برگزاری تجمعات اعتراضی و صنفی در نخستین روز آبان‌ماه؛ از بازنشستگان مخابرات تا کارکنان رسمی صنعت نفت

By | ۱۴۰۲-۰۸-۰۲

– بازنشستگان شرکت مخابرات ایران روز دوشنبه اول آبان در اعتراض به وضعیت معیشتی و توجه نشدن به حقوق صنفی‌شان دست‌کم در ۱۳ استان بطور همزمان و سراسری تجمع کردند.
– بیش از ۱۲۰۰ نفر از درمانگران اعتیاد روز دوشنبه یکم آبان در اعتراض به عملکرد وزارت بهداشت در مقابل ساختمان این وزارتخانه در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.
– کارکنان رسمی وزارت نفت در شرکت نفت فلات قاره در منطقه عملیاتی جزیره خارک و نیز منطقه سیری نیز روز دوشنبه اول آبان تجمعاتی را در محل کار برگزار کردند.

در نخستین روز آبان‌ماه چند تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد. بازنشستگان شرکت مخابرات در ادامه سلسله تجمعات اعتراضی خود در چند شهر کشور بطور همزمان تجمع کردند. کارکنان رسمی وزارت نفت در شرکت نفت فلات قاره در منطقه عملیاتی جزیره خارک و نیز منطقه سیری نیز از جمله اصناف معترض در اول آبان بودند.

تجمع اعتراضی درمانگران اعتیاد در مقابل وزارت بهداشت – دوشنبه اول آبان ۱۴۰۲

بازنشستگان شرکت مخابرات ایران روز دوشنبه اول آبان در اعتراض به وضعیت معیشتی و توجه نشدن به حقوق‌ صنفی‌شان دست‌کم در ۱۳ استان بطور همزمان و سراسری تجمع کردند.

بنا بر گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این تجمع‌ها در استان‌های تهران، چهارمحال و بختیاری، کردستان، سیستان و بلوچستان، گیلان، اردبیل، آذربایجان غربی، اصفهان، مرکزی، ایلام، فارس، خوزستان، و آذربایجان شرقی برگزار شد.

حقوق صنفی این بازنشستگان که ماه‌هاست از سوی مقامات دولتی نادیده گرفته می‌شود شامل اجرای کامل آیین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۱۳۸۹، رفع مشکلات بیمه درمانی، و رسیدگی به مطالبات صنفی است.

«شرکت پردرآمد، چه برسر تو آمد»، «رزمندگان دیروز، گرسنگان امروز»، «وعده وعید قشنگ بود، ولی همه‌ش دروغ بود»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»، «تا حق خود نگیریم، آروم نمی‌نشینیم»، «رسانه داخلی، انعکاس انعکاس»، «مجلس انقلابی، حمایت حمایت»، و «صدا سیما کجایی، به داد ما بیایی»و «اجرای آیین‌نامه، حق مسلم ما است» از جمله شعارهای معترضان در تجمع امروز بازنشستگان مخابرات بود.

کارکنان رسمی وزارت نفت در شرکت نفت فلات قاره در منطقه عملیاتی جزیره خارک و نیز منطقه سیری نیز روز دوشنبه اول آبان تجمعاتی را در محل کار برگزار کردند. تصاویر اعتصاب و اعتراض کارکنان رسمی صنعت نفت با در دست داشتن دستنوشته‌هایی از آنها منتشر شده است.

حذف سقف حقوق و محدودیت حق سنوات بازنشستگی و بازگردانده شدن کسورات مازاد مالیات از جمله خواسته‌های اصلی کارکنان رسمی وزارت نفت در شرکت فلات قاره است. در روزهای گذشته نیز کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری تجمع کرده بودند.

صدها نفر از درمانگران اعتیاد هم روز دوشنبه یکم آبان در اعتراض به عملکرد وزارت بهداشت، از شهرهای مختلف به پایتخت آمده و در مقابل ساختمان این وزارتخانه در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

خبرگزاری «مهر» در ایران گزارش داده که بیش از ۱۲۰۰ نفر از درمانگران اعتیاد، روز دوشنبه اول آبان با تجمع در مقابل ساختمان وزارت بهداشت، از اینکه مسئولان وزارتخانه نسبت به توافقات حاصل شده بی اعتنا هستند تجمع کردند.

«مهر» گزارش داده که این تجمع در ارتباط با تلاش‌های وزارت بهداشت برای تعطیلی مراکز سوء مصرف اعتیاد و و واگذاری آن به داروخانه‌ها صورت گرفته است.

در همین رابطه فرهاد گشتاسبی رئیس هیئت مدیره صنف درمانگران اعتیاد تهران با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت نسبت به درمانگران اعتیاد، معتقد است که رفتار وزارت بهداشت با مراکز درمان اعتیاد، باعث شده تا گیرندگان خدمات آسیب ببینند.

به گفته این درمانگر اعتیاد، تجمع امروز دلایل متعددی دارد بطوری که پس از یک مسیر طولانی از مذاکرات، تعاملات و همفکری‌ها و همچنین، مراجعات مکرر به ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت، و البته نتایج مثبتی که بعضاً حاصل شده بود ولی در اجرا توسط وزارت بهداشت رعایت نگردید، شکل گرفت.

محمدرضا جلالی عضو هیئت مدیره کانون درمانگران اعتیاد نیز که در این تجمع حضور داشته به «مهر» گفته که وزارت بهداشت به عنوان یکی از متولیان و ناظران بر فعالیت درمانگران اعتیاد، وظیفه اصلی‌اش گسترش توانمندی‌های مراکز درمانی و اصلاح اشکالات و تسهیل اموری است که منجر به ارائه خدمت با سطح بالاتر می‌شود. اما در عمل چیز دیگری می‌بینیم.

این درمانگر اعتیاد افزوده که «وزارت بهداشت چشم خودش را بر روی بعضی حقایق بسته و مدعی است طرح جامع کشوری در راستای گسترش کسب و کار را اجرا می‌کند، در حالی که استدلال‌ها و استانداردهایی برای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد که بر اساس جمعیت، نوع دسترسی‌ها و میزان دارویی که از طریق سازمان‌های بین المللی تأیید شده تا به نتیجه نهایی برسد؛ این فعالیت شکل می‌گیرد.»

تجمع‌کنندگان با «شبهه‌دار» خواندن رفتار وزارت بهداشت در قبال مراکز ترک اعتیاد، معتقدند بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد درآمدهای یک مرکز صرفه هزینه‌های دارویی و مشاوره می‌شود و اگر این ابزار از طریق افزایش مراکز محدود شود، گیرندگان خدمات آسیب خواهند دید.

به گفته یکی دیگر از افراد حاضر در تجمع، مهم‌ترین دستاورد این مراکز، کاهش آسیب‌ها بوده و اگر قرار باشد بدون قاعده و ضابطه نسبت به افزایش مراکز اقدام کرد، دچار مشکل خواهیم شد.

روز یکشنبه ۳۰ مهرماه نیز جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل ساختمان ادارات تأمین اجتماعی شهرهای اراک، کرمانشاه، اهواز، دزفول و شوش تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بازنشستگان معترض خواستار افزایش رقم مستمری ماهانه، برخورداری از درمان رایگان و خدمات رفاهی مکفی و اجرای باقیمانده همسان سازی حقوق و پرداخت معوقه‌ی آن از سال ۹۹ تاکنون هستند.

اجرای باقیمانده همسان سازی حقوق و پرداخت معوقه‌ ی آن از سال ۹۹ تاکنون، از دیگر حقوق بازنشستگان معترض است. بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی ماه‌هاست که هر یکشنبه تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف برگزار می‌کنند اما همچنان مقامات دولتی و مقامات سازمان تأمین اجتماعی به خواسته‌های آنها بی‌اعتنا هستند.

در ادامه تجمعات اعتراضی روز گذشته، شماری از بازنشستگان فولاد در اهواز، تهران، رودبار و اصفهان، گروهی از کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری مقابل ساختمان مدیریت این شرکت با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار رسیدگی به حقوق خود شدند.

روز گذشته یکشنبه ۳۰ مهرماه نیز  جمعی از کارگران شرکت «تولی پرس» قزوین از عدم پرداخت حق بیمه و خواست‌های مزدی چهار ماهه خود خبر دادند.

خبرگزاری «ایلنا» به نقل از یکی از کارگران «تولی پرس» نوشته که «با وجود سابقه چندین ساله حقوق کاگر ساده را دریافت میکنیم و در نیمه اول سال که ماه ها سی و یک روز دارد حقوق ما را بر مبنای سی روز حقوق را محاسبه میکنند. همچنین ما سرویس رفت و برگشت و غذا هم نداریم.»

کارگران معترض می‌گویند «هفت ماه حق بیمه معوقه و چهار ماه حقوق پرداخت نشده دارند» و «با وجود قطعی آب و برق و گاز در مجموعه برای رفع نیازهای خود در شرکت، آتش روشن میکنیم و این کار با توجه به وجود مواد شیمیایی میتواند خطرآفرین باشد.»

در این گزارش آمده که از ۱۲۰۰ کارگری که در این مجموعه مشغول به کار بوده اند تنها ۱۳۷ نفر باقی مانده و در شرکت بسته‌بندی البرز که با این مجموع کار می‌کند از تعداد ۱۵۰ کارگر تنها ۱۲ نفر باقی مانده است.

کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *