حسین راغفر: افزایش خودکشی، اعتیاد و جرم، واکنشی به فسادهای گسترده اقتصادی است

By | ۱۴۰۲-۱۰-۱۰

حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، خودکشی، اعتیاد و جرم را واکنش‌هایی از سوی جامعه ایران به افزایش پرونده‌های فساد اقتصادی دانست.

راغفر در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری دیده‌بان ایران، وقوع «فسادهای بزرگ و گسترده مالی در نظام‌های حکومتی» را از دلایل افزایش افسردگی و خودکشی برشمرد و گفت خشم و عصبانیت ناشی از وقوع فساد «مردم آسیب‌خورده را ممکن است حتی تا حد جنون و از دست دادن اختیارشان برساند و خود را به اشکال مختلف بروز دهند که حادترینش خودکشی است».

به گفته این اقتصاددان، اعتیاد و ارتکاب جرایمی مانند خفت‌گیری و دزدی را نیز می‌توان اشکال دیگری از ابراز اعتراض به فساد گسترده در جامعه به شمار آورد.

در یکی از آخرین پرونده‌های افشا شده از فساد اقتصادی گسترده در جمهوری اسلامی، واردات چای از سوی شرکت چای دبش زیر ذره‌بین قرار گرفت و مشخص شد این شرکت با همکاری نهادهای بالا‌دستی، بیش از سه میلیارد دلار تخلفات ارزی داشته است.

راغفر با اشاره به «محرومیت مزمن» و نرخ بالای بیکاری و مهاجرت در استان ایلام، نسبت به افزایش خودکشی در این استان ابراز نگرانی کرد.

آژانس خبری کردپا گزارش داد روز ۳۰ آذر، جواد نوروزی و مصطفی عباسی، دو تن از کارگران پتروشیمی چوار ایلام در اعتراض به اخراج از کار اقدام به خودکشی کردند و به بیمارستان منتقل شدند.

بر اساس این گزارش، این دو شهروند خودشان را در محوطه پتروشیمی چوار حلق‌آویز کردند.

سال گذشته نیز شش کارگر این شرکت در اعتراض به اخراج از کار دست به خودکشی زدند.

پیش از این علی موسی‌نژاد، جامعه‌شناس، به روزنامه شرق گفته بود در سه دهه گذشته به استثنای سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، استان ایلام بیشترین آمار خودکشی را در سراسر ایران به خود اختصاص داده است.

راغفر احداث کارخانه‌های پتروشیمی را در ایلام با توجه به نیاز شدید این صنعت به آب اشتباه توصیف کرد و خبر داد تعدادی از کارخانه‌های فولاد در غرب کشور به دلیل کمبود شدید آب و نبود تخصص لازم تعطیل شده‌اند.

او با انتقاد از نظام حکمرانی در جمهوری اسلامی و هدر رفتن منابع ملی به دلیل سیاست‌زدگی در اتخاذ تصمیماتی مانند احداث کارخانه‌های پتروشیمی در ایلام تاکید کرد دست نظام حکمرانی به خون تک تک کارگرانی که به دلیل مشکلات معیشتی خودکشی کرده‌اند، آلوده است.

راغفر سیاست‌های اجتماعی را نیز زمینه‌ساز خودکشی دانست و افزود: «گاهی حتی کسانی که تحصیلات عالی دارند، هیچ چشم‌انداز روشنی را در مقابل خود نمی‌بینند و دست به خودکشی می‌زنند.»

محمود فاضل، رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، روز چهارم دی هشدار داد: «با پدیده خودکشی رزیدنت‌ها روبه‌رو هستیم و قرار است در یک کارگروه در خصوص پیش‌گیری از خودکشی رزیدنت‌ها اقداماتی صورت گیرد.»

پیش از این روزنامه اعتماد در گزارشی به بررسی «محتوای تولید شده درباره خودکشی در شبکه‌های اجتماعی و ارتباط آن با رویدادهای سیاسی و اجتماعی» پرداخت و با استناد به کلان‌داده‌ها نوشت جست‌و‌جوی این کلمه در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بیش از دو برابر افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *