تجمع‌های اعتراضی، از بازنشستگان تا مال‌باختگان

By | ۱۴۰۲-۰۷-۱۲

سه‌شنبه‌های اعتراضی این هفته با اعتصاب کارگران صنعت نفت همراه بود

در ادامه سه‌شنبه‌های اعتراضی بازنشستگان، باری دیگر تجمع‌هایی در اهواز، سنندج و زنجان برگزار شد. سه‌شنبه یازدهم مهرماه، جمعی از بازنشستگان کشوری، در اعتراض به رسیدگی نکردن به مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری در اهواز تجمع کردند. بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، سیامک چهرازی، از فعالان استان خوزستان، در این تجمع با اعلام اینکه تا زمان دستیابی به حقوق خود به این اعتراض‌ها ادامه خواهند داد، گفت: «مطالبه‌گری ادامه دارد و کوتاه نخواهیم آمد.»

در این تجمع اعتراضی جمعی از معلمان و فرهنگیان نیز حضور داشتند. سیامک چهرازی، عضو کانون صنفی فرهنگیان خوزستان، در جریان تجمع اعتراضی روز سه‌شنبه خطاب به معلمان گفت: «خودتان را جای اسماعیل عبدی و رسول بداقی، معلمان زندانی بگذارید، اگر ما به‌عنوان معلم انتقاد و مطالبه‌گری نکنیم، چه کسی این کار را انجام خواهد داد؟»

به گزارش اتحادیه بازنشستگان، تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری در برابر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان سنندج، نیز در اعتراض به اجرا نشدن «همسان‌سازی»، معیشت و زندگی سخت بازنشستگان، برگزار شد. بازنشستگان سه‌شنبه هر هفته، در اعتراض به رسیدگی نکردن به مطالباتشان از جمله اجرای همسان‌سازی حقوق، تورم و گرانی و رفع مشکلات بیمه درمانی و تکمیلی، در شهرهای خود تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند. بازنشستگان مخابرات استان کردستان نیز با برگزاری تجمع و راهپیمایی اعتراضی خود بار دیگر خواستار محقق شدن مطالباتشان شدند.

از سوی دیگر، اعتصاب کارگران آلومینیوم اراک و تجمع کارگران سکوهای نفتی در فلات قاره و نفت و گاز و پارس و مناطق نفت‌خیز جنوب نیز کماکان ادامه دارد. کارگران آلومینیوم‌سازی اراک (ایرالکو) با خواست افزایش حقوق، دو هفته است که در اعتصاب به سر می‌برند. این اعتصاب ابتدا از شیفت شب آغاز شد و سپس به‌دنبال جلسه مدیریت با نمایندگانی از کارگران و پاسخگو نبودن آن‌ها به خواست کارگران، از روز هشتم مهر ماه، چهار هزار کارگر در سه شیفت این کارخانه وارد اعتصاب شدند.

اعتراض‌های کارگران نفتی طی روزهای گذشته شدت گرفته است. شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت نیز در همین راستا اعلام کرد که در اعتراض به تعیین سقف غیرقانونی حقوق، کارکنان سکوهای دریایی در دو شرکت فلات‌قاره ایران و نفت‌و‌گاز پارس با تجمع در محل کار خود به این تصمیم اعتراض کردند. کارکنان سکوهای دریایی در دو شرکت فلات‌قاره ایران و نفت‌و‌گاز پارس اقدام به تجمع و ارسال تصاویر حاوی دست‌نوشته‌هایی در اعتراض به سقف‌ غیرقانونی حقوق خود کردند.

تصاویری از تجمع مالباختگان شرکت‌های خودرویی ایرتویا و نگین خودرو مقابل زندان فشافویه نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. اتهام متهمان این پرونده «اخلال عمده در نظام اقتصادی در سال ۱۳۹۷، از طریق مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته تعداد ۵۴ هزار و ۳۲۳ دستگاه خودرو‌های خارجی به نام شرکت‌های نگین خودرو، ایرتویا، آریتا و نگین خودرو ایرسا» عنوان شده است و مال‌باختگان در این تجمع اعتراضی خواهان تعیین تکلیف سرمایه خود شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *