عفو بین‌الملل: سلامتی نرگس محمدی در معرض خطر است، فورا آزادش کنید

By | ۱۴۰۲-۰۹-۰۲

عفو بین‌الملل روز چهارشنبه اول آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد، وضعیت سلامتی نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳، در معرض خطر است و او باید بدون قید و شرط آزاد شود.

این نهاد مدافع حقوق بشر می‌گوید٬ مقامات جمهوری اسلامی با بازداشت خودسرانه نرگس محمدی، او را در معرض شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار داده‌ و عمداً دسترسی خانم محمدی را به مراقبت‌های بهداشتی کافی به تأخیر می‌اندازند تا او را به رعایت قوانین اجباری توهین‌آمیز و تحقیرآمیز و تن ندادن به حجاب اجباری مجبور کنند.

عفو بین‌‌الملل اضافه کرد: «این امر سلامت نرگس محمدی را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد، به خصوص که او دارای بیماری‌های قلبی و ریوی جدی است.»

پیشتر فعالان حقوق بشر گفته بودند٬ دادستان با اعزام خانم محمدی به بیمارستان به‌ دلیل ادامه خودداری او از پوشیدن حجاب اجباری مخالفت کرده است.

اما در نهایت به دنبال فشارهای بین‌الملل، نرگس محمدی «بدون روسری و با کت و دامن» برای مداوا بیمارستان منتقل و سپس به زندان بازگردانده شد.

عفو بین‌الملل از رئیس قوه قضائیه ایران خواسته است «فورا و بدون قید و شرط نرگس محمدی را آزاد» کند.

این نهاد بین المللی مدفع حقوق بشر می‌گوید خانم محمدی «یک زندانی عقیدتی است که صرفاً به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز حقوق بشری در بازداشت به سر می‌برد، محکومیت‌های ناعادلانه او» باید لغو شود.

عفو بین‌الملل همچنین خواستار مراقبت‌های پزشکی و تخصصی کافی برای خانم محمدی و محافظت از او در «برابر شکنجه بیشتر و سایر بدرفتاری‌ها» شده است.

این نهاد مدافع حقوق بشر همچنین خواستار تحقیق در زمینه بدفتاری نسبت به نرگس محمدی در زندان شده است.

در همین زمینه، دو هفته پیش کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی فوری نرگس محمدی شده بودند.

کمیته نوبل نروژ در ۱۴ مهر ماه سال جاری جایزه صلح نوبل را به دلیل مبارزات نرگس محمدی «با سرکوب زنان در ایران» و تلاش برای «ارتقای حقوق بشر و آزادی»، به او اعطا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *