بیشترین مصرف‌کنندگان ماده مخدر شیشه در جمهوری اسلامی ۱۸ تا ۲۵ ساله‌اند

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۷

بر مبنای اعلام سازمان بهزیستی، حدود ۵۲ درصد مصرف‌کنندگان ماده مخدر گل جزو گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال‌اند

در حالی‌ که مقام‌های جمهوری اسلامی پیوسته ادعای «پرچمداری ایران» در مبارزه با مواد مخدر را مطرح می‌کنند، آمارها از مصرف نگران‌کننده انواع مخدرها به‌خصوص شیشه و گل در میان قشر جوان و نوجوان خبر می‌دهد.

ماده مخدر شیشه به دلیل ترشح هورمون دوپامین در مغز و احساس لذت فوری، شدید و طولانی بین نوجوانان و جوانان شایع شده؛ این در حالی‌ است که از آن به عنوان یکی از خطرناک‌ترین مخدرها نام برده می‌شود.

خبرگزاری ایسنا، روز پنجشنبه ۱۶ آذر در گزارشی به نقل از منابع رسمی، اعلام کرد که گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال بیشترین مصرف‌کنندگان ماده مخدر شیشه در ایران را تشکیل می‌دهند. در این گزارش، به تاثیر گروه همسالان در گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر نیز اشاره شده است.

از میان تمام مشتقات و مخدرهای حاصل از مت‌آمفتامین، ماده مخدر شیشه از قوی‌ترین مخدرهایی به شمار می‌رود که اعتیاد به آن به بروز بیماری‌هایی از جمله اسکیزوفرنی، توهم کرم‌زدگی، عفونت‌های دهانی، لاغری بیش‌ازحد و زخم‌های پوستی منجر می‌شود.

همچنین پس از مصرف شیشه، فرد به دلیل بی‌خوابی، ساعت‌ها و گاه روزها به هذیان و توهم دچار می‌شود که این موضوع می‌تواند ابتلا به بیماری‌های روانی را در پی داشته باشد.

مت‌آمفتامین که در آزمایشگاه‌های قانونی برای استفاده علمی یا دارویی تولید می‌شود، حاوی مواد شیمیایی لئو‌ــ‌‌مت آمفتامین و دکسترو‌ــ‌مت‌آمفتامین است که معمولا به مقدار مساوی استفاده می‌شوند. این دو ماده به عنوان استریوایزومرهای مت آمفتامین یا به عبارت دیگر، دو مولکول آینه‌ای، در ترکیب ساخت ماده مت‌آمفتامین شناخته می‌شوند و بیشترین اثر نشئگی و اعتیادآور شیشه از دکسترو‌ــ‌‌مت‌آمفتامین حاصل می‌شود. ماده مخدر شیشه هم دقیقا مانند مت آمفتامین دارویی متشکل از ترکیبات شیمیایی ذکرشده است؛ با این حال اغلب مواد شیمیایی دیگری هم دارد.

بارزترین علائم اولیه مصرف شیشه عبارت‌اند از هیجان‌زدگی، تند صحبت کردن، بی‌تابی، افزایش فعالیت‌های فیزیکی، کاهش اشتها، احساس سرخوشی و توهمات ذهنی، بی‌میلی به غذا برای روزها، افزایش ضربان‌ قلب، افزایش تنفس و دمای بدن، تحریک‌پذیری و بی‌خوابی، برافروختگی چهره، گشاد شدن مردمک چشم‌ها، متصاعد شدن بوی شیمیایی از نفس افراد، گیجی، لرزش و تشنج، توهم یا بدبینی و خشونت.

علاوه بر شیشه، آمارها از فراوانی مصرف «گل» در میان اقشار جوان و نوجوان ایران نیز خبر می‌دهد. بر مبنای اعلام سازمان بهزیستی، حدود ۵۲ درصد مصرف‌کنندگان ماده مخدر گل جزو گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال‌اند. همچنین نزدیک به ۱۵ درصد مصرف‌کنندگان گل، دانشجو و ۳.۷ درصد مصرف‌کنندگان آن دانش‌آموزند.

آخرین شیوع‌شناسی اعتیاد در ایران که سال ۱۳۹۵ منتشر شد، آشکار می‌کند که تریاک، حشیش، گل و شیشه در میان انواع مواد مخدر در ایران بیشترین مصرف را دارند.

به‌رغم اینکه داده‌های آماری و گزارش‌های میدانی از شیوع نگران‌کننده مصرف مواد مخدر در میان قشر نوجوان و جوان و کاهش سن اعتیاد خبر می‌دهند، مقام‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی همچنان مدعی‌اند که نرخ اعتیاد نوجوانان در ایران حدود دو درصد است.

به همین میزان، سن مصرف سیگار در ایران نیز کاهش یافته است. پیش‌تر محمود حاجیلویی، دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفته بود که استعمال دخانیات بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله رشد ۱۳ درصدی داشته اما در بین دختران نوجوان این رشد ۱۳۳ درصد بوده است.

مهری سادات موسوی، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، تیرماه امسال در یک برنامه تلویزیونی، گفت که سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و به ۱۰ سال رسیده است. او گفت که بسیاری از نوجوانان در اتاق‌هایشان مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کنند و خانواده متوجه نمی‌شوند.

او به رواج مواد مخدر در مدارس هم اشاره کرد و گفت که سیستم آموزش‌ و پرورش «بسته» است و اجازه همکاری نمی‌دهد.

فرهاد اقطار، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، نیز در ماه مهر گفت که مصرف گل و شیشه بیشترین علت تماس با شماره خط ملی اعتیاد است. او همچنین خبر داد که ۷۴ درصد افرادی که با این خط تماس می‌گیرند، زن‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *