در تیراندازی به سوی مردم در زاهدان “دستکم ۱۹ نفر مجروح” شدند

By | ۱۴۰۲-۰۷-۰۷

منابع بلوچ از تیراندازی در زاهدان خبر می‌دهند. مولوی عبدالحمید در آستانه جمعه خونین زاهدان از ایرانیان داخل و خارج بخاطر ابراز همدردی با خانواده جان‌باختگان اعتراضات زاهدان، تشکرد کرد. تظاهرات در زاهدان ادامه دارد.

وب‌سایت”حال وش” که تحولات سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، ظهر روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ از شنیده شدن صدای تیراندازی در محله خیام در مرکز استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

به گفته منابع محلی، نیروهای لباس شخصی بر سقف برخی خانه‌ها و ساختمان‌های نزدیک به مصلی در زاهدان مستقرشده‌اند.

طبق گزارش حال‌وش با تیراندازی نیروهای نظامی بسوی معترضان در زاهدان دستکم ۱۹ تن مجروح شده‌اند. مردم معترض همچنان در مسجد مکی حضور دارند.

حال وش نوشته است: «نیروهای نظامی چند بار رگبار هوایی زدن و آمدن جلوی درب حوزه و داخل حوزه گازاشک‌آور انداختند.»

به گفته منابع حال وش:«افراد لباس شخصی به همراه نیروهای نظامی از داخل خیابان خیام شعار الله اکبر سر دادن و مردم وقتی به اون طرف رفتند با گلوله ساچمه‌ای زدند.»

اینترنت شهر زاهدان طبق روال هر جمعه به طور گسترده دچار اختلال شد.

کانال تلگرامی رصد بلوچستان نوشته است “فضای ملتهبی در شهر زاهدان حاکم است، مناطق مختلف شهر دوباره گاز اشک‌اور و دود شده است. در بازار مشترک و کریم آباد و شیرآباد هم معترضان به خیابان آمدند”.

“رصد بلوچستان” ویدیوهایی را منتشر کرد که ساعاتی پیش از نماز جمعه زاهدان و یک روز مانده به سالگرد جمعه خونین، را نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی در  اطراف مسجد مکی و به ویژه خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به مسجد مکی برای کنترل ایست بازرسی گذاشتند.

گسل نیرو از سه استان هم‌جوار

در آستانه اولین سالگرد جمعه خونین زاهدان نیروهای امنیتی از استان‌های هم‌جوار سیستان و بلوچسیتان از جمله کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان به شهر زاهدان اعزام شدند.

عبدالحمید: کسانی که مرتکب جنایت شدند مجازات شوند

عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه ۷ مهر (۲۹ سپتامبر) زاهدان با دیگر خواسته مردم و خانواده جان‌باختگان جمعه خونین زاهدان را تکرار کرد و گفت: «خواسته مردم در یک سال گذشته این بوده که کسانی که در جمعه خونین مرتکب جنایت شدند، مجازات شوند.»

او همچنین افزود: «قاضی‌های پرونده جمعه خونین زاهدان استقلالی که باید داشته باشند را ندارند و از مراکز مختلف بر آن‌ها فشار وجود دارد.»

در جمعه خونین زاهدان چه گذشت؟

روز جمعه هشت مهر سال ۱۴۰۱ نمازگزارانی که پس از خطبه‌های عبدالحمید در زاهدان، از جمله در اعتراض به “تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان” دست به اعتراض زده بودند با شلیک مستقیم مأموران حکومت روبرو شدند.

این واقعه که به “جمعه خونین زاهدان” معروف شده به کشته شدن دست‌کم ۱۰۰ نفر منجر شد که حداقل ۱۰ نفر از آنان کودک بودند. دستکم ۳۰۰ شهروند دیگر نیز مجروح شدند.

اعتصاب عمومی به مناسبت سالگرد جمعه خونین زاهدان

احزاب و گروه‌های سیاسی بلوچ به مناسبت سالگرد جمعه خونین زاهدان در سراسر بلوچستان اعتصاب عمومی اعلام کردند.

تشکر عبدالحمید از ایرانیان داخل و خارج

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه ۷ مهر (۲۹ سپتامبر) از ایرانیان داخل و خارج کشور که با خانواده جان‌باختگان ابراز همدردی کردند تشکر کرد.

مولوی عبدالحمید خطاب به حکومت گفت اعتراضات مردم را به کشورهای دیگر نسبت ندهید و حرف منتقدان را بشنوید.

ادامه اعتراضات بعد از نماز جمعه در زاهدان

برخی از معترضان با برافراشتن پلاکارد پرسیدند، “اگر در خصوص کشتار زاهدان دلسوز هستید، سکوت چرا؟” برخی دیگر از معترضان شعار “تجاوز جنایت مرگ بر این ولایت” سر دادند.

طبق گزارش‌ها نیروهای نظامی به شهرهای خاش، ایرانشهر و چابهار نیز گسیل شدند و هنوز از این شهرها در ارتباز با درگیری با نیروهای نظامی و ماموران حکومتی گزارشی منتشر نشده است.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *