گرانی ۱۶ میلیون تومانی سکه، بین دو قنوت ابراهیم رئیسی

By | ۱۴۰۲-۰۷-۰۳

گزارش رسانه‌های منتقد دولت ایران حاکی است که در دی ماه گذشته و به هنگام نماز خواندن ابراهیم رئیسی در کاخ کرملین، بهای هر «سکه امامی» حدود ۱۲میلیون تومان بوده که حالا در مهر ماه و به هنگام نماز شب خواندن او در آسمان نیویورک به ۲۷ میلیون و ۶۴۲ هزار تومان افزایش یافته است. به عبارتی طی ۱۰ ماه گذشته قیمت سکه در بازارهای ایران حدود ۱۶ میلیون تومان رشد داشته است.

گرانی‌های فزاینده بهای اقلام و افزایش تورم از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم از جمله مواردی است که سایت خبری «بامداد نو» به آن اشاره کرده و نوشته که پُر کردن سبد خانوارها از اقلام ضروری و کالاهای اساسی «به کابوس بزرگی تبدیل شده است»؛ چرا که خانوارها در طول یک هفته برای تأمین کالای مورد نیاز خود باید رقم‌های میلیونی بپردازند.

داود فکوری، رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی، نیز گفته که امسال قدرت خرید مردم نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته و همین موضوع وضعیت فعالان این بازار را دچار اختلال کرده است.

او همچنین گفته که در پی کاهش قدرت خرید کالا‌های ضروری روند بازگشت سرمایه در بین فعالان بازار کند یا متوقف شده است.

در همین حال عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران هم به تازگی در یک گفتگوی تلویزیونی از بدهکاری ۴۵ هزار میلیارد تومانی دولت به گندمکاران خبر داد و گفت: با وجود وعده دولت برای پرداخت بدهی گندمکاران تا پایان شهریور، این بدهی هنوز پرداخت نشده است.

آقای هاشمی همچنین گفته که هم اکنون قیمت خرید تضمینی گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعین شده با این تبصره که اگر نرخ تورم بیشتر یا کمتر از ۳۰ درصد مورد نظر سازمان برنامه و بودجه بود در تعیین این نرخ موثر است، «یعنی اگر تورم بالا رفت باید قیمت‌ها بالاتر برود.»

در ماه نخست سال جاری خورشیدی مرکز آمار ایران گزارش مفصلی را در باره وضعیت تورم در آن کشور منتشر کرد که به گفته کارشناسان اقتصادی تصویر کامل‌تر و نگران‌کننده‌ای در باره سرعت رشد قیمت‌ها ارائه کرد.

طبق این گزارش، قیمت مواد غذایی فروردین‌ امسال به طور متوسط کمی بیش از ۷۸ درصد از فروردین پارسال بود. گزارشی که به صورت نموداری نشان داد، نرخ تورم نقطه به نقطه یا متوسط رشد قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل، به بالاترین حد خود در یک دهه اخیر رسیده است.

«عملی نشدن وعده‌های دولت به کارگران»

در اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ که پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در زمان بازداشت گشت ارشاد تهران پدیدار شد، فقر، فساد و گرانی یکی از شعارهای اصلی بسیاری از معترضان بود که در واقع حکومت به جای پاسخگویی به این مطالبات تنها آن را به خشن‌ترین شکل ممکن سرکوب کرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که وضعیت بحران‌زده اقتصاد ایران با اتخاذ «سیاست‌های غلط و مدیریت ناصحیح» به این حال و روز افتاده است اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بی‌اعتنا به نظرات آنها، ریشه چنین وضعیت آشفته‌ای را به تحریم‌های چند دهه اخیر علیه خود نسبت می‌دهند.

آیت اسدی، عضو کارگری شورایعالی کار، به خبرگزاری ایلنا گفته که اگر دولت در زمینه تامین مسکن و تامین کالاهای اساسی با قیمت ارزان، اقدامات کافی صورت می‌داد، بحران معیشت کارگران تا این اندازه جدی نمی‌شد.

به گفته این فعال کارگری در جریان مذاکرات مزدی ۱۴۰۲ وقتی بحث افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد پیش آمد، نمایندگان دولت وعده‌هایی دادند که بعد از گذشت بیش از ۶ ماه هنوز این وعده‌ها عملی نشده است.

آقای اسدی همچنین به خبرگزاری کار ایران گفته که کارگران با دو مشکل روبرو شده‎‌اند، اول هزینه‌های سنگین اجاره خانه و دوم گرانی شدید کالاهای اساسی در بازار.

به گفته او کارگران با دستمزدی که می‌گیرند نمی‌توانند از پس هزینه‌های این دو بخش بربیایند.

در چنین شرایطی است که سایت خبری «بامداد نو» که خود را «رسانه‌ای برای مردم‌سالاری، آزادی و توسعه ایران» معرفی می‌کند در واکنش کنایه‌آمیزی به روزنامه همشهری، بار دیگر تلویحا نماز شب خواندن ابراهیم رئیسی را در آسمان آمریکا به «ریاکاری» تشبیه کرده است.

روزنامه همشهری که در دولت کنونی جمهوری اسلامی ایران به یکی از تندروترین روزنامه‌های تهران تبدیل شده در دفاع از آقای رئیسی نوشته که قصه نماز شب آقای رئیسی در هواپیما یک پیام جدی داشت به همه مردم و آن اینکه هر چه «موفقیت در صحنه بین‌المللی به‌دست آورده‌ایم از شکستن دیوارهای تحریم و پذیرفته شدن در تعهدات فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای»، همه‌ محصول «همین ارتباط و اتصال با خداست. این ریا نیست؛ این فرهنگسازی‌ است.»

حامد یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در پاسخ به مطلب روزنامه همشهری نوشته که «منظورشان از موفقیت همین اختلاس‌ها و دزدی‌هاست وگرنه در سطح جامعه جز فقر و فلاکت و بدبختی چیز دیگری نیست.»
بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *