علت جان باختن جواد روحی «تزریقات مکرر دارو» در بهداری زندان نوشهر اعلام شد

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۹

– پزشکی قانونی علت درگذشت جواد روحی را «تداخلات دارویی با اشاره به تزریقات مکرر دارو توسط بهیار در بهداری زندان ساعاتی پیش ازمرگ وی» اعلام کرده است.
– پیکر این معترض زندانی پس از اخذ تعهد از خانواده به آنها تحویل داده شد و با حضور مأموران امنیتی در روستای کلیکان آمل بدون حضور اقوام و دوستان به خاک سپرده شد.
– جواد روحی از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سال گذشته در نوشهر بود که در دادگاه با اتهامات واهی آتش زدن قرآن و کیوسک نیروی انتظامی به «سه بار اعدام» محکوم شده بود.

وکیل جواد روحی از جانباختگان اعتراضات جنبش ملّی در زندان، از تشکیل پرونده‌ای علیه رئیس و بهیار زندان نوشهر به اتهام «قتل نفس» خبر داده است. بر اساس نظر پزشکی قانونی، جواد روحی در پی «تزریقات مکرر دارو» در بهداری زندان دچار کاهش سطح هوشیاری شده و جان باخته است

مجید کاوه وکیل جواد روحی خبر داد که در نظریه پزشکی قانونی علت درگذشت موکل وی در زندان نوشهر «تداخلات دارویی با اشاره به تزریقات مکرر دارو توسط بهیار در بهداری زندان ساعاتی پیش از مرگ وی» اعلام شده است.

جواد روحی از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سال گذشته در نوشهر که پیشتر در دادگاه با اتهامات واهی آتش زدن قرآن و کیوسک نیروی انتظامی به «سه بار اعدام» محکوم شده بود، شهریور امسال در زندان به شکل مشکوکی جان باخت.

مجید کاوه وکیل جواد روحی روز شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲  در شبکه «ایکس» نوشت: «پرونده‌اى علیه رئیس زندان نوشهر، بهیار و احدى از نگهبانان آن زندان تشکیل و به شعبه اول بازپرسى دادسراى عمومى و انقلاب مرکز استان ارجاع که با صدور قرار تأمین کیفرى متهمین و اعلام شکایت موکلین(اولیاء دم مرحوم ‎جواد روحى) تحت عنوان قتل نفس، درحال رسیدگی است.»

این وکیل دادگستری توضیح داده که «‏با وصول نظریه پزشکى قانونى، بررسى نتایج سم شناسى و تحقیقات معموله توسط ضابط خاص، علت فوت جواد روحى در بند سلامت زندان نوشهر، عوارض ناشى از کاهش سطح هوشیارى به‌دنبال تداخلات دارویى اعلام شده است.»

جواد روحی معترض ۳۵ ساله‌ و از بازداشت‌شدگان خیزش ملّی سال گذشته در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ به طرز مشکوکی در زندان جان باخت. تصاویری منتشر شده از او نشان می‌داد روی تخت بیمارستان در کما است. خانواده این جوان جانباخته از سلامت و تندرستی او در آخرین ملاقات که دو روز پیش از وخامت حال جسمی او بود خبر داده بودند.

خبرگزاری «میزان» مرکز رسانه قوه قضاییه مدعی شده که جواد روحی ساعت ۳:۴۵ بامداد پنج‎شنبه، ۹ شهریور به دلیل نامشخص دچار تشنج شده و به کما رفته و پس از انتقال به بیمارستان «شهید بهشتی» نوشهر جان باخته است.

روابط عمومی زندان نوشهر اعلام کرده که «درباره فوت جواد روحی دستور قضایی، پرونده تشکیل و به شعبه اول بازپرسی ارجاع شده است و دادستان نوشهر به همراه بازپرس، با حضور در زندان از هم بندیان متوفی در مورد وی سوال کرده‌اند.»

همچنین «با دستور قضایی مقرر شده است دوربین‌های مداربسته زندان بازبینی و بررسی شوند و وسایل شخصی متوفی از جمله یادداشت‌ها و دارو‌های وی مستندسازی شود.»

روابط عمومی زندان نوشهر اعلام کرده که پیکر جواد روحی «برای بررسی علت تامه فوت و معاینات سم‌شناسی به پزشکی قانونی ارسال شده و نسبت به کالبدشکافی و نمونه‌گیری اقدام شده است.»

جواد روحی پیشتر به اتهام «آتش زدن مقر راهنمایی و رانندگی» به «سه بار اعدام» محکوم شده بود. او در پی اعتراضات ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱ در شهر نوشهر بازداشت و در روند اعتراف‌گیری اجباری به اتهام »محاربه» و «فساد فی الارض» به «سه بار اعدام» محکوم شد.

انتشار بخشی از دست‌نوشته‌های جواد روحی، معترضی که در زندان نوشهر جان‌باخت، نشان می‌دهد که او شدیدا در زمان بازداشت برای اخذ اعتراف اجباری تحت شکنجه بوده است.

عفو بین‌الملل نیز در همین زمینه اعلام کرده بود که ماموران سپاه پاسداران بارها با گذاشتن اسلحه به روی شقیقه او و تهدید به شلیک خواستار «اعتراف» وی شدند و آقای روحی در نتیجه همه این شکنجه‌ها دچار اختلال گفتاری و حرکتی، عوارض گوارشی، بی‌اختیاری ادرار و آسیب‌دیدگی عضلانی شده بود.

یک روز پس از درگذشت جواد روحی منابع حقوق بشری در ایران گزارش دادند پیکر این جوان پس از اخذ تعهد از خانواده به آنها تحویل داده شده و با حضور مأموران امنیتی از شهر نوشهر به روستای پدری او به کلیکان آمل منتقل و پیش از طلوع آفتاب و بدون حضور اقوام و دوستان به خاک سپرده شده است. خانواده جواد روحی اجازه برگزاری مراسم خاکسپاری برای فرزند خود را نداشته‌اند.

«کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» نیز گزارش داد که ۱۵ مامور امنیتی خانواده درجه یک جواد روحی را برای خاکسپاری همراهی کرده و اجازه ندادند غیر از چند عضو درجه یک، فرد دیگری در این مراسم مخفیانه حضور داشته باشد.

این گزارش تأکید کرد که پیش از خاکسپاری جواد روحی، چند نفر امنیتی در منزل جواد روحی مستقر شده و خانواده را تهدید می‌کنند که در صورت گفتگو با رسانه‌ها یا اظهار نظر در اینباره پیکر او را با خود می‌برند.

«کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» در ادامه نوشت مطلع شده که اعضای خانواده یک روز پیشتر با جواد روحی ملاقات داشته‌ و او در وضعیت جسمی و روحی مناسبی بوده‌است، اما در کمال ناباوری صبح روز بعد با آنان تماس گرفته شده و خواستند که برای تحویل پیکرش مراجعه کنند.

این گزارش افزود که بعد از مراجعه خانواده به بیمارستان، علت مرگ جواد روحی «ایست قلبی» عنوان شده. این در حالیست که دادستان نوشهر می‌گوید که نتیجه پزشکی قانونی هنوز اعلام نشده و علت مرگ هنوز مشخص نیست.

جرائم مورد استناد در دادگاه برای اتهامات سنگین جواد روحی اعترافات زیر شکنجه او به «سوزاندن قرآن و ساخت کوکتل‌ مولوتف و پرتاب آن به داخل مقر راهنمایی رانندگی میدان آزادی نوشهر که باعث حریق و صدمات جدی به مکان پلیس شده» بوده است.

این در حالیست که یک منبع مطلع نزدیک به خانواده روحی به خبرگزاری «هرانا» گفته بود: «تمامی اعترافاتی که در دوران بازجویی از جواد اخذ شده، تحت آزار و اذیت و فشار اعمال شده بر وی صورت گرفته است. تنها مستندات پرونده علیه وی که منجر به صدور حکم اعدام برایش شده است، اعترافات اجباری اخذ شده از او در دوران بازجویی و همچنین فیلمی از صحنه اعتراضات است؛ ویدئویی که به هیچ عنوان چهره فردی که در آن اقدام به آتش زدن قرآن میکند مشخص نیست، اما دادگاه اقدام مذکور را منتسب به جواد دانسته و او را “مرتد” خوانده است.»

مجید کاوه وکیل جواد روحی اسفند سال گذشته از فقدان ادله اثباتی در پرونده وی خبر داده و گفته بود که هیچ مدرک و دلیلی در ارتباط با اتهامات منتسب به او وجود نداشته است.

شعبه نهم دیوان عالی کشور نیز با درخواست فرجام‌خواهی جواد روحی موافقت و پرونده او را برای بررسی دوباره به شعبه دادگاه هم عرض در دادگاه انقلاب ساری ارجاع داده بود. جواد روحی در حالی به طرز مشکوکی بامداد امروز جان باخت که در انتظار رأی دادگاه هم‌عرض بود.

بر اساس اعلام سازمان عفو بین الملل، آمار زندانیانی که در زندان‌های ایران از ژانویه ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۱ جان‌باخته‌اند، دست‌کم ۷۲ نفر اعلام شده که تا کنون حتی یک نفر از مسئولان مجبور به پاسخگویی نشده و به دست عدالت سپرده نشده است.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *