آخرین تلاش‌های نظام برای مقابله با خیزش ملی ۲۵ شهریور؛ افزایش بازداشت‌ها و آزارها

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۱

در ۲۴ ساعت اخیر، یک زن در تهران به دلیل انتشار تصاویر بدون حجاب بازداشت شد و در مشهد هم یک مرد به دلیل حمایت از همسرش مقابل آمر به‌ معروف، حکم ۱۶ ماه زندان گرفت

در ادامه موج گسترده بازداشت فعالان مدنی و سیاسی در ایران، عاطفه رنگیز، مترجم و فعال حقوق زنان، در سمنان بازداشت شد، شماری از اعضای یک سازمان محیط‌ زیستی مردم‌نهاد در مریوان به نام انجمن سبز چیا زندانی شدند، مجید توکلی، تحلیلگر و فعال سیاسی ایرانی، برای اجرای حکم پنج سال حبس احضار شد و چندین فرد دیگر نیز به دلیل مخالفت با حجاب اجباری یا انتقاد از نظام جمهوری اسلامی تحت بازداشت و پرونده‌سازی امنیتی قرار گرفتند.

در آستانه اولین سالگرد خیزش سراسری ۱۴۰۱ و کشته‌ شدن صدها معترض به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، مقام‌های امنیتی و قضایی در ایران به تهدید و بازداشت وسیع خانواده‌های دادخواه و صدها نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی که منتقد وضعیت موجودند، متوسل‌ شده‌اند تا از طریق ایجاد فضای رعب و وحشت، جلو آغاز مجدد اعتراض‌های سراسری از ۲۵ شهریور را بگیرند؛ سیاستی که به نظر می‌رسد با توجه به انتشار فراخوان‌های مردمی متعدد و دیوارنویسی‌های معترضان در شهرهای مختلف، احتمال موفقیت آن کم باشد.

در تازه‌ترین موارد از این نوع سرکوب‌ها، عاطفه رنگریز، نویسنده، مترجم و فعال حقوق زنان و کارگران، روز ۱۹ شهریور  بازداشت و به زندان سمنان منتقل شد. این فعال مدنی که پیش از این نیز بارها به دلیل انتقاد از جمهوری اسلامی بازداشت شده بود، سال ۱۳۹۸، پس از آزادی از زندان قرچک ورامین، گفته بود: «زندان قرچک نام مستعار جهنم است.»

از سوی دیگر، بنا بر گزارش فعالان حوزه محیط‌ زیست در ایران، نیروهای سرکوبگر شامگاه ۱۹ شهریور دست‌کم ۳۵ نفر از اعضای انجمن سبز چیا در مریوان را که در حوزه حفاظت از محیط‌ زیست و جنگل‌ها و مراتع و فرهنگ‌سازی و مشارکت مردمی، با مجوز ثبت‌شده در فرمانداری شهرستان مریوان فعالیت می‌کردند، بازداشت کرده‌اند.

مادح خوشنواز، کاوه داستان و کاوه کریمیان از این جمع همچنان در حبس به‌سر می‌برند اما سایر بازداشتی‌ها پس از چند ساعت آزاد شدند. گفته می‌شود بازداشت‌ها همراه با «خشونت و دشنام» بوده است.

ماه گذشته در جریان خاموش کردن آتش‌ جنگل‌های زاگرس هم پنج عضو دیگر انجمن سبز چیا به نام‌های آزاد روحی، لایق احمدی، سرکوت عبادی، آلان اردشیری و دلیر محمدی بازداشت شده بودند که قرار بازداشت آن‌ها در بازداشتگاه اطلاعات سنندج، یک ماه دیگر تمدید شد و به این ترتیب، اکنون هشت عضو انجمن سبز چیا در بازداشت حکومت ایران‌اند.

به گفته هژیر ایران‌منش، از اعضای سابق انجمن سبز چیا، آزاد روحی و لایق احمدی به دلیل اینکه در سال‌های گذشته بارها در مهار آتش‌سوزی‌های جنگل‌های زاگرس شرکت داشتند، به ناراحتی‌های تنفسی و ریوی مبتلا شده‌اند و «شکنجه و شرایط سخت زندان» برای آن‌ها خطرناک است.

انجمن سبز چیا در خاموش کردن‌ آتش‌سوزی‌های ماه‌های اخیر در جنگل‌های زاگرس در کردستان نقش مهمی داشت. این انجمن با سازماندهی بسیج مردمی و تلاش شبانه‌روزی اعضا و نیروهای داوطلب توانست در نهایت آتش‌‌ را مهار کند.

در همین رابطه عیسی کلانتری، رئیس پیشین سازمان محیط زیست، روز ۲۰ شهریور در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران، درباره بازداشت دیگر فعالان محیط‌ زیستی در زمان ریاستش گفت: «از میان این افراد ظاهرا مشکل مراد طاهباز در جریان تبادل زندانیان با آمریکا حل شده است، اما هفت نفر باقی‌مانده از ابتدا مشخص بود که تقصیری ندارند. وزیر اطلاعات دوران آقای روحانی باصراحت اعلام کرد و گزارش داد که این افراد جاسوس نیستند، اما برخی افراد و گروه‌ها این افراد را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده‌اند.»

مجید توکلی، تحلیلگر، فعال سیاسی و دانش‌آموخته دانشگاه امیرکبیر، هم با انتشار تصویری از ابلاغیه دادسرای زندان اوین، خبر داد که باید طی چندروز آینده برای تحمل پنج سال حبس و دو سال تبعید از تهران خود را به این دادسرا معرفی کند.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در حکمی که در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر هم تایید شد، مجید توکلی را به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به پنج سال زندان، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال زندان و همچنین دو سال تبعید از تهران و ممنوعیت خروج از ایران و فعالیت در فضای مجازی محکوم کرده است.

مجید توکلی درباره این حکم سنگین نوشت: «رای صادره برای نوشته‌ها و نظرهای چند سال اخیر است و در ادامه‌ سرکوب فکر و بیان این‌ سال‌ها است. گرچه هیچ سند و مدرکی برای اجتماع و تبانی با دیگران وجود ندارد، این اتهام از ابتدا برای صدور حکم سنگین‌تر در پرونده اضافه شد و با تکیه بر گمانه‌ها و گزارش‌های اطلاعاتی به اینجا رسید.»

در مشهد، خبرگزاری ایسنا به نقل از مسئول دفتر حقوقی ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر استان خراسان رضوی، گزارش داد که یک شهروند به دلیل دفاع از همسرش در مقابل فردی حکومتی و مزاحم، به تحمل ۱۶ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۱۶۵ میلیون تومان جریمه نقدی و دیه محکوم شده است.

حکومت جمهوری اسلامی همچنان از نیروهای سرکوبگر لباس‌شخصی و بسیجی که در خیابان‌ها در قالب طرح «امر به‌ معروف» مزاحم زنان مخالف حجاب اجباری می‌شوند، دفاع می‌کند و در این پرونده، مرد مشهدی علاوه بر دریافت حکم حبس و جریمه مالی سنگین به دلیل دفاع از همسرش، با حکم توقیف خودرو نیز مواجه شده است.

در همین حال، سازمان اطلاعات فراجا روز ۲۰ شهریور در بیانیه‌ای از بازداشت یک زن در تهران به دلیل «انتشار تصاویر غیراخلاقی و بدون حجاب از خود در زمان تمرین‌ ورزشی در اماکن عمومی» خبر داد. این زن پس از بازداشت، با تشکیل پرونده قضایی مواجه شده و محتوای صفحه اینستاگرامش نیز حذف شده است.

نهادهای امنیتی و قضایی در نظام جمهوری اسلامی انتشار تصاویر عادی از زنان در شبکه‌های اجتماعی را که در آن‌ها حجاب اجباری و اسلامی را رعایت نکرده باشند، مصداق «انتشار تصاویر غیراخلاقی» می‌داند.

از سوی دیگر، حمزه سواری، زندانی سیاسی که همراه با شماری دیگر از زندانیان اوین به زندان قزل‌حصار تبعید شده، در نامه‌ای، جزئیات نحوه انتقال خود و همراهانش این زندان را شرح داده و آن را «قتلگاهی وحشتناک» توصیف کرده و هشدار داده است که باید «منتظر وقوع یک فاجعه انسانی» بود.

حمزه سواری در این نامه که متن کامل آن در خبرگزاری هرانا منتشر شده، نوشته است که زندان قزل‌حصار «سیاهچاله و قتلگاهی وحشتناک برای زندانیان» است که زندانیان اعم از «سنی‌مذهب، سیاسی، در انتظار اجرای حکم اعدام و زندانیان تنبیهی و خطرناک» همگی کنار هم نگهداری می‌شوند و «جان تمام زندانیان این زندان به معنی دقیق کلمه در خطر دائم است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *