کاهش بارندگی در ایران و خشکسالی برای چهارمین سال پیاپی

By | ۱۴۰۲-۰۹-۲۵

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران، دوره کنونی را چهارمین سال پیاپی خشکسالی در کشور خواند و گفت با وجود پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر «بارش‌های نرمال و فرا نرمال»، شاهد کاهش بارش‌ها در پاییز امسال بودیم.

او روز شنبه ۲۵ آذر گفت کاهش بارش‌ها نگرانی‌ها را در حوزه منابع آب کشور افزایش داده است.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی با استناد به داده‌های سازمان هواشناسی نوشت طی هفت روز منتهی به ۲۳ آذر، در ایران به‌طور میانگین حدود ۵/۵ میلیمتر بارندگی ثبت شده است.

بر اساس این گزارش، میانگین بارش‌های ماه جاری ۷/۴ میلیمتر و میانگین بارندگی‌های بلند مدت ۲۴/۷ میلیمتر بوده است.

احمد وظیفه، رییس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی، بهمن ماه سال گذشته هشدار داده بود ۹۰ درصد مساحت ایران درگیر خشکسالی است.

به گفته او، خشکسالی در کشور انباشته شده و طی دو دهه گذشته، کم‌بارشی در برخی استان‌ها بیشتر از میزان بارندگی‌ها بوده است.

با تداوم بحران خشکسالی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب روز شنبه به خبرگزاری تسنیم گفت منابع آب تجدیدپذیر کشور حدود ۱۰ سال قبل، ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بود اما امسال به حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

بیلان منفی در سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش میزان بارش‌ها از جمله مشکلاتی است که امینی به آن‌ها اشاره کرد و گفت که این مشکلات شرایط تامین پایدار آب را به چالش می‌کشند.

به گفته او، هر چه منابع آب سطحی کم‌تر شود، برداشت از منابع آب زیرزمینی افزایش می‌یابد و با تشدید بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی، شاهد افزایش فرونشست‌ها در نقاط مختلف خواهیم بود.

پیش از این اسنادی درباره فرونشست‌های زمین در مناطق مختلف ایران به ایران‌اینترنشنال رسید که نشان می‌دهند هم‌زمان با بحرانی‌تر شدن فرونشست‌ها، جمهوری اسلامی اطلاعات در این زمینه را به عمد از دید عموم مردم پنهان می‌کند.

یکی از این اسناد، نامه‌ای «خیلی محرمانه» از علی جاویدانه، سرپرست سازمان نقشه‌برداری کشور به وزیر جهاد کشاورزی است که در تاریخ سوم بهمن سال گذشته فرستاده شده و حاکی از فرونشست ۵۵۰ کیلومتر مربع مساحت تهران و نواحی اطراف آن است.

بر اساس اظهارات مقام‌‌های رسمی جمهوری اسلامی ۴۹ درصد جمعیت کشور یعنی ۳۹ میلیون نفر از مردم ایران در معرض خطر ناشی از فرونشست زمینهستند.

آمار سال ۹۵ نشان می‌دهد تعداد کل واحد‌های مسکونی فاقد اسکلت واقع در پهنه‌های فرونشستی زمین، چهار میلیون و ۲۴۰ هزار واحد برآورد شده است.

استان‌های تهران و خراسان رضوی دارای بیشترین جمعیت در معرض خطر فرونشست زمین هستند و وضعیت کلانشهر اصفهان بیش از همه بحرانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *