دفن میلاد زهره‌وند در قبرستان ارامنه؛ پدر و مادر او را بازداشت کردند و «بر مزارش بتن ریختند»

By | ۱۴۰۲-۰۹-۰۵

منابع خبری و حقوق بشری از دفن پیکر میلاد زهره‌وند، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱، در آرامستان ارامنه همدان و بازداشت پدر و مادر او پس از خاکسپاری خبر داده‌اند.

میلاد زهره‌وند که از بازداشت‌شدگان مراسم چهلم مهسا امینی در ملایر بود، سحرگاه پنجشنبه دوم آذر به طور مخفیانه و بدون اطلاع خانواده‌اش در زندان مرکزی همدان اعدام شد.

به نوشته وب‌سایت هه‌نگاو، نهادهای حکومتی اجازه انتقال پیکر او به ملایر را ندادند و پس از خاکسپاری او در آرامستان همدان نیز بر مزار او بتن ریختند.

بر اساس گزارش‌ها مراسم خاکسپاری او سوم آذر تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور شمار کمی از اعضای خانواده او برگزار شد.

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه چهارم آذر اعلام کرد که افسانه زهره‌وند، مادر میلاد، روز جمعه سوم آبان در مراسم خاکسپاری فرزندش به دلیل «شیون‌» برای ساعاتی بازداشت شد.

حساب کاربری «دادبان» نیز روز شنبه خبر داد که پدر میلاد زهره‌وند به نام روح‌الله هم پس از مراسم خاکسپاری بازداشت و به زندان منتقل شده است.

درباره دلایل بازداشت پدر میلاد و وضعیت کنونی او تا لحظه تنظیم این گزارش خبری منتشر نشده است.

یک منبع آگاه به سازمان حقوق بشر ایران گفته است: «میلاد را در قبرستان ارامنه همدان دفن کردند و حتی اجازه ندادند که در قبرستان مسلمانان دفن شود.»

به گفته این منبع «در هنگام مراسم مأموران امنیتی حضور داشتند و اجازه گرفتن عکس و فیلم را ندادند. چاپ اعلامیه و حتی پخش خرما را در مراسم ممنوع کرده بودند. حتی گریه و شیون را هم ممنوع کرده بودند و مادر میلاد را به‌خاطر شیون‌هایش بازداشت کردند.»

بر اساس گزارش‌ها میلاد زهره‌وند در ارتباط با «مرگ یک مأمور اطلاعات سپاه پاسداران» به نام علی نظری در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» به اعدام محکوم شده بود.

بنا بر اعلام حساب کاربری دادبان، علی نظری از نیروهای اطلاعات سپاه ملایر بوده که در جریان اعتراضات پارسال جان خود را از دست داد و مقامات قضایی اتهام قتل او را به میلاد زهره‌وند نسبت دادند.

عفو بین‌الملل اعدام میلاد زهره‌وند را که هشتمین اعدام در ارتباط با اعتراضات سال گذشته به شمار می‌رود هولناک خوانده و تأکید کرده است که جمهوری اسلامی به طور سیستماتیک از «اعدام‌های خودسرانه» به عنوان «ابزار سرکوب» استفاده می‌کند.

این سازمان در ادامه بیانیه خود از جامعه جهانی خواسته است از مقام‌های جمهوری اسلامی بخواهد تا «اعدام‌ها» را فوراً و به طور رسمی «تعلیق» کنند.

پیش از میلاد زهره‌وند، محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی در ارتباط با اعتراضات پارسال اعدام شده بودند.

با استفاده از گزارش‌های سازمان حقوق بشر ایران، دادبان و رادیوفردا؛ ف.ع/ پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *