سوءظن به ۵ دانشگاه آلمان؛ “همکاری با دانشگاه نزدیک به سپاه”

By | ۱۴۰۲-۰۸-۱۶

بر اساس گزارش‌ها، برخی از دانشگاه‌‌های آلمان با دانشگاه علوم دینی قم که با “حامیان تروریسم در ارتباط است”، همکاری می‌کنند. گفته می‌شود رئیس این دانشگاه در ایران از روسای گروه عقیدتی و سیاسی سپاه پاسداران بوده است.

آیا برخی از دانشگاه‌های آلمان طی سال‌های اخیر همکاری و ارتباطات نزدیک با دانشگاه علوم ادیان و مذاهب قم در ایران داشته‌اند؟

طبق گزارش روزنامه آلمانی “بیلد” و با اشاره به نتایج تحقیقات سازمان آمریکایی “اتحاد علیه ایران هسته‌ای” (UANI)، دانشگاه‌‌های شهرهای پوتسدام، فرانکفورت، پادربورن، مونستر و برلین در آلمان با دانشگاه علوم ادیان و مذاهب قم از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون همکاری‌های سازمان یافته‌ای داشته‌اند.

این گزارش حاکی از آن است که در این زمینه بین دانشجویان این دانشگاه‌ها “بازدید متقابل و تبادلاتی صورت گرفته است، گروه‌های پژوهشی آنها با یکدیگر رفت و آمد داشته‌اند و کارگاه‌های دانشگاهی مشترکی نیز برگزار شده است.”

گفته می‌شود در این چارچوب در ماه ژوئیه سال جاری میلادی، یوهانس نیهوف-پاناگیوتیدیس، استاد دانشگاه “آزاد” برلین در دانشگاه علوم ادیان و مذاهب قم، سخنرانی کرده است.

ظاهرا بخشی از هزینه همکاری‌های دانشگاه‌های مذکور در آلمان با دانشگاه قم توسط “سرویس تبادلات خارجی دانشگاهی آلمان” (DAAD) تامین شده است. بودجه این نهاد نیز از طریق پول‌های حاصل از درآمد مالیاتی دولت آلمان، پوشش داده می‌شود.

حمایت احتمالی دانشگاه قم از گروه‌های تروریستی

بر اساس نتایج تحقیقات UANI و گزارش رسانه‌های آلمانی، دانشگاه علوم دینی قم ظاهرا در ارتباط با گرو‌ه‌های تروریستی در خاورمیانه است.

بر اساس این گزارش، شیخ نعیم قاسم، دبیرکل شبه نظامیان حزب‌الله لبنان در روز ۶ دسامبر سال ۲۰۱۸ (۱۵ آذر ۱۳۹۷) مهمان دانشگاه قم بوده است.

این فرد در گذشته علنا خواهان نابودی اسرائیل بوده است.

همچنین گفته می‌شود دانشگاه علوم دینی قم در روز ۲۳ ماه مه سال ۲۰۲۱ (دوم خرداد ۱۴۰۰) در وب سایت رسمی خود با حمایت از حملات تروریستی علیه اسرائیل اشاره کرده است که “هیچ گزینه‌ای جز مقاومت مسلحانه وجود ندارد.”

طبق نکته دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است، عبدالحسن نواب، رئیس دانشگاه علوم ادیان و مذاهب از روسای سابق گروه عقیدتی و سیاسی سپاه پاسداران بوده است. او در سال ۲۰۱۳ با رئیس وقت دانشگاه پادربورن قرارداد همکاری امضا کرده است.

تحقیقات سازمان آمریکایی “اتحاد علیه ایران هسته‌ای” همچنین از “ارتباط نزدیک نواب با سپاه قدس” حکایت دارد.

این سازمان در سایت خود اسکرین شاتی از سایت دانشگاه علوم ادیان قم را منتشر کرده که از تبریک ریاست این دانشگاه به اسماعیل قاآنی به خاطر انتصابش به فرماندهی سپاه قدس حکایت دارد.

واکنش دانشگاه‌های آلمان

طبق گزارش روزنامه “بیلد”، سخنگوی دانشگاه پادربورن به این رسانه گفته است که “همکاری نهادی بین این دانشگاه و دانشگاه قم از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ در جریان بوده و دیگر تمدید نشده است.”

دانشگاه “گوته” فرانکفورت نیز تائید کرده است که این دانشگاه از سال ۲۰۱۲ تاکنون در “یک پروژه موقت” با دانشگاه قم همکاری داشته است و این همکاری “فقط با مؤسسه علوم دینی پروتستان و نه با کل دانشگاه بوده است و دانشگاه فرانکفورت از میزان نقش مقامات دانشگاه قم در سپاه پاسداران، اطلاعی نداشته است.”

طبق اظهارات دانشگاه مونستر، این دانشگاه آلمانی نیز “از ارتباطات بین دانشگاه قم و سپاه پاسداران اطلاعی نداشته و هیچ گونه همکاری نیز بین دو دانشگاه وجود نداشته است.”

اما مقامات این دانشگاه اضافه کردند که “استاد مهند خورشیده از دانشگاه مونستر در پروژه‌ای فعال بوده است که در آن محققی از دانشگاه قم نیز مشارکت داشته است.”
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *