علی خامنه‌ای:دیدگاه جمهوری اسلامی «به دریا ریختن صهیونیست‌ها و یهودیان نیست»

By | ۱۴۰۲-۰۹-۰۸

عقب‌نشینی خامنه‌ای

علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، هشتم آذر، در یک سخنرانی بار دیگر ضمن تقدیر از حمله ماه گذشته گروه افراطی حماس، در عین حال گفت که دیدگاه جمهوری اسلامی «به دریا ریختن صهیونیست‌ها و یهودیان نیست».

رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی که به نوشته رسانه‌های ایران در دیدار با «بسیجیان» انجام شده گفت جمهوری اسلامی «قائل به همه‌پرسی در فلسطین و نظر مردم است».

تکذیب ایده نابودی اسرائیل و «به دریا ریختن صهیونیست‌ها» توسط رهبر حکومت جمهوری اسلامی در حالی است که مقام‌های مختلف سیاسی و نظامی در این حکومت، از جمله علی خامنه‌ای، سال‌ها بر لزوم «نابودی اسرائیل» تاکید کرده و وعده آن را داده‌اند.

از جمله حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در مهرماه ۹۷ به رهبران اسرائیل توصیه کرده بود که «شنا کردن در مدیترانه» را یاد بگیرند، چون به گفته او «هیچ راهی جز به دریا ریختن در مقابل‌شان نیست».

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی هم در فروردین ماه ۹۸، اسرائیل را تهدید کرده و گفته بود: «بر سردر تمامی پادگان‌های نیروی زمینی، روزشمار نابودی اسرائیل نصب شده است».

رهبر جمهوری اسلامی خود در سال ۹۴ گفته بود که «اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید» و پس از آن شماری از نهادهای جمهوری اسلامی اقدام به نصب «روزشمار نابودی اسرائیل» از جمله در خیابان‌ها کردند.

با این حال جواد ظریف، وزیر سابق خارجه ایران، در سال ۹۸ مطرح شدن «تهدید به نابودی اسرائیل» از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی را تکذیب کرده و به هفته‌نامه فرانسوی لوپوئن گفته بود: «ما چه موقع گفتیم که اسرائیل را نابود می‌کنیم؟ فقط یک نفر را پیدا کنید و به ما نشان دهید که این حرف را زده باشد. هیچ‌کس چنین حرفی نزده است.»

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنرانی روز چهارشنبه خود حمله روز ۱۵ مهر حماس به اسرائیل را بار دیگر «طوفان‌الاقصی» خواند و گفت هرچند این حمله علیه اسرائیل انجام شد، اما به گفته او هدفش «آمریکازدایی» بود.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا سال‌هاست که گروه حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.

خامنه‌ای افزود که این اتفاق [حمله حماس] «توانست جدول سیاست‌های آمریکا در منطقه را بهم بریزد و ان‌شاءالله ادامه پیدا کند جدول را محو خواهد کرد.»

علی خامنه‌ای همچنین حمله حماس به اسرائیل را حاصل یکی از «هسته‌های مقاومت جهانی» دانست و گفت: «این همان بسیج است؛ بسیج ما نیست. بسیج خودشان است، اما همان فرهنگ است.»

او روز ۱۸ مهر، تنها سه روز پس از حمله حماس، طی یک سخنرانی برای نیروهای مسلح ایران، دست داشتن حکومت خود در این حمله را رد کرده و مسئله نقش داشتن ایران در آن را «یاوه‌گویی» حکومت اسرائیل خوانده بود.

خامنه‌ای در عین حال گفته بود: «ما البته از فلسطین و مبارزات دفاع می‌کنیم… اما آنهایی که می‌گویند کار فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است… محاسبه غلط می‌کنند.»

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی و رادیوفردا/ ع. م./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *