سازمان حقوق بشر ایران از قتل ۵۵۱ معترض و مرگ مشکوک ۲۲تن دیگر در جریان خیزش انقلابی خبر داد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۵

سازمان حقوق بشر ایران آماری از تعداد کشته‌شدگان خیزش انقلابی در یک سال گذشته ارائه کرد. بر اساس این گزارش جدید، از شهریور ماه سال قبل تاکنون، دست‌کم ۵۵۱ شهروند معترض کشته شده و حداقل ۲۲ تن از معترضان نیز با مرگی مشکوک جان باخته‌اند.

با گذشت یک سال از آغاز اعتراضات موسوم به خیزش انقلابی شهروندان علیه جمهوری اسلامی در ایران که با قتل حکومتی مهسا ژینا امینی آغاز شد، همچنان پرونده قتل صدها معترض به‌دست نیروهای امنیتی باز است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران با تاکید بر اهمیت مستندسازی جنایات جمهوری اسلامی، سرکوب خونین اعتراضات را یک «جنایت گسترده، برنامه‌ریزی‌شده و سیستماتیک» و «مصداق بارز جنایت علیه بشریت» خواند.

او همچنین خواستار پاسخگو کردن همه افراد دخیل در این جنایات از علی خامنه‌ای و سران جمهوری‌اسلامی گرفته تا تمام نیروهای سرکوب‌گر شد.

بر اساس گزارش این سازمان، کشته شدن دست‌کم ۵۵۱ معترض از جمله ۶۸ کودک و ۴۹ زن در این خیزش ثبت و تایید شده است.

اکثر این معترضان با سلاح گرم یا ضربات باتوم به قتل رسیده‌اند و به گفته سازمان حقوق بشر ایران، نهادهای رسمی جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌اند تا قتل آنان را انکار یا با ارائه اطلاعات غلط، اخبار مربوط به مرگشان را مخدوش کنند.

بر اساس گزارش جدید سازمان حقوق لشر ایران، کشته‌شدگان خیزش انقلابی از ۲۶ استان مختلف گزارش شده‌اند اما بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان سیستان و بلوچستان با ۱۳۶ نفر، تهران با ۷۷ نفر، کردستان با ۵۷ نفر، آذربایجان غربی با ۵۶ نفر و مازندران با ۴۲ نفر بوده است.

از نظر زمانی نیز بیشترین کشته‌ها به ترتیب در روزهای هشتم مهر معروف به جمعه خونین زاهدان با ۱۰۴ قربانی، ۳۰ شهریور، ۲۵ آبان و ۳۱ شهریور گزارش شده‌اند.

از سوی دیگر بر اساس ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی، ۲۲ تن از معترضان شامل چهار کودک ۱۷ و ۱۶ ساله به نام‌های عرشیا امام‌قلی‌زاده علم‌داری، ستایش شریفی‌نیا، علیرضا فیلی و آرنیکا قائم‌مقامی، با خودکشی یا مرگی مشکوک از دنیا رفته‌اند.

اسامی دیگر این فهرست به شرح زیر است:

پویا قیسوندی ۲۶ ساله، اهل کامیاران، یلدا آقافضلی ۱۹ ساله، رضا شرفی ۳۶ ساله، اهل سی‌سخت، حسین زرین‌جویی ۳۰ ساله، وبلاگ‌نویس، محسن جعفری‌راد ۳۶ ساله، مستندساز، مریم آوین ۲۹ ساله، وکیل، فرهام (ابراهیم) نیک‌پور ۱۹ ساله، اهل آمل، آرش فروزنده جمالی ۳۲ ساله، مریم سلیمیان ۲۵ ساله، نقاش، بامشاد سلیمان‌خانی ۲۰ ساله، دانشجو، اهل آبدانان، منصوره سگوند ۱۹ ساله، عضو سابق نیروی انتظامی آبدانان، متین نادرخانی ۲۰ ساله، دروازه‌بان داماش گیلان، عباس منصوری ۱۹ ساله، اهل شوش، شهاب‌الدین هاشمی ۲۵ ساله دانشجوی علامه، علی نظری ۲۱ ساله، اهل کرمانشاه، محبت مظفر ۳۳ ساله، وکیل، مهسا زرین‌چنگ ۳۲ ساله، فعال مدنی، امیرحسین تروال، معترض بازداشتی و شکنجه‌شده.

سازمان حقوق بشر ایران با انتشار این گزارش خواستار تلاش و مشارکت بیشتر تمام کشورهای ملتزم به اعلامیه جهانی حقوق ‌بشر در پاسخگو کردن رهبران جمهوری اسلامی نسبت به جنایاتشان شد.

هم‌زمان، سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواست تا در جریان اجلاس سالانه مجمع عمومی این سازمان در نیویورک که ۲۸ شهریور برگزار می‌شود و در دیدار با همتایان ایرانی‌شان، وضعیت اسفناک فعالان زندانی در ایران و سرکوب معترضان را محور و مرکز تعامل با مقام‌های جمهوری اسلامی قرار دهند.

این سازمان با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه ۲۴ شهریور اعلام کرد جمهوری اسلامی در سالگرد خیزش انقلابی و مرگ مهسا ژینا امینی، سرکوب جامعه مدنی و خانواده جان‌باختگان را تشدید کرده است.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *