طرح سپاه برای ترور سیما ثابت و فرداد فرحزاد

By | ۱۴۰۲-۰۹-۳۰

آی‌تی‌وی گزارش داد جاسوس‌های سپاه در اکتبر ۲۰۲۲ به یک قاچاقچی انسان پیشنهاد دادند در ازای ۲۰۰ هزار دلار فرداد فرحزاد، مجری ایران‌اینترنشنال، و سیما ثابت، مجری پیشین این شبکه را بکشد، اما فرد اجیر شده که یک جاسوس دوجانبه بود، این توطئه را افشا کرد.

طبق گزارش آی‌تی‌وی، قرار بود در پاییز گذشته مقابل دفتر ایران‌اینترنشنال در لندن یک خودروی بمب‌گذاری شده منفجر شود، اما به دلیل حضور نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان این شبکه، این نقشه تغییر کرد و نقشه قتل فرداد فرحزاد و سیما ثابت جایگزین آن شد.

طبق این گزارش، جاسوس‌های سپاه به فردی که برای کشتن فرحزاد و ثابت اجیر کرده بودند گفتند ایران‌اینترنشنال در رسانه‌ها جمهوری اسلامی را به شدت تحقیر کرده است.

فرد اجیر شده در پاسخ به پرسش‌هایی که آی‌تی‌وی از او پرسیده بود گفت ماموران سپاه گفتند باید با کشتن این مجری‌ها به کسانی که می‌خواهند در این شبکه جایگزین آنها شوند، «درس عبرت» داده شود.

طبق این گزارش، محمدرضا انصاری، از فرماندهان سپاه، طراح اصلی توطئه قتل ثابت و فرحزاد بوده است. او که تحت تحریم آمریکا است و با خانواده بشار اسد ارتباط دارد، به محمد عبدالرزاق کنفانی، یکی از رهبران این گروه ترور و از نزدیکان بشار اسد، دستور داده بود توطئه قتل‌ها را اجرا کند. توطئه قتل این دو مجری از سوی رابط‌های بشار اسد و از دمشق هدایت می‌شد.

کنفانی پروفایل‌های اینستاگرام ثابت و فرحزاد را به فرد اجیر شده فرستاد و از او خواست برای کشتن آنها راهی بیابد. او از طریق تلفن چگونگی پیشبرد این توطئه را پیگیری می‌کرد.

طبق این گزارش، کنفانی در اکتبر ۲۰۲۲ در تماس با فرد اجیر شده برای اجرای این توطئه قتل، از او خواست به جای این دو مجری، مدیر ایران‌اینترنشال، معاون او و پنج یا شش نفر دیگر از این شبکه را به قتل برساند، اما این نقشه بعدا تغییر کرد و قرار شد توطئه بر روی دو مجری تمرکز یابد.

طراحان این توطئه اطلاع نداشتند که در آن زمان فرداد فرحزاد به واشینگتن نقل مکان کرده و فقط سیما ثابت در لندن حضور دارد.

مسیح علی‌نژاد در واکنش به این گزارش، با این دو روزنامه‌نگار که «وحشی‌گری رژیم ایران را افشا کرده‌اند»، ابراز هم‌دلی کرد و از دولت بریتانیا خواست سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

به گزارش آی‌تی‌وی، فرد اجیر شده برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در ارتباط با صنایع کشتیرانی با سپاه همکاری کرد، اما بعدا جذب یک سازمان اطلاعاتی غربی شد و پس از آن که سپاه در سال ۲۰۲۲ برای قتل این دو مجری با او تماس گرفت، این توطئه را به سازمان اطلاعاتی مربوطه اطلاع داد.

فرد اجیر شده به سازمان اطلاعاتی غربی که برایش کار می‌کرد گفته که کنفانی علاوه بر وعده پرداخت ۲۰۰ هزار دلار، به او قول داده بود برایش مدارک هویتی جدید تهیه کند.

طبق این گزارش، کنفانی به فرد اجیر شده گفته بود که «یکی از دوستان» را برای عکس‌برداری از دفتر ایران‌اینترنشنال فرستاده است.

چهارشنبه ۲۹ آذر، هیات منصفه دادگاه کیفری مرکزی انگلستان، محمدحسین دوتایف، تبعه اتریشی چچنی‌الاصل را که به دست داشتن در جرایم تروریستی علیه شبکه ایران‌اینترنشنال متهم شده بود، در این پرونده مجرم شناخت. او بهمن ماه سال گذشته هنگام عکس‌برداری از ساختمان قبلی این شبکه در غرب لندن بازداشت شده بود.

دوتایف متهم است قصد داشته با جمع‌آوری اطلاعات و ارائه آن به شخص سوم، زمینه را برای انجام عملیاتی تروریستی علیه ایران‌اینترنشنال فراهم آورد.

پس از اعلام این تصمیم دادگاه، سخنگوی ایران‌اینترنشنال تاکید کرد این شبکه تحت تاثیر تهدیدها قرار نخواهد گرفت و خبرنگاران این رسانه «به ارائه اخبار مستقل و بدون سانسور، آن‌طور که شایسته مردم ایران است، ادامه خواهند داد».

شبکه ایران‌اینترنشنال ۲۹ بهمن‌ سال گذشته پس از تهدیدهای تروریستی مجبور شد پخش تلویزیونی خود را به طور موقت از لندن به واشینگتن منتقل کند.

این شبکه روز سوم مهر سال جاری پخش برنامه‌های خود را از استودیوی جدیدش در لندن از سر گرفت.
ایران‌اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *