بهاره هدایت اعتصاب غذای خود را شکست؛ «تا زدودن ردپای جمهوری اسلامی از خاک ایران بر عَهدم می‌مانم»

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۲

بهاره هدایت، زندانی سیاسی که در اعتراض به «سرکوب‌ فزاینده» جمهوری اسلامی، دست به اعتصاب غذا زده بود، با انتشار نامه‌ای از زندان اوین، اعلام کرد به «حرمت همه داغداران و دادخواهان بخصوص مادران دادخواه»، به اعتصاب غذا پایان می‌دهد.

او نامه‌‌اش که نسخه‌ای از آن به‌دست رادیو فردا رسیده، را با این جمله آغاز کرده که تصمیم به شکستن اعتصاب غذا را در روز تاریخی «رُبودن» مهسا ژینا امینی از سوی مأموران گشت ارشاد در سال ۱۴۰۱، اتخاذ کرده است.

او این نامه را پس از افزایش درخواست‌ها برای شکستن اعتصاب غذا از سوی صدها چهرهٔ دانشگاهی، روزنامه‌نگار، دانشجو، هنرمند و اعضای خانواده‌های دادخواه به ویژه مادران دادخواه و داغدار، از جمله مادر مهسا ژینا امینی و مادر جواد روحی که این فعال سیاسی پس از جان‌باختن او دست به اعتصاب غذا زده بود، صادر کرد.

بهاره هدایت در نامه‌اش نوشته: «امروز، ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۲، مصادف است با روز ربودن «دختر ایران» مهسا (ژینا) امینی توسط قاتلانش. یک سال از آن روزی که دل‌آشوبه از ستم مانند گردبادی در تار و پود جامعه ایرانی در پیچید و وجدان میلیون‌ها نفر را همزمان برانگیخت، می‌گذرد. از آن روزی که ناحقیقت تحمیل شده از جانب حاکمان برایمان عادی نشد و در وجدان‌هایمان لباس مبدل حقیقت نپوشید و فقط چند روزی زمان برد تا صدای «زن، زندگی، آزادی» تمام ایران را درنوردید.»

خانم هدایت اضافه کرده که «در این روز تاریخی، به حرمت خواسته خانواده ‌جاویدنام محمدجواد روحی، به حرمت خانواده جاویدنام مهسا امینی، به حرمت دادخواهان جنایت انهدام هواپیمای اوکراینی و به حرمت همه داغداران و دادخواهان بخصوص مادران دادخواهی که طی این مدت مرا مرهون لطف خود کردند و درخواست شکستن اعتصاب را مطرح کردند، به اعتصابم پایان می‌دهم.»

این فعال سیاسی با این حال تأکید کرده که «اعتصابم را می‌شکنم اما عهدم را نه، عهدم با خودم و با شما مردم رنج‌دیده وطنم، تا روزی که ردپای جمهوری اسلامی، این حکومت ضد آزادی، از خاک ایران زدوده نشود.»

او اعتراضات «زن زندگی آزادی» را «جنبشی سربلند» معرفی کرده و درباره علت تصمیم خود مبنی بر اعتصاب غذا نوشته که در آستانه سالگرد اعتراضات دست به این اقدام زده تا «به یاد بیاوریم وجدان‌های برانگیخته چگونه می‌توانند ناحقیقت را پس بزنند و به یاد بیاوریم که هنوز در این کشور حقیقت‌ها لگدمال حاکمان تمامیت‌خواه می‌شوند.»

هدایت اضافه کرده که «من اعتصاب غذا کردم تا به یاد بیاوریم مقاومت بی‌پایان را در خیابان، به یاد بیاوریم اراده و جسارت و وجدانی را که در دانشگاه جوشید، و به یاد بیاوریم امیدهایی را که متولد شد و صفوف مبارزه را هرچه فشرده‌تر کرد.»

او افزوده برای این دست به اعتصاب غذا زده بود تا «به یاد بیاوریم ایران‌مان را -که علیرغم سال‌ها تبلیغات ضد میهنی- چگونه همچون عنصری حیاتی و پیوند دهنده بر صحنه ظاهر شد و ما را خیابان به خیابان، شهر به شهر و اقلیم به اقلیم به هم تکیه داد و از یاد نبریم که ما هنوز به این عوامل نیاز داریم، هنوز پیروز نشده‌ایم و هنوز غاصبان ایران بر سرنوشت این کشور حاکم‌اند.»

این فعال سیاسی در نامه خود به همه افرادی که علیرغم آنکه تحت ستم و فشار قرار دارند، دم فرو نبسته‌اند و همه افرادی که دل در گروی ایران و آزادی دارند، ادای احترام کرده است.

بهاره هدایت در نامه خود همچنین چند جمله به مژگان افتخاری، مادر مهسا ژینا امینی که از او درخواست پایان اعتصاب غذا را کرده بود نوشته است، که «شما و خانواده‌تان امروز شرف سپهر سیاسی ایران هستید. شما خودِ وجدانید و برای تجسمی پاک از وطنید.»

تازه‌ترین گزارش‌ها پس از بازداشت صفا عائلی، دایی مهسا ژینا امینی در آستانه سالروز جان‌باختن او در بازداشت گشت ارشاد، احضار امجد امینی، پدر مهسا برای چهارمین‌بار طی دو هفته اخیر به اداره اطلاعات شهرستان سقز برای صرف‌نظر از برگزاری مراسم سالگرد اوست.

بهاره هدایت همچنین نامه‌اش را با این جمله به پایان برده است که «عهدم با شما میهن‌دوستی آزادی‌خواهانه است و تا براندازی حکومت تمامیت‌خواه جمهوری اسلامی بر این عهد برقرار خواهم ماند.»

خانم هدایت از ۹ شهریورماه و پس از جان‌باختن جواد روحی، زندانی معترض، اعلام کرد که در اعتراض به «سرکوب مضاعف» در جمهوری اسلامی دست به اعتصاب غذا می‌زند.

او باوجود افزایش درخواست‌ها برای شکستن اعتصاب غذا، بر عزم خود برای «ادامه اعتصاب غذا» تأکید کرده و نوشته بود که «این اعتصاب» به‌مثابه «تجدید عهدی‌ است با وجدان عمومی ایرانیان برای آزادی، تجدید عهدی‌ است با قیام مهسا در آستانه‌ سالگردش، و سرخم‌کردنی‌ است در برابر خانواده‌های داغدار و خصوصاً رنجوری‌شان از سرکوب‌هایی که این روزها متحمل شده‌اند».

بهاره هدایت پیشتر در پرونده‌ای در ارتباط با اعتراضات به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران در دی‌ماه سال ۹۸، توسط دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و هشت ماه حبس تعزیری، دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی و سه ماه ارائه خدمت در آسایشگاه سالمندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شد.

او مهرماه سال گذشته توسط ماموران امنیتی در خانه یکی از دوستانش بازداشت و آبان همان سال برای اجرای حکم به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی در اواسط آبان ۱۴۰۱، با گشایش پرونده جدیدی علیه این زندانی سیاسی، او را با چندین اتهام جدید از جمله «فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی و همچنین ترویج فساد و فحشا» مواجه کردند.

خانم هدایت، متولد سال ۱۳۶۰، پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های صنفی و دانشجویی سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

رادیو فردا؛ ب.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *