توافق جمهوری اسلامی و حماس برای ادامه همکاری؛ امتیازگیری از اسرائیل یا تشدید جنگ؟!

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۴

-حماس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که امیرعبداللهیان و هنیه بر سر ادامه همکاری خود برای دستیابی به «اهداف حماس» توافق کردند.
– یک مقام ارشد اسرائیل گفت جمهوری اسلامی به دنبال باز کردن جبهه دوم جنگ علیه اسرائیل از طریق سوریه است.
-روزنامه «وطن امروز» چاپ تهران در یک گزارش اختصاصی ادعا کرده «حزب‌الله با تعیین ضرب‌الاجل بریا اسرائیل تهدید کرده در صورت ادامه حملات وارد اسرائیل خواهد شد و سرزمین‌هایی را که آزاد می‌کند به پس نخواهد داد».
– روزنامه «قدس» چاپ تهران تأکید کرده «اولویت مقاومت ادامه جنگ نیست و برای تثبیت شرایط موجود نه تنها نیاز است جبهه مقاومت توان بازدارنده خود را به صورت شفاف مطرح کند، بلکه بتواند جلو فاجعه انسانی از سوی صهیونیست‌ها را بگیرد».

راهپیمایی حکومتی در تهران به حمایت از حماس / ۲۱ مهر ۱۴۰۲

ساعاتی پس از دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که شنبه ۲۲ مهرماه در دوحه انجام شد، این گروه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طرفین بر سر ادامه همکاری خود برای دستیابی به «اهداف حماس» توافق کردند.

همزمان یک مقام ارشد اسرائیل گفت جمهوری اسلامی به دنبال باز کردن جبهه دوم جنگ علیه اسرائیل از طریق سوریه است.

جاشوا زارکا رئیس امور راهبردی وزارت خارجه اسرائیل، در پاسخ به یک توییت نوشت که جمهوری اسلامی در تلاش است تا با استقرار تسلیحات در داخل یا از طریق سوریه، جبهه دوم جنگ را باز کند. وی تأکید کرد، «اسرائیل مصمم هستند از چنین تحولاتی جلوگیری کنند.»

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از چند منبع آگاه با اشاره به نقش اسماعیل قاآنی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران در هماهنگی و سازماندهی گروه‌های شبه نظامی می‌نویسد حمله اخیر به اسرائیل از حدود یک سال قبل طراحی شده بود.

در این گزارش آمده حسن نصرالله رهبر حزب‌الله، در ماه مارس سال ۲۰۲۳ در یک نشست آنلاین با گروهی از استراتژیست‌های شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به آنان گفت که برای جنگ گسترده با اسرائیل از جمله تهاجم زمینی آماده شوند.

برخی از افراد آشنا با این عملیات گفتند که حلقه فشرده‌ای از رهبران ایران، حزب‌الله و حماس به برنامه‌ریزی حمله کمک کردند، شبه نظامیان را آموزش دادند و اطلاعات کافی در مورد آن جمع‌آوری کردند.

برخی دیگر اما معتقدند ایران در این حمله دخالت داشت اما آنقدرها عمیق نبوده است. علی برکه یکی از مقامات ارشد حماس مستقر در بیروت، گفت: «اجرا این عملیات همه توسط حماس بود، اما ما کمک و حمایت ایران را انکار نمی‌کنیم.»

روزنامه «وطن امروز» چاپ تهران که سابقه طولانی در انتشار گزارش‌های امنیتی دارد در یک گزارش اختصاصی که یکشنبه ۲۳ مهرماه منتشر شد ادعا کرده «حزب‌الله با تعیین ضرب‌الاجل بریا اسرائیل تهدید کرده در صورت ادامه حملات وارد اسرائیل خواهد شد و سرزمین‌هایی را که آزاد می‌کند به پس نخواهد داد.» در این گزارش تأکید شده حملات جدیدی علیه اسرائیل از کرانه باختری سازماندهی شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده با آغاز حملات راکتی از لبنان عملیات دفاعی ادامه دارد.

«مقاومت به دنبال امتیازگیری و راه حل سیاسی»

اما برخلاف آن دیدگاه‌هایی که اشاره می‌کنند جمهوری اسلامی به دنبال تشدید جنگ علیه اسرائیل است روزنامه «قدس» چاپ تهران در گزارشی با عنوان «حلقه‌های دیپلماسی حول میدان» به نقل از کارشناسان می‌نویسد «پس از آغاز یک هفته از عملیات بزرگ و موفق طوفان الاقصی سفر امیرعبداللهیان به کشورهای مقاومت شامل عراق، سوریه و لبنان سفری مهم و اثرگذار بر آینده تحولات فلسطین خواهد بود.»

در این گزارش اشاره شده مقاومت به دنبال گرفتن امتیاز از اسرائیل از طریق راه حل‌سیاسی است. همچنین تأکید شده «اولویت مقاومت ادامه جنگ نیست و برای تثبیت شرایط موجود نه تنها نیاز است جبهه مقاومت توان بازدارنده خود را به صورت شفاف مطرح کند، بلکه بتواند جلو فاجعه انسانی از سوی صهیونیست‌ها را بگیرد.»

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه نظامی وفادار به تهران در حال محک زدن شرایط هستند تا بسنجند کدام گزینه برای منافع آنها اولویت دارد.

اگرچه عملیات تلافی‌جویانه اسرائیل علیه حماس موسوم به «شمشیرهای آهنین» ادامه دارد اما به نظر می‌رسد برخلاف اعلام قبلی اسرائیل هنوز برای وارد کردن ستون‌های زرهی و پیاده ارتش به غزه تصمیم نهایی را نگرفته است. این در شرایطی است که ارتش اسرائیل از ساکنان شمال غزه خواسته بود آن مناطق را به سمت جنوب غزه ترک کنند. همزمان اما بمباران مقرّ فرماندهان و تأسیسات حماس همچنان ادامه دارد.

در اسرائیل فشارها علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور افزایش پیدا کرده است. او از یک سو به شدت برای پاسخ محکم به حمله تروریستی اخیر زیر فشار قرار دارد و از سوی دیگر تشدید اقدام نظامی مقامات اسرائیلی را با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو کرده است.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *