عجله زاکانی و شرکا برای نابودی پنج درصد باغ‌های باقی‌مانده تهران

By | ۱۴۰۲-۰۹-۰۲

از ۹۸۰ هزار پلاک ثبتی باغ‌ و باغچه در تهران، پنج هزار پلاک یعنی پنج درصد آن باقی‌ مانده است

مشکلات تهران از آلودگی هوا و ترافیک شهری گرفته تا گسترش سکونت‌گاه‌های غیررسمی و تخریب باغ‌ها در پی حضور مدیران ناکارآمد، بدون تخصص و منفعت‌طلب حالا دیگر به کلافی پیچیده تبدیل شده‌اند. آلودگی هوا که در ماه‌های سرد سال تشدید می‌شود، هر روز شمار زیادی از مردم را راهی مراکز درمانی می‌کند، بسیاری از مردم روزانه ساعات بسیاری از وقتشان را در ترافیک سپری می‌کنند و متحمل آسیب‌های روانی می‌شوند، حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های شهری به‌‌شدت فرسوده‌اند، کودک و بزرگسال زباله‌گردی می‌کنند و در این میان، تراکم‌فروشی، تخریب‌ باغ‌ها و قطع درختان هم مشکلاتی مضاعف برای ساکنان پایتخت ایجاد کرده است.

ردیابی علل و عوامل بیشتر این موارد ما را به خیابان بهشت می‌رساند؛ همان‌جا که شهرداران تهران طی بیش از دو دهه گذشته با ادعای حل مشکلات تهران بر معضلات آن افزودند. برای درک بهتر این موضوع کافی است شمار پلاک‌های ثبتی باغ‌های تهران را از حدود دو دهه پیش تاکنون مقایسه کنیم تا ببینیم ۹۵ درصد باغ‌های تهران در این سال‌ها نابود و به برج تبدیل شده‌اند تا درآمد شهرداری‌ها بیشتر شود.

محمود میرلوحی، عضو سابق شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با سایت انتخاب این موضوع را تایید کرد و گفت که از ۹۸۰ هزار پلاک ثبتی باغ‌ و باغچه در تهران، اینک پنج هزار پلاک یعنی پنج درصد باقی‌ مانده است.

در تمام این سال‌ها، باغ‌های تهران به عناوین و با توجیهات مختلف نابود شدند اما علت اصلی ماجرا که هرگز به آن اشاره نشد، این بود که مالکان باغ‌ها به برج‌سازی علاقه‌مند بودند و شهرداری هم از محل صدور مجوز برج‌باغ‌ها سود زیادی می‌برد.

داده‌های شهری نشان می‌دهند که فقط در دوران مدیریت ۱۲ ساله محمدباقر قالیباف ۱۲۸ هزار هکتار از باغ‌های تهران از بین رفته‌اند. شهردار سابق تهران و همکارانش همواره در واکنش به انتقادها به نابودی باغ‌ها ادعا کرده‌اند که فضای سبز شهری را توسعه داده‌اند اما کارشناسان محیط‌ زیست و مدیریت شهری می‌دانند که ریه‌های اصلی شهر باغ‌ها و محوطه‌های طبیعی و جنگلی‌اند که به کاهش آلودگی هوا هم کمک می‌کنند؛ بنابراین نقش آن‌ها در پاکیزگی هوای شهر و محیط‌ زیست با پارک‌های دست‌ساز قابل‌مقایسه نیست.

محمود میرلوحی درباره صدور مجوزهای جدید برای برج‌باغ‌ها و احتمال لغو مصوبه شورای پنجم هشدار داد. در شورای پنجم صدور مجوز برج برای باغ‌ها ممنوع و صدور مجوز خانه‌باغ مصوب شده بود.

مجموع شواهد و اتفاق‌های چند ماه اخیر نشان می‌دهد اعضای شورای شهر ششم که ترکیبی از یاران قالیباف و زاکانی‌اند، اینک دوباره قصد بازگشت به عقب را دارند و این به معنای خطر تخریب و نابودی پنج درصد باقی‌مانده باغ‌های تهران است.

عضو سابق شورای شهر ضمن اشاره به تاثیر تنفس‌گاه‌های شهری در کاهش آلودگی هوا گفت: «کافی است در روزهای هوای ناسالم و خطرناک به مراکز اورژانس و قلب و ریه سری بزنیم و آمار بهشت‌زهرا را بررسی کنیم تا بهتر متوجه آثار و هزینه این پدیده دیرپا بشویم.»

محمود میرلوحی نیز مانند دیگر کارشناسان محیط‌ زیست و مدیریت شهری بر این باور است که آلودگی هوا راه‌حل دارد. یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها هم محافظت از باغ‌ها و توسعه حمل‌ونقل عمومی است؛ ولی آن‌طور که این عضو پیشین شورای شهر می‌گوید، «آخرین تلاش‌ها» در این زمینه هدف «بی‌مهری» قرار گرفته‌اند.

مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران، اوایل آبان از گم شدن پرونده یک باغ سه‌ هزار متری در شورای شهر پرده برداشت و گفت که صاحبان این باغ با رایزنی‌هایی که انجام دادند، توانستند پیش از بررسی این پرونده در شورای شهر از شهرداری مجوز ساخت‌وساز بگیرند و دلیل همراهی شهرداری تهران با آن‌ها نیز مشخص نیست.

پس از آن نیز روزنامه اعتماد به نقل از «اظهارنظرهای رسمی» نوشت که «مالک صاحب‌نفوذ و قدرتمند باغ سه هزار متری در منطقه یک تهران می‌خواهد این باغ را به برج تبدیل کند و در روندی که خود اعضای شورا هم می‌گویند احتمال فسادآمیز بودنش زیاد است، در مسیر صدور پروانه ساخت قرار دارد و حتی برخی منابع می‌گویند پروانه آن هم صادر شده است.»

طی ماه‌های اخیر قطع درختان خیابان‌های ولی‌عصر و ایتالیا و نیز کاخ سعدآباد هم خبرساز شد. در هر سه مورد، مدیران شهرداری و برخی اعضای شورای شهر از قطع درختان دفاع کردند و مدعی شدند که به دلیل «آفت و خشک‌شدگی» آن‌ها را قطع کرده‌اند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر، درباره قطع درختان مجموعه سعدآباد گفت: «وقتی درختی دچار آفت می‌شود، ممکن است سقوط کند و به جان و مال مردم آسیب برساند. لذا قبل از روی دادن چنین حادثه‌ای قطع می‌شود».

رئیس شورای شهر تهران در حالی این ادعا را مطرح کرد که ناصر امانی، دیگر عضو شورای شهر، گفته بود که این درختان که تعداد آن‌ها کم هم نبود، بدون مجوز قطع شده‌اند.

پس از خبرساز شدن قطع درختان ایتالیا نیز حسن اختردانش، معاون شهرداری منطقه ۶، ادعا کرد که «دو اصله درخت خشکیده» در این خیابان «رفع خطر» شده‌اند. اما سایتانصاف‌نیوز به نقل از ساکنان محلی نوشت که دست‌کم یکی از چهار درخت قطع‌شده، زنده بود.

مدیران شهرداری هرگز مسئولیت قطع شبانه ۱۷۹ اصله درخت خیابان ولی‌عصر و درختان پارک کوهپایه را نپذیرفتند.

کمتر از یک ماه پیش، ناصر امانی در صحن شورای شهر افشا کرد که دست‌کم ۱۲ هزار اصله درخت پارک‌‌جنگلی‌های تهران خشک و بخشی از آن‌ها قطع شده‌اند. به گفته این عضو شورای شهر، چهار هزار و ۳۵۰ اصله درخت در پارک‌جنگلی سرخه‌حصار، ۷۲ اصله درخت در پارک لویزان و هفت هزار و ۹۸۱ اصله درخت در چیتگر در بازه زمانی یک‌ساله خشک شده‌اند و اینک اداره کل منابع طبیعی مجوز قطع آن‌ها را صادر کرده است.

به‌رغم اینکه مشکلات تهران زندگی همراه با آرامش را برای بسیاری از ساکنان پایتخت دشوار کرده است، علیرضا زاکانی مبالغی هنگفت از بودجه شهرداری را صرف استخدام حجاب‌بان‌ها می‌کند، معضلاتی مانند آلودگی هوا را به مدیران قبل و «بی‌عرضگی» آن‌ها نسبت می‌دهد و می‌گوید آماده است که در بازسازی غزه مشارکت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *