حمله به یکی از زیباترین خیابان‌های تهران؛ قطع درختان خیابان ایتالیا

By | ۱۴۰۲-۰۸-۱۹

باتوجه‌به عکس‌هایی که روز گذشته در فضای مجازی از وضع درختان خیابان ایتالیا پس از هرس آن‌ها منتشر شده، بسیاری از علاقه‌مندان پرسه‌زنی در پایتخت و فعالان محیط‌زیست معتقدند که تبر بر ریشه زیباترین خیابان شهر خورده است.

خیابان ایتالیا هم‌عرض با بلوار کشاورز و در کنار خیابان نادری، یکی از زیباترین خیابان‌های تهران است. زیبایی این خیابان علاوه بر کافه‌ها و موقعیت فرهنگی آن، به دلیل وجود درختان قدیمی است که این مسیر را در چهارفصل سال دیدنی کرده‌اند.

اما درختان خیابان ایتالیا که بخشی از شهرت این منطقه در نزدیکی میدان انقلاب و حدفاصل تقاطع فلسطین و وصال شیرازی به شمار می‌آیند، این روزها با هرسی که بیشتر شباهت به قطع آن‌ها دارد، جدیدترین قربانیان حضور علیرضا زاکانی در شهرداری تهران و بی‌توجهی به محیط‌زیست شده‌اند.

باتوجه‌به عکس‌هایی که روز گذشته در فضای مجازی از وضع درختان خیابان ایتالیا پس از هرس آن‌ها منتشر شده است، بسیاری از علاقه‌مندان خیابان و پرسه‌زنی در پایتخت و فعالان محیط‌زیست معتقدند تبر بر ریشه زیباترین خیابان شهر خورده است.

انتشار اخبار درخت‌کشی در تهران، به‌ویژه در خیابان‌های قدیمی تازه نیست. قطع و خشکاندن عمدی چنارهای بلندترین خیابان ایران، خیابان ولیعصر، به بهانه‌های مختلف، اتفاقی است که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رخ‌ داده است.

در این میان، قطع شبانه درختان در تهران بر‌خلاف نظر مسئولان شهرداری این شهر، نشان از پنهان‌کاری و تلاش برای کنارزدن آن‌ها از برابر ساختمان هتل‌ها و مجتمع‌های نوساز تجاری و مسکونی در این مسیرها، برای بیشتر به‌چشم‌آمدن نماهای سنگی و سیمانی شهر است.

درحالی‌که شهردار تهران و همکاران او تاکید دارند درختان خشک‌شده با هدف ایمن‌سازی معابر جوان‌سازی می‌شوند. کارشناسان محیط‌زیست تصریح کرده‌اند اینکه در یک مقطع زمانی به یکباره چنارهای قدیمی در خیابان‌های مهم شهر و برابر ساختمان‌های خاص خشک و قطع شوند، طبیعی به نظر نمی‌رسد.

برای مثال در خیابان ولیعصر به‌عنوان خیابانی که معابر، درختان و خود آن ثبت ملی شده است و میراث‌فرهنگی ایران به‌حساب می‌آید، مسئولان شهرداری در دوره شهرداری علیرضا زاکانی ضمن رد ثبت ملی بودن درختان و نیاز به کسب مجوز از سازمان میراث و بررسی دلایل خشک‌شدن آن‌ها، تاکید دارند که انجام این کار کاملا طبیعی و قانونی است.

آن‌طور که حامیان محیط‌زیست بارها تاکید کردند نمک‌پاشی، آبیاری با فاضلاب، ساخت‌وساز در حریم پیاده‌رو، سنگ‌کاری پای درختان و ایجاد موانع برای رسیدن نور به درختان و قطع ریشه آن‌ها، مجموعه اقدامات عمدی محسوب می‌شوند که باعث خشک‌شدن بخش مهمی از زیبایی شهر تهران و چنارهای قدیمی شده‌اند.

قطع درختان کهن‌سال در بلوار کشاورز برای باز شدن نمای روبروی هتل اسپیناس، قطع چنارهای قدیمی خیابان عمار در منطقه نیاوران تهران، قطع ۵۰ درخت بوستان کوهپایه در منطقه ۱ با حکم قضایی، قطع درختان قدیمی در منطقه گیشا به بهانه هرس، بخشی از فعالیت علیه محیط‌زیست، تنفس‌گاه و زیبایی شهری‌ است که به‌خصوص این روزها به‌دلیل تشدید آلودگی زیست‌محیطی، بیش از همیشه به هوای تازه و درختانش نیاز دارد.

البته تهران تنها شهر بزرگ ایران نیست که درختان آن قربانی بلندمرتبه‌سازی و زیاده‌خواهی صاحبان املاک تجاری، هتل‌ها و شهرداری‌ها می‌شوند. ظاهرا حمله به محیط‌زیست در ایران با وجود اتفاق‌نظر همه به‌خصوص در شهرهای بزرگ بر اهمیت حفظ آن، کم‌هزینه‌ترین و راحت‌ترین کاری است که می‌توان انجام داد.

خانه‌ها و خیابان‌های قدیمی، درخت‌ها، پارک‌ها و باغ‌ها، هویت شهرها را می‌سازند و همین هویت‌سازان و تضمین‌کنندگان سلامت زندگی در این مناطق، همواره در معرض نابودی و تخریب عمدی  و خاموش قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *