روزنامه گاردین: فعالان سیاسی ایرانی در سراسر اروپا هدف تهدید و ارعاب هستند

By | ۱۴۰۲-۰۶-۳۱

روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از تعدادی از فعالان سیاسی ایرانی مخالف در خارج گفته است که به نظر می‌رسد عوامل حکومت ایران در حال سازماندهی برنامه آزار و اذیت، تجسس، توطئه آدم‌ربایی و تهدید به مرگ مخالفان در اروپا هستند.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «فعالان سیاسی ایران در سراسر اروپا هدف تهدید و ارعاب هستند» نوشته است که با ۱۵ فعال سیاسی-اجتماعی ایرانی در بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، سوئیس و سوئد که هدف قرار گرفته‌اند، صحبت کرده که گفته‌اند با هک، حملات سایبری و آزار و اذیت آنلاین از جمله شامل تهدید به مرگ مواجه بوده‌اند.

دو فعال دیگر هم به این روزنامه گفته‌‍اند در سال گذشته لاستیک خودروهای آنها پاره شده که گمان دارند کار ماموران ایران بوده است و چند نفر هم گفته‌اند که پس از شرکت در جلسات مخالفان، افراد مشکوک آنها را تا خانه تعقیب کرده‌اند.

سخنگوی دولت ایران تمام اتهامات مربوط به چنین اقداماتی را رد کرد.

گاردین با یادآوری کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و اعتراضات سراسری در ایران و خطر سرنگونی جمهوری اسلامی در سال گذشته، افزوده است که «در داخل ایران، واکنش به اعتراضات وحشیانه بوده به طوری که بیش از ۵۰۰ نفر در راهپیمایی‌ها کشته و حدود ۲۰ هزار نفر نیز بازداشت شدند و بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۱۰۰ معترض به اعدام محکوم شده‌اند یا به جرایم اعدام متهم و تاکنون هفت نفر اعدام شده‌اند.»

به نوشته این روزنامه، حکومت ایران همزمان در پی سرکوب مخالفان در خارج از مرزها هم بوده است.

در این گزارش از جمله به نقل از مریم بنی‌هاشمی، از فعالان حقوق زنان ساکن سوئیس، آمده که دوبار پس از شرکت در تجمع‌های سیاسی و یک بار هم پس از ملاقات با یک نماینده پارلمان سوئیس در برن در مسیر خانه کسی او را تعقیب کرد.

او گفته در ماه ژوئن امسال به او اطلاع داده شد که ممکن است جانش در خطر باشد. به گفته خانم بنی‌هاشمی، این پیام توسط شخصی که می‌داند برای سپاه پاسداران ایران کار می‌کند به او رسانده شد با این محتوا که : «آن‌ها قصد دارند تو را در آنجا ترور کنند».

پلیس سوئیس به خانم بنی‌هاشمی توصیه کرد نام و نشانی خود را تغییر دهد و محافظان خصوصی استخدام کند که او توان مالی آن را نداشته است. وی گفته است پس از آمدن به سوئیس، احساس آزادی می کرد اما «بعد از این سال، حتی اروپا برای من امن نیست.»

گاردین به نقل از یک ایرانی دیگر مقیم اسپانیا هم نوشته که در ماه فوریه، او تهدیدی از طریق کانال تلگرامی از شخصی دریافت کرد که مدعی بود از سوی رژیم ایران صحبت می‌کند و نوشته بود: «ما در مادرید به دنبال تو هستیم و تو را می‌کشیم. همانطور که بقیه دوستانت در ایران دستگیر و اعدام شدند، تو هم مجازات خواهی شد.»

پلیس اسپانیا این ماجرا را به مدت دو ماه دنبال کرد و بعد پرونده بسته شد.

شادی امین، فعال حقوق دگرباشان جنسی ساکن آلمان هم گفته پلیس آلمان به او هشدار داد که با تهدید هکرها و ماموران حکومت ایران مواجه است و قفل خانه‌اش را بازرسی کرد.

گاردین اظهارات علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی-تبار پارلمان سوئد و از منتقدان سرسخت سپاه پاسداران را نیز گزارش کرده است که هنگام سفر به بروکسل در اوایل سال جاری، سرویس های امنیتی سوئد به او توصیه کردند جلیقه ضد گلوله بپوشد و پلیس امکان تماس در شرایط اضطراری هم در اختیار او قرار داد.

در فرانسه، پلیس برای زنانی که تظاهرات علیه رژیم ایران را سازماندهی می کنند، هشدارهای مسافرتی صادر کرده و گفته شده که خطر ربوده شدن آنها «توسط کشوری با سابقه طولانی در گروگانگیری» وجود دارد. به آنها به طور خاص هشدار داده شده که به ترکیه و امارات سفر نکنند.

به گفته گاردین، «در مواردی که رژیم ایران نتوانسته است فعالان را در خارج از کشور را ساکت کند، اعضای خانواده آنها را در ایران هدف قرار داده است.» از جمله فریبا برهان‌زهی، فعال بلوچ ساکن لندن، گفته است که پس از شهادت علیه حکومت ایران در پارلمان اروپا متوجه شد که پسرش، مقیم بریتانیا، به اتهام جاسوسی در حین بازدید از ایران بازداشت و به همکاری با سازمان اطلاعات بریتانیا متهم شده است.

پسر او در ماه اوت به قید وثیقه آزاد شد، اما مجوز اقامتش در بریتانیا ضبط شده و امکان بازگشت به لندن را ندارد.

این روزنامه یادآوری کرده که مت جیوکس، رئیس اداره مبارزه با تروریسم در پلیس لندن، اوایل سال جاری هشدار داد که طی دو سال گذشته، کار این بخش در رسیدگی به تهدیدات کشورهای خارجی، که بسیاری از آنها از ایران سرچشمه می‌گیرد، چهار برابر شده است.

او فاش کرد که در این مدت «پلیس ۱۵ توطئه رژیم ایران برای ربودن یا کشتن مخالفان مستقر در بریتانیا را که آنها را دشمن خود می‌داند کشف و خنثی کرده است.»
بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *