بحران شیرخشک در ایران؛ «تولید شیرخشک به کارخانه‌ای در ترکیه واگذار شد»

By | ۱۴۰۲-۰۸-۰۹

چند سال پس از بحران کمبود پوشک، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک و غذای کودک ایران به رسانه‌های کشور اعلام کرد که تولید شیر خشک در کشور هم با مشکل «عدم تخصیص ارز» به تولیدکنندگان رو‌به‌رو شده است.

هانی تحویل‌زاده دولت ابراهیم رئیسی را متهم کرد که تأمین تقاضای شیرخشک در ایران را به «یک کارخانه در ترکیه واگذار کرده» است.

این مقام صنفی در گفت‌وگوهای جداگانه با رادیو تهران و خبرگزاری ایلنا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پخش و منتشر شد، نام این کارخانه ترکیه و جزئیات بیشتری از چگونگی واردات شیرخشک به ایران ذکر نکرد.

هنوز مقام‌های دولتی به این ادعای آقای تحویل‌زاده واکنشی نشان نداده‌اند.

او گفت که بحران کنونی در حالی است که ایران هرگز با مشکل تولید شیرخشک مواجه نبوده و حتی در گذشته، صادرکننده این کالا نیز بوده است.

آقای تحویل‌زاده با این حال گفت که مشکل عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان شیرخشک در ایران از اسفندماه سال گذشته شدت گرفته و موجب شده که ظرفیت تولید شیرخشک در ایران «از ماهانه ده میلیون عدد به پنج میلیون» برسد.

او از تعطیلی واحدهای تولیدی شیرخشک به دلیل «اتخاذ این راه‌کار» خبر داد و گفت در حاضر شرکت‌های «نیکسان سلامت بهبود» و «پگاه شهرکرد» تولید ندارند و شرکت «بهداشت کار» هم تنها به اندازه تولید یک ماهه مواد اولیه در اختیار دارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک ادامه داد این سیاست دولت «در حالی است که اگر به تولیدکننده ایرانی ارز داده می‌شد و تولیدکننده می‌توانست مواد اولیه تولید را تامین کند همین عرضه تدریجی صورت می‌گرفت.»

تحویل‌زاده به رادیو تهران گفت که پیشتر شرکت‌های تولیدی داخلی بارها به دولت در این زمینه هشدار داده بود، اما دولت ابراهیم رئیسی به این هشدارها توجهی نکرد.

رادیوفردا در یک گزارش تحقیقی که اخیرا منتشر کرد، آورده بود که بودجه «جوانی جمعیت» ۱۱ برابر یارانه شیرخشک و دارو، بیش از پنج برابر اعتبارات ضروری اورژانس و حدود دو برابر بودجه هلال احمر است.
اظهارات ضدونقیض مقام‌های دولتی و قضایی درباره شیرخشک

مقام‌های قضایی و دولتی جمهوری اسلامی در زمینه دلایل بحران شیرخشک و چگونگی حل آن اظهارات ضدونقیضی مطرح کرده‌اند.

به نوشته ایلنا، آقای تحویل‌زاده همچنین اظهارات اخیر پروین صالحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را که از پایان کمبودها در زمینه شیرخشک «تا چهل روز آینده» خبر داده بود، «تأیید نکرد».

در روز دوم آبان، حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا مدعی شده بود که «در حال حاضر هم مشکل خاصی برای شیرخشک نیست».

محمدی ادعا کرد: «بحثی که در حال حاضر درخصوص شیرخشک وجود دارد مربوط به برخی از برندهای خاص است که میزان نیاز این برندهای خاص نیز بیشتر از تولیدشان بوده است؛ اگر تولید این برندهای خاص در همین آبان ماه به عددی که مد نظر ما است یعنی ماهی ۵ میلیون؛ مشکل حل خواهد شد.»

اما روح‌الله حسین‌زاده، سرپرست دادسرای ویژه مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده که شیر خشک در داروخانه‌ها با نظارت سهمیه‌بندی می‌شود ولی این محدودیت به عنوان نمونه بر روی ماده اعتیادآور «متادون» وجود ندارد.

موسی عباس‌زاده محمودی مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان نیز روز دوشنبه هشتم آبان اعلام کرد: «قاچاق شیرخشک در حدود سه سال اخیر در این استان رایج شده است.»

کمبود شیرخشک در ایران در حالی به وقوع پیوسته که مقام‌های جمهوری اسلامی خانواده‌های ایرانی را به فرزندآوری تشویق می‌کنند.

در دولت حسن روحانی کمبود پوشک نوزادان در ایران نیز بحرانی شده بود و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز به این بحران واکنش نشان داد.

خامنه‌ای مدعی شد که بحران کمبود پوشک در ایران «خرابکاری» مخالفان جمهوری اسلامی بوده و «دشمن می‌خواهد مردم عصبانی شوند از دستگاه دولتی و دستگاه حکومت.»

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *