ادعای تهران‌تایمز درباره «طرح واقعی» برای ایران به نقل از «فایل صوتی مک‌گرک»

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۷

خلاصه آنچه در این فاصل صوتی شنیده می‌شود این است: باتوجه به احتمال ضعیف احیای برجام باید به سمت «پلن بی» رفت که به معنی انزوای دیپلماتیک، تحریم، اقدام نظامی و خرابکارانه است

نشریه انگلیسی‌زبان تهران تایمز چاپ تهران که پیش‌تر گزارش‌ها و سندی درباره دلایل تعلیق رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران منتشر کرده بود، فایل صوتی جدیدی منتشر کرده که ادعا می‌کند صدای برت مک‌گرک است و با استناد به آن از «طرح واقعی» یا «پلن بی» درمورد ایران خبر می‌دهد. هنوز صحت این فایل صوتی که ادعا می‌شود مربوط به نماینده دولت بایدن در امور خاورمیانه و شمال آفریقا است تایید نشده و مقامات کاخ سفید به آن واکنش نشان نداده‌اند. اما سند قبلی این رسانه درباره دلیل تعلیق رابرت مالی به گفته کارشناسان مطابق با نسخه اصلی بود. این گزارش درحالی منتشر می‌شود که دولت بایدن و جمهوری اسلامی اخیرا توافقی چند میلیارد دلاری داشتند و ابراهیم رئیسی نیز برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و شرکت در نشست‌ها و گردهمایی‌های اتاق فکرهای آمریکا در راه نیویورک است.

در این فایل صوتی که روشن نیست مربوط به چه جلسه‌ای است و چه کسانی در آن حضور داشته‌اند، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای شورای امنیت ملی آمریکا درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام ابراز تردید می‌کند. او به اختلافات با اسرائیلی‌ها درباره بازگشت به برجام به شکل سابق یا تقویت آن و گزینه‌‌های ممکن اشاره می‌کند.

مک‌گرک که در ماه‌های اخیر بارها به منطقه سفر کرده است، می‌گوید که باتوجه به احتمال ضعیف احیای برجام باید به سمت «پلن بی» یا گزینه جایگزین رفت که به معنی انزوای دیپلماتیک، تحریم، اقدام نظامی و خرابکارانه است.

مشخصات استراتژی که دولت دونالد ترامپ در حال اجرای آن بود اما دولت بایدن با انتقاد شدید از سیاست ترامپ، آن را کنار گذاشت و با نادیده گرفتن تحریم‌های نفتی زمینه را برای دسترسی جمهوری اسلامی به میلیاردها دلار پول فراهم کرد. اخیرا نیز در توافقی در مقابل آزادی پنج زندانی آمریکایی، شش میلیارد دلار پول نفت توقیف شده ایران در کره جنوبی را آزاد کرد و رایزنی‌ها برای  دسترسی جمهوری اسلامی به ۱۰ میلیارد دلار بدهی گازی عراق نیز ادامه دارد.

تهران تایمز درحالی فایل صوتی مک‌گرک را منتشر می‌کند که انتشار گزارش‌های این رسانه درباره رابرت مالی و اسناد مربوط به تعلیق او، واکنش تند جمهوری‌خواهان در کنگره امریکا را به دنبال داشت. آنها این پرسش را از دولت بایدن مطرح کردند که چطور یک رسانه در تهران به اطلاعات محرمانه‌ای که کنگره هم به آنها دسترسی نداشته است، دسترسی پیدا کرده است.

این درحالی است که برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که رابرت مالی هم به دلیل نحوه مدیریت اطلاعات محرمانه که برخی ادعا می‌کنند ممکن است دراختیار افراد نزدیک به جمهوری اسلامی قرار گرفته باشد، تحت بازرسی اف‌بی‌آی قرار دارد.

البته مقامات کاخ سفید هیچ یک از این گزارش‌ها را در این زمینه تایید نکرده‌اند و فقط تکرار می‌کنند که رابرت مالی در مرخصی است.

تهران تایمز درحالی به استناد فایل صوتی که گفته می‌شود مربوط به مک‌گرک است از پلن بی دولت بایدن خبر می‌دهد که از زمان به قدرت رسیدن بایدن، همواره این انتقاد از او وجود دارد که درباره ایران نقشه جایگزین یا پلن بی ندارد. به گفته کارشناسان همین نقطه ضعف، موجب بهره‌برداری جمهوری اسلامی و ناگزیر شدن دولت بایدن به امتیازدهی به تهران شده است. البته لابی جمهوری اسلامی در واشینگتن نیز همواره تلاش کرده است با تاکید بر اینکه «هیچ جایگزینی برای تعامل با جمهوری اسلامی وجود ندارد و در غیر این صورت تهران تندروتر خواهد شد»، همواره مقامات آمریکایی را از بررسی گزینه‌های جایگزین دور نگاه‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *