بین‌الملل: جان باختن جواد روحی در زندان، هجمه حکومت ایران به حق حیات را باز برملا کرد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۱۰

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت جان باختن جواد روحی، معترض خیزش انقلابی، در زندان بار دیگر هجمه نفرت‌انگیز مقام‌های ایران به حق حیات را افشا می‌کند و تاکید کرد که این موضوع باید به صورت موثر و مستقل مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد.

این بیانه افزود: «مقام‌های ایران بر خلاف قوانین بین‌المللی جنایت‌های مختلفی، از جمله ناپدیدسازی قهری، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها را علیه جواد روحی انجام دادند تا او را ناچار به اعتراف اجباری کنند.»

این بیانیه تاکید کرد: «همه کسانی که مسئول جنایت‌های صورت گرفته علیه جواد روحی هستند باید مورد تحقیق و تفحص جنایی قرار گرفته و محاکمه شوند.»

عفو بین‌الملل تاکید کرد: طبق اصل حقوقی صلاحیت قضایی جهانی، کشورها باید همه مقام‌های ایران را که به دلیل جنایت‌هایی همچون شکنجه و ناپدیدسازی قهری، متهم به نقض جدی حقوق بشر هستند، تحت پیگرد قرار دهند.

این سازمان افزود: جواد روحی در زندان به شدت هدف ضرب و شتم قرار گرفته و شلاق خورده بود. مسئولان زندان همچنین به او شوک الکتریکی داده و او را در سرمای بسیاری شدید نگه داشته بودند و با قرار دادن یخ بر روی بیضه‌های او به مدت ۴۸ ساعت او را تحت آزار جنسی قرار داده بودند.

طبق اطلاعات عفو بین‌الملل، ماموران سپاه بارها با تفنگ به سر جواد روحی نشانه رفته و او را تهدید کرده بودند اگر اعتراف نکند، به او شلیک می‌کنند.

به گفته عفو بین‌الملل، جواد روحی در اثر شکنجه دچار عدم کنترل ادرار، آسیب مفصل شانه، اختلال حرکت و اختلال گفتار شده بود و با این وجود مسئولان زندان از ارائه خدمات درمانی کافی به او جلوگیری می‌کردند.

این سازمان همچنین خاطرنشان کرد جواد روحی در جلسه محاکمه‌ کوتاهی که برای او برگزار شد، اجازه دسترسی به وکیل مورد انتخاب خود را نداشت.

عفو بین‌الملل خاطرنشان کرد از ژانویه ۲۰۱۰ موارد متعددی را مستندسازی کرده که نشان می‌دهد مسئولان جمهوری اسلامی از انجام تحقیق و تفحص مناسب درباره ده‌ها مرگ مشکوک زندانیانی که طبق گزارش‌های معتبر، تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته بودند، خودداری کرده است.

سازمان حقوق بشر ایران نیز از کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل خواست درباره جان باختن جواد روحی تحقیق و تفحص انجام دهد.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «علی خامنه‌ای و همه افراد و سازمان‌هایی که در بازداشت و شکنجه روحی نقش داشته‌اند مسئول جان باختن او هستند و باید پاسخگو شوند.»

ادامه واکنش‌ها

در همین حال، واکنش‌ها به جان باختن جواد روحی در زندان ادامه دارد. مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار، در واکنش به جان باختن جواد روحی در اینستاگرام نوشت: «بیایید جواد روحی را هم تبدیل به اسم رمز انقلاب‌مان کنیم. جواد روحی را هم کشتند. به او حکم اعدام داده بودند اما اینگونه حکمش را در خفا اجرا کردند تا هزینه کمتری برای جمهوری اسلامی داشته باشد. بیایید نگذاریم موفق شوند.»

او افزود: «همانگونه که از مهسا امینى میلیونی نوشتیم، حالا ازجواد روحی بنویسم. جنایت تکرار شد، حماسه ما هم باید تکرار شود. جواد روحی را به جرم رقص آزادی، به جرم شعار رهایی، به جرم تشویق مردم برای ماندن در خیابان به جرم رهبر میدان اعتراض بودن کشتند. صدایش باشیم.»

نازنین بنیادی نیز در پلتفرم اکس نوشت: «مقاومت پایان‌ناپذیر جواد روحی انعکاسی از انقلاب بزرگ مردم ایران است. نه آن شکنجه‌های وحشتناک و نه حکم‌های اعدام مضحک توان متوقف کردن او را نداشت. جواد روحی پاره تن آمل بود که قهرمانانه زیست‌ و برای فردای روشن ایران آزاد تا پای جان ایستاد.»

سیامک منتظری، زندانی سیاسی پیشین، در پیامی ویدیویی گفت: «یک روح دیگر از کالبد ایران پر کشید. این رژیم سفاک و جنایتکار امروز جاویدنام جواد روحی را به همان شیوه کثیفی که جاویدنام مسها امینی را به قتل رساند، از ما گرفت.»

او افزود: «به عنوان کوچک‌ترین فرزند ایران از تمامی رهبران سیاسی تقاضا می‌کنم در صورت صلاحدید، اعلام عزای عمومی کنند و مردم را برای این جنایت آشکار و قتل حکومتی، به خیابان‌ها فرابخوانند.»

سیامک منتظری خطاب به مردم گفت: «بیاییم از این فرصت طلایی که رژیم تمام مزدوران سرکوبگر خود را برای شرکت در راهپیمایی اربعین به عراق گسیل کرده، نهایت استفاده را ببریم و علی خامنه‌ای و مزدورانش را غافلگیر کنیم. شاید ۲۵ شهریور روز آزادی ایران باشد، نه آغاز قیام.»

خبرگزاری میزان، رسانه قوه قضاییه، از مرگ جواد روحی، خبر داد و نوشت او بامداد پنج‌شنبه به دلیل «تشنج» در زندان نوشهر، به بیمارستان منتقل شده و همان‌جا فوت کرده است. در واکنش به این اتفاق، شمار زیادی از کاربران، مرگ مشکوک او را «قتل به دست حکومت» خواندند.

جواد روحی شهریور سال گذشته و در جریان تجمع اعتراضی مردم در نوشهر بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب ساری به «سه بار اعدام» محکوم شد اما خرداد ماه امسال دیوان عالی کشور این حکم را نقض و پرونده‌ را برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض دادگاه انقلاب ساری ارسال کرد.

روحی در حالی بامداد امروز جان باخت که با گذشت ۱۰۰ روز از نقض حکمش در دیوان عالی کشور، در بی‌خبری از دادرسی دوباره و تعیین زمان دادگاه، در وضعیتی بلاتکلیف در زندان بود.

به جواد روحی اتهام ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش زدن آن و توهین به مقدسات هم بسته شده بود.

روحی در طول دوران بازداشتش وکیل انتخابی نداشت، اما بنا بر اعلام حبیب‌الله قزوینی، وکیل تسخیری‌اش، طبق تصاویر دوربین مداربسته، او تنها در محل تجمع حضور داشته و هیچ مدرکی دال بر این‌که اموال عمومی را آتش زده و تخریب کرده وجود ندارد و موکلش از سوختن قرآن هم خبر ندارد.

مجید کاوه، وکیل انتخابی روحی هم پس از آن در در توییترش نوشته بود موکلش «ایرادات اساسی و حائز اهمیتی نسبت به تحقیقات مقدماتی داشته است».
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *