جمهوری اسلامی و اولویت‌هایش؛ «عاجز» در تامین کسری بودجه دارو؛ «قادر» در تامین «ارز» اربعین

By | ۱۴۰۲-۰۶-۱۵

براساس اعلام بانک مرکزی از تاریخ ۲۵ مرداد تا ۱۴ شهریور یک میلیون و ۸۰ هزار نفر «ارز اربعین» دریافت کردند که با احتساب ۶۵ میلیون ریال معادل ریالی آن بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان به این «کارناوال مذهبی» ارز داده شده است در حالی که کسری بودجه تامین دارو ۳۶ هزار میلیارد تومان بوده و دولت از تامین آن عاجز است.

اختصاص هفت هزار میلیارد تومان ارز تنها در یک مورد برای مراسم مذهبی در حالی است که رئیس سازمان غذا و دارو ابتدای سال جاری از نیاز به بودجه ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی برای دارو خبر داده و تخصیص ۶۹ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۲ را به معنای کسری ۳۶ هزار میلیارد تومانی دانسته بود.

هزینه‌های صورت گرفته برای «راهپیمایی اربعین» در روزهای گذشته مورد انتقاد بسیاری از رسانه‌های داخل ایران نیز قرار گرفت. در همین راستا وب‌سایت «دیده‌بان ایران» سیزدهم اردیبهشت ماه از اعتبار «۳ هزار میلیارد تومانی» وزارت راه و شهرسازی برای این مراسم خبر داد و نوشت: «این رقم، معادل بودجه مورد نیاز برای گازرسانی به استان‌های سیستان و ‌بلوچستان، هرمزگان و برخی از استان‌های غربی بی‌بهره از گاز است.»

این وب‌سایت همچنین با اعلام خبر اعطای ۳ روز مرخصی تشویقی، ۵ میلیون تومان کمک هزینه به کارکنان و یک میلیون تومان برای هر یک از اعضای خانواده، شاغلان در وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی برای اعزام به راهپیمایی اربعین نوشت: «با احتساب نیروهای شاغل در این وزارتخانه به رقم ۸۵۰ میلیارد تومانی می‌رسیم که قرار است وزارت رفاه برای سفر اربعین کارکنانش هزینه کند اما نکته آن است که با این بودجه می‌توان ۱۵۰۰ واحد آپارتمان ۷۰ متری را در طرح مسکن ملی، از صفر تا صد ساخت و تحویل داد.»

گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز از ارسال بیش از ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن مواد غذایی و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین به عراق برای تامین نیازهای حاضران در این مراسم حکومتی خبر داده است.

رئیس شورای شهر تهران نیز ۲۹ مرداد اختصاص بودجه ۳۰۰ میلیارد ریالی از سوی شهرداری پایتخت به منظور هزینه کردن در مراسم «اربعین» را تایید کرد.

بیستم مرداد ماه نیز در شرایطی که «کمبود دارو و تجهیزات درمانی» در ایران دوباره خبرساز شده بود، رئیس جمعیت هلال احمر گفت که حدود «۴۰۰ تُن دارو» و بیش از «۸۰ دستگاه آمبولانس» را در اختیار «زائران اربعین» خواهند گذاشت.

در همین رابطه وب‌سایت «دیده‌بان ایران» در مطلبی نوشت که برای بهبود زیرساخت‌های اربعین در استان کرمانشاه، ۴۳۹ میلیارد تومان یعنی ۵ و نیم برابر «سهم اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا در بودجه سال ۱۴۰۲» برآورد شده است.

در استان «محروم» ایلام نیز ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که به نوشته «دیده‌بان ایران» با بودجه استان ایلام برای راهپیمایی اربعین، می‌توان در مجموع ۷ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستان احداث کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر تنها بخشی از هزینه‌های اعلامی برای این مراسم مذهبی به حوزه دارو تخصیص داده می‌شد با جبران کسری بودجه تامین دارو؛ بحران در این حوزه و خطرات در کمین برای سلامت بیماران از پیش رو برداشته می‌شد.

اصرار مقامات جمهوری اسلامی به حضور در مراسم اربعین در عراق و صرف بودجه‌های کلان برای اجرای برنامه‌های تبلیغاتی طی سالیان اخیر، با واکنش منفی مردم روبرو شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هر سال این مراسم را که با هزینه‌های کلان و بسیج همه نیروهای حکومت برگزار می‌شود به عنوان «همه‌پرسی» تایید «نظام» معرفی می‌کند.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *