نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل انجام دو عملیات در خاک ایران را تأیید کرد

By | ۱۴۰۲-۱۰-۰۸

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، در یک مقاله در روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، تأیید کرد که کشورش در سال ۲۰۲۲ حملاتی در داخل خاک ایران انجام داد.

در سال ۲۰۲۲۲ ائتلاف سیاسی میان او و یائیر لاپید رهبری دولت اسرائیل را در دست داشت.

نوشته نفتالی بنت نخستین تأیید شفاف یک مقام اسرائیلی درباره اقدامات این کشور در داخل خاک ایران است.

بنت در این مقاله که بامداد جمعه هشتم دی منتشر شد، نوشته که در عملیات اسرائیل در داخل خاک ایران، یک پایگاه پهپادی ایران منهدم شد، چرا که به نوشته او جمهوری اسلامی دو بار درصدد حمله پهپادی به اسرائیل برآمده بود.

اشاره نفتالی بنت به حمله به مقر پهپادی ایران، ظاهراً حمله انجام شده در پادگان سپاه ماهی‌دشت در استان کرمانشاه در فوریه ۲۰۲۲ بود.

روزنامه هاآرتص نیز مارس ۲۰۲۲ از حمله منتسب به اسرائیل به یک مجتمع پهپادی سپاه پاسداران در اصفهان خبر داده بود.

آقای بنت همچنین نوشته که «در ماه مارس سال ۲۰۲۲، یگان ترور ایران در صدد کشتن گردشگران اسرائیلی در ترکیه بود و ناکام ماند، و زمانی کوتاه پس از آن، فرمانده آن یگان در مرکز تهران کشته شد».

نفتالی بنت افزوده آن اقدامات پس از آن عملی شد که من به نیروهای امنیتی اسرائیل فرمان دادم کاری کنند که ایران «بهای تصمیمات خود در حمایت از تروریسم را بپردازد» و «مصونیت از مجازات بس است».

در هفته‌های پیش از دو حمله یادشده در کرمانشاه و اصفهان، ارتش اسرائیل از تلاش جمهوری اسلامی برای فرستادن پهپادهایی به آسمان اسرائیل خبر داده و تأکید کرده بود که آن‌ها را منهدم کرد.

آن پهپادها ظاهراً از مقر فعالیت نیروهای جمهوری اسلامی از سوریه به سوی آسمان اسرائیل گسیل شده بود. در خصوص یکی از پهپادها ارزیابی شده بود که حامل مواد انفجاری نیز بوده است.

در پی حمله منتسب به اسرائیل علیه پادگان سپاه در ماهی‌دشت کرمانشاه، نشریات غربی از انهدام صدها پهپاد و احتمال همکاری سازمان‌های اطلاعاتی غربی با اسرائیل در آن عملیات، خبر داده بودند.

در برخی از گزارش‌ها گفته شده بود که پهپادهای منتسب به اسرائیل با حمل مواد منفجره قوی، عامل حمله به پادگان سپاه بودند. در حمله به کارگاه وزارت دفاع در اصفهان نیز از حمله ریزپرنده‌ها سخن رفت.

جمهوری اسلامی پس از آن اتفاقات، با موشک به مراکزی در اربیل در اقلیم کردستان عراق حمله کرد و آن را مقر فعالیت نیروهای موساد اسرائیل نامید.

بر اساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد تهران ارزیابی کرده بود که پهپادهای عامل حمله به مراکز پهپادی ایران از اقلیم عراق راهی شده بودند؛ موضوعی که با انکار پیاپی مقامات اقلیم کردستان عراق روبه‌رو شد.

ایران همچنین بهار ۲۰۲۲ کشته شدن حسن صیاد خدایی در تهران را در حمله مسلحانه‌ای که توسط موتورسواران انجام شد، تأیید کرد.

به نوشته هاآرتص، ارزیابی شده بود که حسن صیاد خدایی افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران با درجه سرهنگی و «عامل برنامه‌ریزی حملات هدفمند ناکام به اسرائیلی‌ها در ترکیه بود».

نیویورک تایمز در آن زمان نوشته بود که اسرائیل به آمریکا اطلاع داد که از بین بردن سرهنگ صیاد خدایی با هدف دادن هشدار به جمهوری اسلامی بود تا عملیات واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه را متوقف کند.

به گفته رسانه‌های اسرائیل، واحد ۸۴۰ نیروی قدس «مأمور برنامه‌ریزی و اجرای حملات ضد اسرائیل و غرب در خارج» است و از جمله «تیمی را برای کشتن گردشگران اسرائیلی به ترکیه اعزام کرده بود».

اسرائیل و ترکیه در همکاری نزدیک سازمان‌های اطلاعاتی خود تیم یادشده را شناسایی کرده و ترکیه آن‌ها را در استانبول بازداشت کرد.

تیم‌های اعزامی موساد همچنین گردشگران اسرائیلی را که به نظر می‌رسد هدف آن تیم ضربتی «اعزامی از ایران» بودند، به اسرائیل برگرداندند.

نفتالی بنت در مقاله تازه خود در روزنامه وال استریت جورنال نوشته که «ظالمان حاکم بر ایران (هدفی) نرم‌تر از آن چیزی هستند که ارزیابی می‌شود. آنها با شادمانی، دیگران (اشاره به گروه‌های نیابتی تهران) را راهی می‌کنند تا برای آن‌ها بمیرند اما وقتی در خانه خود آسیب می‌بینند، ناگهان نگران می‌شوند».

آقای بنت حکومت ایران را «کانون اکثر مشکلات خاورمیانه و بخش مهمی از تروریسم جهانی» و «منبع جنگ، ترور و رنج بی‌پایان در ۴۵ سال گذشته» نامید. او افزود این «امپراتوری شیطانی» باید «سرنگون شود».

بنت نوشت آمریکا و اسرائیل باید «هدف روشن» را برای «سرنگونی رژیم شرور ایران تعیین کنند؛ این نه تنها امکان‌پذیر است که برای امنیت خاورمیانه و تمامی جهان متمدن، حیاتی است».

ایران که موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و از نابودی آن سخن می‌گوید، از آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی در پشت پرده با اسرائیل درگیر بوده است.

با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و رشد و تقویت گروه‌های نیابتی ایران در منطقه نزاع اسرائیل و ایران تشدید شد که اسرائیل تا مدتی پیش آن را «نبرد بین نبردها» می‌نامید.

با این حال، نوشته نفتالی بنت اولین تأیید روشن برخی از اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران و در خاک ایران است که تا پیش از این عمدتاً در رسانه‌های غربی و یا به نقل از منابع ناشناس غربی به اسرائیل نسبت داده می‌شد.

نفتالی بنت در حالی در مقاله جدید از حملات منتسب به کشورش در ایران در زمان رهبری او و متحد سیاسی‌اش، یائیر لاپید، پرده برداشته که رسانه‌های اسرائیلی احتمال می‌دهند او با تشکیل یک حزب جدید بخواهد به صحنه سیاست کشورش بازگردد.

آخرین نظرسنجی صورت گرفته که روز هفتم دی از شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل پخش شد، نشان می‌دهد تشکیل یک حزب تازه به رهبری نفتالی بنت ممکن است با اقبالی نسبی از سوی رأی‌دهندگان اسرائیلی در یک انتخابات پیش رو مواجه شود.

با استفاده از وال استریت جورنال، هاآرتص، معاریو، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل و رادیو فردا؛ ف.ر/ب.ب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *