چهار کتاب کودک ایرانی در فهرست «کلاغ سفید ۲۰۲۳ کتابخانه بین‌المللی مونیخ»

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۱

چهار کتاب «آفتاب مهتاب چه رنگه؟» اثر پروین‌ دولت‌آبادی، «دو سیاره» اثر مسعود قره‌باغی، «تذکره بادها» نوشته رضا عبدی و «سیاوش‌نامه» اثر بازنویسی‌شده لیلا میرزایی، آثاری ایرانی‌اند که در فهرست امسال کتابخانه بین‌المللی مونیخ معرفی شده‌اند

شورای کتاب کودک از معرفی چهار عنوان کتاب کودک و نوجوان از نویسندگان ایرانی در فهرست «کلاغ سفید ۲۰۲۳ کتابخانه بین‌المللی مونیخ» خبر داد.

بر مبنای این گزارش، روز پنجشنبه، ۱۲ اکتبر از فهرست «کلاغ‌ سفید ۲۰۲۳ کتابخانه مونیخ» شامل ۲۰۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان به ۳۹ زبان و از ۵۷ کشور جهان رونمایی شد. چهار کتاب «آفتاب مهتاب چه رنگه؟» اثر پروین‌ دولت‌آبادی، «دو سیاره» اثر مسعود قره‌باغی، «تذکره بادها» نوشته رضا عبدی و «سیاوش‌نامه» اثر بازنویسی‌شده لیلا میرزایی، آثاری ایرانی‌اند که در فهرست امسال کتابخانه بین‌المللی مونیخ معرفی شده‌اند.

این آثار از میان کتاب‌هایی انتخاب شده‌اند که ناشران، نویسندگان و تصویرگران، منتقدان ادبیات کودک، شورای کتاب کودک، آژانس‌های ادبی و سایر نهادهای فعال در حوزه ادبیات کودکان ایران در شش ماه منتهی به بهار ۱۴۰۱ به کتابخانه مونیخ معرفی کرده‌اند.

فهرست کلاغ‌ سفید که هر سال منتشر می‌شود، معمولا حاشیه‌نویسی مختصری از ۲۰۰ کتاب جدید و قابل‌توجه برای کودکان و نوجوانان از بیش از ۵۰ کشور و تقریبا به ۴۰ زبان ارائه می‌کند. کارشناسان ادبیات کودکان کتابخانه بین‌المللی جوانان این کتاب‌ها را از میان تعداد زیادی نسخه‌های نقدی و اهدایی که کتابخانه در طول یک سال دریافت می‌کند، انتخاب می‌کنند.

در توضیحات کتابخانه بین‌المللی مونیخدرباره نحوه انتخاب کتاب‌ها از سوی کارشناسان آمده است: «این تیم روی عناوینی تمرکز می‌کند که ممکن است به دلیل کیفیت ادبی و تصویری یا موضوع‌هایی که به آن‌ها می‌پردازند، برای مخاطبان بین‌المللی جالب باشد.»

بر اساس این گزارش، ۲۰۰ کتاب منتخب امسال از میان ۱۰ هزار عنوان کتاب ارسالی به کتابخانه بین‌المللی مونیخ انتخاب شده‌اند و طبق رسم هر سال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانفکورت به نمایش درخواهند آمد. این نمایشگاه از ۱۸ اکتبر افتتاح می‌شود.

کتاب تصویری «آفتاب مهتاب چه رنگه؟» اثری منظوم از پروین دولت‌آبادی، شاعر و نویسنده مشهور کودک و نوجوان در ایران، است که چگونگی به‌ وجود آمدن شب و روز و آفتاب و مهتاب را به زبان کودکانه توضیح می‌دهد. این کتاب را سلیمه باباخان تصویرگری کرده است.

«دو سیاره»، اثر مسعود قره‌باغی، داستان دو سیاره‌ به نام‌های «کورتو و شونتو» را بازگو می‌کند که دور خورشید می‌چرخند اما یکی کم‌نورتر و دیگری پرنورتر است.

«تذکره بادها»، نوشته رضا عبدی، قصه پسری به نام هرمز در جزیره‌ای در جنوب ایران است که برای بازگشت پدرش که به دریا رفته و برنگشته است، انتظار می‌کشد.

سال ۲۰۲۲ نیز کتاب‌های «هفت‌ خوان رستم»، «جادوی خواب»، «دانشنامه محیط‌ زیست» و «ستاره‌باز» از نویسندگان ایرانی در فهرست کتابخانه بین‌المللی مونیخ معرفی شده بود.

کتابخانه بین‌المللی جوانان در مونیخ یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ادبیات کودکان و نوجوان با بیشترین آثار تخصصی در این زمینه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *