صدور احکام سنگین علیه الهه محمدی و نیلوفر حامدی

By | ۱۴۰۲-۰۷-۳۰

احکام الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو خبرنگاری که در جریان پوشش کشته شدن مهسا (ژینا) امینی بازداشت شدند صادر شد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی الهه محمدی و نیلوفر حامدی را در هر سه عنوان اتهامی مجرم شناخت.

بنابر این حکم، خانم الهه محمدی به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۶ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شد.

نیلوفر حامدی نیز به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۷ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم گردید.

در صورت تایید این احکام در دادگاه تجدیدنظر از مجموع ۱۲ سال حکم الهه محمدی ۶ سال آن و از مجموع ۱۳ سال حکم نیلوفر حامدی ۷ سال آن قابل اجرا خواهد بود.

بر اساس رای صادره، نیلوفر حامدی و الهه محمدی به عنوان «مجازات تکمیلی»، به مدت 2 سال «از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات» منع شده‌اند.

بازتاب جهانی بازداشت‌ الهه محمدی و نیلوفر حامدی

ماموران امنیتی ایران، نیلوفر حامدی را صبح ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در خانه‌اش بازداشت کردند. یک هفته پس از آن الهه محمدی هم در خانه خود بازداشت شد. در آبان ۱۴۰۱ وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه ایران در یک بیانیه طولانی ادعاهایی را علیه معترضان بیان کردند و با پیش کشیدن سناریوهای توطئه، مشخصا الهه محمدی و نیلوفر حامدی را به ارتباط با دولت‌های خارجی متهم کردند.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در حالی با اتهاماتی از جمله «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» مواجه‌ شدند که مدیران مسئول روزنامه‌هایی که این دو در آنها کار می‌کردند بارها گفتند که تهیه این گزارش‌ها با تایید آنها بوده است.

روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در ایران و جهان بارها به اتهامات وارد شده به الهه محمدی و نیلوفر حامدی اعتراض کرده بودند.

چند روز پیش روزنامه شرق نامه سرگشاده ۲۰۰ نفر از روزنامه‌نگاران، نویسندگان و اهالی قلم ایران را منتشر کرد که در آن خواستار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی شده‌ بودند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز پیشتر اتهام همکاری این دو خبرنگار با این کشور را رد کرده بود.

نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق در آخرین جلسه دادگاه خود در چهارم مرداد ماه گفت «به عملکردم به‌عنوان روزنامه‌نگار افتخار می‌کنم».

الهه محمدی دیگر خبرنگاری که برای پوشش مراسم تشییع مهسا (ژینا) امینی به سقز رفته بود در آخرین دفاع خود در دادگاه انقلاب با رد ارتکاب هرگونه جرمی گفت «افتخار می‌کنم که در کنار مردم ماندم».

به رغم درخواست‌های گسترده جلسه دادگاه به طور غیرعلنی برگزار شده بود. این در حالی است که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و هزاران روزنامه‌گار و فعال سیاسی و مدنی در ایران و سراسر جهان خواستار برگزاری دادگاهی «عادلانه و علنی» شده بودند.

این دو روزنامه‌نگار اکنون فرصت دارند تا از رای دادگاه بدوی تقاضای تجدیدنظر کنند.

در یک سال گذشته ده‌ها خبرنگار ایرانی دیگر در ماه‌های اخیر به زندان افتاده‌اند.
بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *