منصور حقیقت پور نماینده ادوار مجلس: برای انتخاب با چمدان اسکناس شناسنامه می‌خرند

By | ۱۴۰۲-۰۸-۰۴

 تنها چند ساعت تا پایان ثبت نام الکترونیکی انتخابات مجلس باقی مانده است. روندی که طی روزهای اخیر با انتقادات زیادی از سوی کاندیداها روبرو شده است و تعبیر به عبور از «هفت خوان» رستم شده است.

براساس قانون جدید انتخابات هر کاندیدا باید یک شماره حساب برای شفاف سازی هزینه های تبلیغاتی در ایام انتخابات ارائه کند. اما ارائه این شماره حساب واقعا به شفاف سازی کمک خواهد کرد؟
منصور حقیقت پور نماینده ادوار مجلس که خود از کاندیداهای این دوره انتخابات است، می گوید نمایندگان در تصویب این قانون عجله کردند و تاکید دارد؛«قانون جدید انتخابات، قانونِ ضعیفی است و مجلس برای این دوره انتخابات آمد و یک کار عجله‌ای برای تزئین قانون انجام داد.»
وی نفوذ پول های کثیف به انتخابات را رد نمی کند و می گوید؛« متاسفانه در هر انتخابات شاهد این هستیم که بعضی‌ها تخلف می‌کنند و با چمدان‌های پول در حوزه های انتخابیه شناسنامه می‌خرند و رأی را جابجا می‌کنند. من در حوزه های انتخاباتی خودم این موضوع را دیده ام و عکس و فیلم همه این‌ها را دارم.»

به گزارش خبرآنلاین بخش هایی از گفت  وگوی حقیقت پور را در ادامه می خوانید:
معتقدم با این قانون جدید، نه‌ تنها برای وزارت کشور مشکل پیش خواهد آمد بلکه شورای نگهبان هم با مشکل مواجه خواهد شد. الان در این قانون، شورای نگهبان باید بگوید فلانی صلاحیت دارد یا ندارد. در قدیم می‌گفت شرایط ایشان احراز نشد. احرازنشدن یک بار دارد، ردصلاحیت بار دیگری دارد.

نمی‌دانم واقعا شورای نگهبان الان می‌خواهد در این رابطه چه کاری انجام دهد. آن قانون می‌گوید وقتی کاندیدایی صلاحیت ندارد، باید به شخص بگویید چرا، بگویید شما اینجا فلان کار را انجام دادی یا آنجا آن کار خلاف را انجام دادی. معتقدم خود دوستان عزیز شورای نگهبان ما با این قانون به مشکل برخواهند خورد.
قانون جدید انتخابات، قانونِ ضعیفی است، یک قانونِ عجله‌ای است. تازه شانس آوردیم این بحث تناسبی شدن حذف شد، والا وزارت کشور چطور می‌خواست آن را عملیاتی کند. بنابراین من اشکال را به مجلس می‌گیرم. مجلس برای این دوره انتخابات آمد و یک کار عجله‌ای برای تزئین قانون انجام داد.
ما متاسفانه در هر انتخابات شاهد این هستیم که بعضی‌ها تخلف می‌کنند و با چمدان‌های پول در حوزه های انتخابیه شناسنامه می‌خرند و رأی را جابجا می‌کنند. من در حوزه های انتخاباتی خودم این موضوع را دیده ام و عکس و فیلم همه این‌ها را دارم.
این‌ها پول‌هایی نیست که از حساب‌های که به وزارت کشور معرفی می شود عبور کند. مثلا یک بنده خدایی می‌گوید من پول ندارم ولی مغازه‌ام را به شما می‌دهم که استفاده کنید، این کمک است، ولی کاندیدا چطوری به وزارت کشور اعلام کند که فلانی مغازه‌اش را به ما داده است.
یکی خانه‌اش را می‌دهد، یکی می‌گوید من ماشین دارم و می‌توانم ۱۰ ساعت بیایم برای شما کار کنم. یکی دیگر می‌گوید من کاغذ می‌خرم و به شما می‌دهم، یکی دیگر می‌گوید من چاپ می‌کنم . این‌ها پول نیست؛ درست است که این‌ها خدماتی است که مردم به کاندیدای موردنظر و مورد علاقه خودشان می‌دهند، ولی هیچ کدام این‌ها ثبت و ضبط نمی‌شود و به نظر می‌رسد که وقتی چیزی را تصویب و اعلام کنیم که نمی‌توانیم اجرا کنیم؛ فقط ایجاد مشکل کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *