وزیرآموزش و پرورش در پاسخ به گرانی شهریه مدارس: «برای ماشین مدل بالا هم باید پول بیشتری بدهید»

By | ۱۴۰۲-۰۶-۱۰

رضا‌مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش ایران تحصیل دانش‌آموزان را با خرید خودرو مقایسه کرده است.
آقای صحرایی، در یک گفتگوی تلویزیونی و در پاسخ به سوال مجری این برنامه درباره گرانی شهریه مدارس غیرانتفاعی گفت: «برای ماشین مدل بالا هم باید پول بیشتری بدهید! شاید خانواده دنبال چیز دیگری است، ما که نباید پولش را بدهیم.»

رضامراد صحرایی پیش‌تر گفته بود: «کیفیت مدارس دولتی را آنچنان بالا ببریم که خانواده‌ها دغدغه انتخاب مدارس نداشته باشند.»

مطابق قانون اساسی ایران دولت موظف به تامین آموزش رایگان است اما در دهه‌های گذشته مدارس غیردولتی به راه افتاده‌اند که بنابر آمارها و گزارش‌های شهروندان شهریه یک سال برخی از آنها بیش از کل حقوق و دستمزد یک ساله بهش بزرگی از کارگران و کارمندان این کشور است.

پولی شدن آموزش در ایران یکی از موضوعات اصلی مورد اعتراض فعالان صنفی و جنبش معلمان در ایران است. آنها به خصوصی‌سازی مدارس معترضند.

در سال‌های گذشته و با رشد تعداد مدارس غیردولتی و شهریه های سنگین این مدارس و همچنین امکانات خاصی که برای این دانش آموزان وجود دارد، کارشناسان نسبت به طبقاتی شدن نظام آموزشی در ایران هشدار داده‌اند.‎

خرداد ماه امسال رضا‌مراد صحرایی، وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور ایران با رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی، وزیر آموزش و پرورش ایران شد.

او پیشتر گفته بود «کیفیت مدارس دولتی را آنچنان بالا ببریم که خانواده‌ها دغدغه انتخاب مدارس نداشته باشند.»

آقای صحرایی در دفاع از برنامه‌های خود به نمایندگان گفته بود: «ما باید بهترین افراد کشور را به معلمی بفرستیم و برای معلمان فعلی هم برنامه داشته باشیم». او همچنین گفته که رتبه‌بندی معلمان بر اساس ماموریت آنها اصلاح و به اعتراضات آنها توجه خواهد شد.

رضامراد صحرایی در حالی وزیر آموزش و پروش ایران شد که در سال تحصیلی گذشته مدارس عمدتا دخترانه در شهرهای مختلف ایران شاهد وقایعی چون مسمومیت‌های پی‌درپی دانش‌آموزان بودند.

از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر در جلسه رای اعتماد مجلس ایران، ۱۶۷ نماینده به آقای صحرایی رای موافق، ۸۶ نفر رای مخالف و ۱۴ نفر رای ممتنع دادند.

یوسف نوری، وزیر پیشین آموزش و پرورش ایران، در اقدامی که رسانه‌ها آن را مربوط به تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان اعلام کردند یک ماه و نیم پیش از انتخاب آقای صحرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش کناره‌گیری کرده بود.

آقای نوری سومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت ابراهیم رئیسی بود. دو وزیر پیشنهادی دیگر او موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشدند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم از تغییر پی در پی وزرای آموزش و پرورش انتقاد کرده بود. او گفته بود «در ده سال اخیر، پنج وزیر و چهار سرپرست سر کار‌ آمدند» و «دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه می‌خورد».

فرهنگیان و معلمان ایران یکی از صنف‌های اصلی معترض از جمله به اوضاع اقتصادی هستند و فعالان صنفی مرتب با دستگیری، احضار و حکم زندان طولانی مدت، تحت سرکوب قرار دارند.
بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *