«شیخ قمی» رکورد تعداد بیان «دروغ» در دقیقه را شکست

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۵

سخنان اخیر یک طلبه به نام «محسن مجتهدزاده» معروف به «شیخ قمی»، رکورد تعداد بیان دروغ در دقیقه را جا به جا کرده و در کمتر از ۵ دقیقه چندین نوع اطلاعات نادرست را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا، این روحانی که در مقطعی به عنوان مبلغ در کشور‌های آمریکای لاتین فعالیت کرده، در سخنرانی اخیر خود که یک قطعه زیر ۵ دقیقه از آن منتشر شده، مدعی شده برنامه حماس این بوده که مغز هوش مصنوعی تمدن غرب را که در کامپیوتر‌هایی بوده، از دست اسرائیل خارج کند که این اتفاق افتاده و اکنون پایان تمدن غرب با این ماجرا کلید خواهد خورد.
شاید برخی پرداختن به سخنان این فرد را بی مورد و بیشتر باعث برجسته شدن او بدانند؛ اما به دلایلی، توضیح درباره این صحبت‌ها لازم به نظر می‌رسد.
محسن مجتهدزاده کیست؟
حجت‌الاسلام محسن مجتهدزاده مشهور به شیخ قمی یک روحانی است که زبان اسپانیولی آموخته و بیش از ۱۵ سال در آمریکای لاتین فعالیت کرده و مرکزی را با عنوان «مرکز تخصصی تربیت مبلّغ آمریکای لاتین» راه‌اندازی کرده است.
فارغ از ارزیابی فعالیت‌های وی در خارج کشور، موفقیت در فعالیت خارجی باعث شهرت و تاثیرگذاری او در داخل کشور شده است؛ به گونه‌ای که به استان‌ها و نهاد‌های مختلف برای سخنرانی دعوت می‌شود و کانال او در ایتا بیش از ۶۰ هزار مخاطب دارد. برنامه‌ای که او در کانال خود گذاشته، نشان می‌دهد بعضی اوقات تنها در یک هفته حدود ۲۰ سخنرانی در مجموعه‌های دانشگاهی، نظامی و فرهنگی یک استان دارد!
برخی افراد در این مرحله برای بیشتر دیده شدن، سخنانی خاص و عجیب مطرح می‌کنند که موجب شگفتی و گاهی اوقات جذب مخاطب می‌شود و ظاهرا شیخ قمی نیز در همین دسته است.
او همان شخصی است که چندی پیش خطاب به گروهی که ظاهراً در حال آموزش تبلیغ برای آنهاست، از گذاشتن شماره حساب در صفحه اینستاگرامش دفاع می‌کند و می‌گوید به مخاطبانش گفته پول بدهند تا خرج خورد و خوراکش کند و از درآمد‌های پانصد دلاری‌اش برای تبلیغ به اسپانیایی می‌گوید و از درآمد داخلی‌اش گلایه می‌کند.
بازخورد‌های این سخنان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها
رسانه‌های مختلفی این سخنان مجتهدزاده را منتشر کرده یا به آن واکنش نشان دادند. از این میان «ایتا» با انتشار بیش از ۴ هزار پست نشری و بازنشری پیشتاز بوده و روزنامه جهان صنعت هم در یک باکس کوتاه خبری از آن منتشر کرده و انتشار این خبر در رسانه‌های مکتوب و رسمی کمتر از شبکه‌های اجتماعی بوده است.
بررسی پربازدیدترین مطالب «ایتا» توسط بخش داده کاوی پژوهش ایرنا، نشان می‌دهد رویکرد کانال‌های پربازدید این پلتفرم به سخنان شیخ قمی مثبت و برای اطلاع رسانی بوده است؛ در حالی که بازخورد‌ها در توئیتر و اینستاگرام با تمسخر و انتقاد روبرو بوده و دوقطبی رسانه‌ای شدیدی در تایید و تمسخر سخنان این روحانی در بستر‌های رسانه‌ای شکل گرفته است.
ادعا‌ها و درستی سنجی
میزان مطالب عجیب و نادرست بیان شده از سوی این شخص زیاد است و در اینجا برای نمونه به چند مورد آن‌ها اشاره می‌شود:
۱. جشن موسیقی نوا، اردوی جذب نخبگان مهندسی جهان
مجتهدزاده گفته: «جشن موسیقی نوا، اردوی جذب جوانان نخبه مهندسی سراسر جهان برای جذب در یگان امنیتی اسرائیل (۸۲۰۰) و در پایگاهی در منطقه عفریم اسرائیل بود.»
آن طور که رسانه‌ها اعلام کردند و شواهد نیز نشان می‌دهد، جشنواره موسیقی نوا، در نزدیکی «کیبوتص رعیم» در نزدیکی مرز سرزمین‌های اشغالی اسرائیل با غزه برپا شده بود و افرادی که در آن شرکت داشتند، گردشگرانی بودند که بعضا از کشور‌های دیگر آمده بودند. آمار‌ها از حدود ۲۶۰ کشته از افراد حاضر در این جشنواره حکایت دارد و بعضی از آن‌ها هم توسط حماس اسیر شدند. البته اسرائیل یگانی امنیتی به نام ۸۲۰۰ دارد که اقدامات سایبری هم در حوزه آنهاست. اما این که این افراد نخبگان مهندسی بوده اند و قرار بر جذب آن‌ها به این یگان بوده، مستندی ندارد و قابل اثبات نیست.
ضمنا این جشنواره در نزدیکی کیبوتص «رعیم» برگزار شده که این سخنران از کلمه «عفریم» استفاده می‌کند.
۲. چیپ ست در بدن نخبگان
شیخ قمی گفته است: «نخبگان چیپ ست داشتند و تیم پزشکی حماس چیپ‌ست‌ها را در آوردند و در جشن نوا ریختند. اسرائیل وقتی بفهمد این‌ها را گرفته‌اند، خودش بمباران می‌کند تا اطلاعات فوق محرمانه تمدن غرب که توی اینهاست، دست کسی نیفتد. خود مقامات اسرائیلی با تانک و هلیکوپتر آنجا را بمباران کردند. چون این‌ها اگر از اینجا خارج شود دیگر کار تمام است.»
کار گذاشتن چیپ ست در بدن این افراد، به داستان سرایی بیشتر شبیه است و دلیلی برای آن ارائه نشده است. اما آن گونه که روزنامه‌هاآرتص به نقل از یک منبع پلیس نوشته، «بررسی‌ها نشان می‌دهد یک بالگرد رزمی ارتش اسرائیل که به محل حادثه رسیده و به سمت تروریست‌ها شلیک می‌کند، ظاهراً به عده‌ای از خوشگذران‌ها نیز برخورد کرده است. به گفته پلیس، ۳۶۴ نفر در این جشنواره به قتل رسیدند.»
درواقع طبق روایت هاآرتص، بالگرد ارتش اسرائیل با هدف شلیک به نیرو‌های حماس، تیراندازی می‌کند که تعدادی از افراد حاضر در جشنواره نیز کشته می‌شوند.
۳. کیبوتس، یعنی قلعه مرزبانان نظامی اسرائیل
مجتهدزاده در سخنان خود کیبوتص را این گونه معرفی می‌کند: «مرزبانان نظامی اسرائیل در قلعه‌هایی به نام کیبوتص زندگی می‌کنند.»
کیبوتص قلعه نیست و مخصوص مرز اسرائیل هم نیست. کیبوتص (Kibbutz) در لغت به معنی گردهمایی است و به دهکده‌های اشتراکی اسرائیل اطلاق می‌شود که می‌توان آن‌ها را نوعی اقتصاد سوسیالیستی-صهیونیستی دانست. در کیبوتص‌ها مالکیت همه چیز عمومی است و کار دستمزدی وجود ندارد. تصمیمات نیز اغلب به صورت جمعی گرفته می‌شود.
۴. خانم کلاری هریس! نفردوم آمریکا، بلافاصله بعد از طوفان الاقصی اعلام کرد پروژه هوش مصنوعی از داده خارج شد
این سخنران در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: «خانم هریس، نفر دوم آمریکا، «کلاری هریس» بلافاصله بعد از طوفان الاقصی اعلام کرد پروژه هوش مصنوعی از داده خارج شد. در مصاحبه اش هست..، چون اسناد لو رفت.»
اولا نام معاون اول رئیس جمهور آمریکا، کامالا هریس است، نه کلارا. ظاهرا مقصود او از «مصاحبه این خانم بلافاصله بعد از طوفان الاقصی»، سخنرانی هریس در سفارت آمریکا در لندن است که در ۳ نوامبر، یعنی ۲۶ روز بعد از این عملیات (و نه بلافاصله) ایراد شده است.
خانم هریس در این سخنرانی حرفی از کنار گذاشتن هوش مصنوعی نمی‌زند، بلکه درباره ضرورت محافظت انسان‌ها از خطرات هوش مصنوعی و راه‌اندازی موسسه ایمنی هوش‌مصنوعی برای محافظت از آمریکایی‌ها سخن می‌گوید. این هیچ ارتباطی با ادعای مجتهدزاده ندارد.
۵. آمریکایی‌ها با ۵۲ ناو آمدند
برخلاف ادعای مجتهدزاده درباره ورود ۵۲ ناو آمریکایی، کلا چهار ناو آمریکایی شامل USS Gerald R. Ford، Dwight D. Eisenhower carrier strike group، USS Mount Whitney و USS Carney (DDG ۶۴) همزمان با جنگ غزه در منطقه حضور داشته اند و البته بعضا حضورشان از قبل بوده است.
۶. مغز هوش مصنوعی در کامپیوتر‌ها بود
شیخ قمی گفته: «این کامپیوتر‌ها و چیپ‌ست‌ها برای تمدن غرب وحشتناک است و نمی‌توانند جمع کنند. اگر آن کامپیوتر‌ها دست ایرانی‌ها برسد، تمام! پایان تمدن غرب. چون تمام سیستم را بسته بودند روی هوش مصنوعی و مغز هوش مصنوعی آنجا بود. پایان تمدن غرب با این ماجرا کلید خواهد خورد.»
احتمالا این شخص برداشت درستی از هوش مصنوعی ندارد. هوش مصنوعی یک دانش ترکیبی است که تلاش می‌کند با استفاده از مجموعه دانش‌های موجود در جهان و روش‌ها و الگوریتم‌هایی، نحوه تفکر انسان، این دانش انباشته را برای پاسخ به پرسش‌های جدید به کار بگیرد. ممکن است در یک کامپیوتر، چند الگوریتم هوش مصنوعی ذخیره شده باشد؛ اما تعبیر «مغز هوش مصنوعی» یا از بین رفتن هوش مصنوعی قابل فهم نیست.
۷. پایان تمدن غرب با گرفتن این کامپیوتر‌ها کلید خواهد خور
این تعبیر نیز نشان می‌دهد وی برداشت درستی از مفهوم تمدن و تمدن غرب ندارد. تمدن مجموعه‌ای از دانش و فرهنگ و پیشینه و پیشرفت‌های یک جامعه است و چنین چیزی با برداشتن چند کامپیوتر آسیب نمی‌بیند. البته این که سکوت جهان غرب در قبال کشتار فلسطینیان، موجب بدبینی بخشی از مردم دنیا به تمدن غرب و تضعیف آن شود، امکان پذیر است، اما آنچه این سخنران گفته نشان از فقدان دانش اوست.
جمع‌بندی
آنچه از سوی افرادی مانند شیخ محسن مجتهدزاده، احتمالا با هدف پررنگ کردن دستاورد‌های جبهه مقاومت و در پوشش جهاد تبیین بیان می‌شود، سرشار از اطلاعات نادرست است و اگرچه ممکن است چند پیر و جوان ناآگاه را برای ساعاتی خوشحال کند، اما آثار درازمدت این گونه سخنان، به ویژه زمانی که از موضع دفاع از دین، جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی بیان می‌شود، به همه این هویت‌ها آسیب می‌زند و به نظر می‌رسد رسانه‌های رسمی دلسوز برای دین و میهن، قبل از هر چیز، باید به چنین مواردی واکنش نشان داده و مانع گسترش این رویه شوند. امثال آقای مجتهدزاده نیز که استعداد خوبی در سخن و بیان دارند، خوب است فعالیتشان را به زمینه‌های تبلیغی و تخصصی خود محدود کنند.
سخنان محسن مجتهدزاده:
یگان ۸۲۰۰ امنیتی اسرائیل، اینجا بحث هوش صنوعی دنبال می‌شد. نخبگانی از سراسر دنیا آمده بودند و اینجا شتند روی هوش مصنوعی کار می‌کردند.
جشن موسیقی نوا که گفتند حماس آن‌ها را کشته، جوانان نخبه رشته مهندسی بودند که این‌ها را آورده بودند برای جذب در یگان امنیتی اسرائیل؛ اردوی جذب نخبه از سراسر جهان بود. پایگاهی در منطقه عفریم در اسرائیل برای ۸۲۰۰ بود. در هر شیفت یک افسر امنیتی و ۴۳ نخبه دانشگاهی در هوش مصنوعی فعالیت می‌کردند
قرار شد حماس بره آنجا و در طوفان الاقصی آنجا را بگیرد و کامپیوتر‌ها را خارج کند. همه ۴۳ تا را گرفت. این‌ها چیپ ست داشتند. اسرائیل وقتی بفهمد این‌ها را گرفته‌اند، خودش بمباران می‌کند تا اطلاعات فوق محرمانه تمدن غرب که توی اینهاست، دست کسی نیفتد.
حماس تیم پزشکی هم برده بود.. چیپ ست‌ها را در آوردند. در جشن نوا ریختند و تمام کامپیوتر‌ها خارج شد. بچه‌های حماس گفتند برویم در کیبوتس‌ها یعنی خانه‌هایی که آنجا هستند، مرزبانان نظامی اسرائیل در قلعه‌هایی به نام کیبوتس زندگی می‌کنند.
قرار شد آن‌ها را بیاورند..۲۰۰۰ نفر هر کدام ۴، ۵ اسیر بگیرند.. ۱۰ هزار اسیر بگیرند در سراسر غزه مستقر کنند.
نتانیاهو فهمید. اولویتشان این بود که آن ۴۳ نفر را خودشان پیدا کنند و بمباران کنند. ردشان را پیدا نکردند. خود مقامات اسرائیلی با تانک و هلیکوپتر آنجا را بمباران کردند. چون این‌ها اگر از اینجا خارج شود دیگر کار تمام است. گندی که نتانیاهو بالا آورد، خودشان خودشان را زدند.
الان آن کامپیوتر کجاست؟ من که نمی‌دانم. ولی پایین تونل به همه چی راه دارد. آن نخبه‌ها کجا هستند؟ ما که اصلا خودمان صبح شنبه فهمیدیم! والا! خانم هریس نفر دوم آمریکا… کلاری هریس؟! بلافاصله بعد از طوفان الاقصی اعلام کرد پروژه هوش مصنوعی از داده خارج شد. در مصاحبه اش هست..، چون اسناد لو رفت.
تمام غربی‌ها برای اولین بار آمده اند. حماس از ۴۲ کشور اسیر دارد. چرا آمریکایی‌ها با ۵۲ ناو آمدند اینجا؟ این کامپیوتر‌ها و چیپ ست‌ها برای تمدن غرب وحشتناک است و نمی‌توانند جمع کنند. اگر آن کامپیوتر‌ها دست ایرانی‌ها برسد، تمام! پایان تمدن غرب. چون تمام سیستم را بسته بودند روی هوش مصنوعی و مغز هوش مصنوعی آنجا بود. اسرائیل امن‌ترین نقطه بود و امکان داشت در آمریکا دستبرد بخورد، اسرائیل نه. چون حماس صلح کرده بود، با عربستان بسته بودند. اما ورق برگشت. اسرائیل که تمام شده، هیچ. پایان تمدن غرب با این ماجرا کلید خواهد خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *