۹۸ درصد ساختمان‌هایی که دولت ساخته، نیمه‌ تمام مانده است

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۱

روز‌ها به تندی برای دولت سیزدهم در حال سپری شدن است و با وجود گذشت تقریباً ۶۰ درصد از زمان کاری دولت، همچنان مشکل مسکن چه در حوزه ساخت و عرضه و چه در حوزه بازار، پابرجاست.به گزارش اقتصاد24،در ماه‌های گذشته، بسیاری از نمایندگان حامی دولت، مجبور به اعتراف در خصوص ناکامی دولت در این بخش شدند، با این وجود سیدابراهیم رئیسی و برخی دولتمردان سعی و اصرار دارند که از دستاورد‌های دولت در این بخش یاد کنند.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در این خصوص گفت: ما تجربه‌ای در مسکن مهر داریم که هم موفق بود و هم ناموفق. هنوز هم درگیر مسکن مهر هستیم، چون خیلی از واحد‌ها هنوز تمام نشده یا به مردم تحویل نداده‌اند.
ودیعه مسکن بیداد می‌کند
وی افزود: امروز که ما در کف جامعه هستیم و با مردم ارتباط داریم، می‌بینیم که یکی از بزرگترین مشکلات مردم، مسکن است و ودیعه مسکن در این موضوع، بیداد می‌کند. در منطقه ما، نیمی از مراجعات مربوط به مسکن است. مبلغ ودیعه مسکن، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومان است و از طرفی متاسفانه، بانک‌ها هم، وام نمی‌دهند.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: مجلس، دولت را الزام کرد که در چهار سال، چهار میلیون مسکن تحویل مردم بدهد که البته این موضوع، شعار دولت هم بود. از آن طرف هم قانون وضع کردیم که مالیات بر خانه‌های خالی را با جریمه‌های سنگین از افرادی که شامل آن‌ها می‌شوند، بگیرند. همچنین صندوقی هم برای مسکن ملی ایجاد شد که بسیاری از زمین‌هایی که می‌فروشند و منابعی که در بخش‌های مختلف کشور است، وارد این صندوق شود که همان طرح مولدسازی بود.کوچکی‌نژاد اظهار داشت: انتظار داشتیم با تدارکی که فراهم کردیم، مسکن تکانی بخورد، به خصوص در حوزه دولتی. اثبات شده که دولت در ساخت مسکن موفق نیست لذا در قانون برنامه هفتم توسعه کشور دولت را ملزم کردیم که از طریق بخش خصوصی با در اختیار قرار دادن زمین مجانی، بتوانند آورده خانوار را کاهش دهند و بانک‌ها هم کمک کنند تا مسکن‌سازان، واحد‌های مسکونی بسازند.

وی یادآور شد: به اعتقاد من، هر جایی که مردم ورود کرده‌اند، به خصوص در حوزه اقتصادی، موفقیت حاصل شده است. به طور مثال، کارخانه یا مرغداری را نمی‌بیند که مردم در حال ساخت بوده‌اند و در ادامه، تعطیل شده باشد. بیش از ۹۸ درصد کار‌های مردم به سرانجام رسیده است، ولی ۹۸ درصد ساختمان‌هایی که دولت در حال ساخت است، نیمه‌تمام مانده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در جا‌هایی هم که بخش خصوصی نمی‌تواند کار را تمام کند، حتماً دولت یک مانع و گیری ایجاد کرده است. دنیا هم امروزه ثابت کرده که بخش خصوصی می‌تواند بسیاری از بار‌های سنگین دولت را بردارد و به سرانجام برساند. اگر دولت رویه خود را تغییر دهد و دستگاه‌های دولتی، کمی خود را کنار کشیده و بخش خصوصی را وارد میدان کنند، مشکلات تا حد قابل قبولی حل خواهد شد.

بانک ها قدرت وام دهی ندارند
کوچکی‌نژاد افزود: دولت به اندازه کافی زمین‌های خدا را در اختیار دارد. این زمین‌ها برای مستضعفین و طبقات محروم و پایین‌دست است و باید به آن یارانه داده شود. با این روند، دولت می‌تواند بانک‌ها را حفظ کند که آن‌ها هم وام در اختیار مردم و سازندگان قرار دهند. فعلاً بانک‌ها با این شرایط منفی قدرت وام‌دهی را ندارند. از طرفی، دولت هم به بانک مسکن فشار می‌آورد. بانک مسکن بیش از ۵۰ همت منفی است. حال، معلوم است بانک‌هایی که منفی هستند استقبالی در رابطه با ارائه تسهیلات مسکن از خود نشان نمی‌دهند. از این‌رو، دولت هر فشاری هم که بیاورد و مدیران عامل بانک‌ها را عزل کند، باز هم مشکلات حل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی منابع عظیمی حدود هفت هزار همت دارد که رقم بالایی است. اگر رویکرد دولت درست باشد، آن‌ها می‌توانند این سرمایه را وارد کار کنند.نماینده رشت در پایان خاطرنشان کرد: در موضوع ساخت مسکن، در ابتدا ورود سه‌جانبه اتفاق افتاد، یعنی دولت، بخش خصوصی و کسی که می‌خواهد مسکن تحویل بگیرد که این رویکرد، موفقیت نداشت، چون مشکلاتی در مسیر کاری بود که باعث شد بخش سه‌جانبه در مسکن مهر موفق نباشد. باید دوجانبه عمل کرد، یعنی مردم و بخش خصوصی در کار باشند و دولت هم فقط زمین و تسهیلات را ارائه بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *