پلمب بیش از «هزار واحد صنفی» در گیلان به خاطر عدم رعایت حجاب طی پنج ماه

By | ۱۴۰۲-۰۷-۰۲

در ادامه پلمب اماکن صنفی و تجاری به خاطر «عدم رعایت حجاب»، رئیس اداره اماکن فرماندهی انتظامی گیلان از پلمب «هزار و ۹۴ واحد صنفی» در این استان طی ۵ ماه به اتهام «عدم رعایت شئونات اسلامی» خبر داد. همزمان نماینده علی خامنه‌ای در خوزستان گفت: «هر فروشگاهی که به افراد بی‌حجاب خدمات می‌دهد، باید پلمب شود.»

علی حیدرخواه، رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی گیلان، روز شنبه اول مهر ماه گفت که طی پنج ماه گذشته نیروهای اداره اماکن از ۲۴ هزار و ۳۷۵ واحد صنفی در سطح گیلان بازدید کرده‌اند که از این تعداد به دلیل «عدم رعایت شئونات اسلامی» یک هزار و ۹۴ واحد صنفی را «پلمب» کرده و از ادامه فعالیت‌شان جلوگیری کردند و همچنین از ۵ هزار و ۶۰ واحد صنفی تعهد اخذ شده است.

به گفته رئیس اداره نظارت بر اماکن فرماندهی انتظامی گیلان همچنین در ارتباط با سرباز زدن زنان از حجاب و عدم رعایت شئونات اسلامی برای «برای هزار و ۴۷۳ واحد صنفی اخطار پلمب صادر شده و به ۱۱ هزار و ۴۵۹ واحد صنفی دیگر نیز تذکر» داده شده است.

به این ترتیب و به استناد آمار ارائه شده توسط رئیس اداره نظارت بر اماکن فرماندهی انتظامی گیلان، از میان از ۲۴ هزار و ۳۷۵ واحد صنفی که طی پنج ماه اخیر مورد بازرسی قرار گرفته‌اند مجموعا در «۱۹ هزار و ۸۶ واحد صنفی»، یعنی در ۷۸ درصد واحدهای صنفی مورد بازرسی نیروهای اداره اماکن استان گیلان، «شئونات اسلامی» و «حجاب» رعایت نشده است.

پیشتر نیز محسن برهانی، وکیل و حقوقدان، «پلمب واحدهای صنفی به دلیل بی‌حجابی» را «گروگانگیری حیات اقتصادی جامعه» خوانده و تاکید کرده است که «پلمب واحدهای صنفی مرزهای غیرقانونی بودن را درنوردیده است» و «پلمب» به ابزاری «برای برخورد غیرقانونی» تبدیل شده است.

مقام‌های حکومتی حاضر به ارائه آمار کامل شمارش واحدهای صنفی، تجاری، گردشگری و دیگر اماکنی نیستند که «به خاطر سر باز زدن زنان از حجاب اجباری پلمب» شده‌اند.

در همین زمینه، روزنامه اعتماد در شماره یک‌شنبه ۱۲ شهریور ماه خود طی گزارشی از ابعاد پلمب واحدهای صنفی و گردشگری نوشت که در ماه‌های گذشته دست‌کم ۷۷ واحد گردشگری شامل هتل، اقامتگاه بوم‌گردی به اتهام «رعایت نکردن شئونات اسلامی و حجاب»، پلمب شده‌اند.

در همین حال محمد نبی موسوی فرد، نماینده علی خامنه‌ای در استان خوزستان و امام جمعه شهر اهواز، در اظهاراتی جدید بر استفاده بیشتر از «پلمب» واحدهای صنفی به عنوان ابزاری برای اعمال حجاب اجباری تاکید کرد.

امام جمعه اهواز گفت: «دولت باید اماکن عمومی را بهتر از وضع موجود کنترل کند و هر فروشگاهی که به افراد بی‌حجاب خدمات می‌دهد، باید پلمب شود.»

نماینده علی خامنه‌ای در استان خوزستان همچنین از حامیان جمهوری اسلامی خواست تا «به صورت گسترده» در مورد «موضوع حجاب» به زنان «تذکر دهند» و افزود که آنها نباید به خاطر دادن «تذکر حجاب» از چیزی ترس نداشته باشند.

موج سرباز زدن زنان از حجاب اجباری که پس از جان باختن مهسا(ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد و با آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» اوج گرفت، همچنان ادامه دارد.

پلمب اماکن صنفی، تجاری، فروشگاه‌ها، مجتمع‌های گردشگری، هتل‌ها، اماکن تجاری، اداری، و شرکت‌های اینترنتی از جمله اقداماتی است که دستگاه‌های حکومتی برای وادار کردن زنان به سر کردن روسری به اجرا گذاشته‌اند.

برخورد و بازداشت زنان به خاطر سر باز زدن از حجاب اجباری، توقیف خودروها، پیامک‌های تذکر حجاب، و تشکیل پرونده قضائی برای زنان هم از جمله دیگر اقدامات حکومتی برای اعمال حجاب اجباری است اما مجموعه این اقدامات تاکنون نتوانسته بر موج فزاینده نافرمانی مدنی زنان ایران در سر باز زدن از حجاب اجباری غلبه کند.

با استفاده از ایرنا، اعتماد و رادیو فردا؛ ش.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *