ماجرای واردات ۱.۲ میلیون تن اضافه مازاد برنج چیست؟ فساد چای دبش به برنج می‌رسد؟

By | ۱۴۰۲-۱۰-۱۵
در ماه‌ها و هفته‌های اخیر حرف و حدیث‌ها درباره پدیده شیرین واردات و تخلفات پیرامون آن محدود به چای و پرونده چای دبش نبوده است و اظهارنظر‌های متعددی درباره تخلف در واردات برنج و واردات بی‌رویه آن به کشور مطرح شده است. در حالی که نیاز به کشور به واردات برنج تنها ۸۰۰ هزار تن است حدود ۲ میلیون تن برنج به کشور وارد شده است.
به گزارش اقتصاد24،کار تا آنجا بالا گرفته است که جلسه بررسی مشکلات و مسائل کشاورزان سه استان شمالی کشور اواخر مهر امسال با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و محمد مخبر دستورات ویژه‌ای را برای برون‌رفت از وضعیت فعلی و رفع مسائل موجود صادر کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه با تأکید بر لزوم جلوگیری از واردات برنج خارجی گفت: «مادامی که یک گرم برنج داخلی در انبار‌های کشاورزان وجود دارد، واردات و توزیع برنج خارجی تخلف محسوب می‌شود و دستگاه‌های نظارتی با افراد خاطی و متخلفان در این زمینه برخورد خواهند کرد.»

با وجود افزایش قیمت بسیاری از کالا‌ها در بازار، قیمت برنج در سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته نیز نشان می‌دهد قیمت این محصول تا ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته و این مسئله مشکلات عدیده‌ای برای شالیکاران به وجود آورده به گونه‌ای که قیمت تمام شده برنج تولیدی امسال با قیمت فروش آن در بازار تناسبی ندارد.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس اعلام کرده است که بیش از ٢ میلیون تن برنج به کشور وارد شده است. به گفته او میزان تولید برنج کشور در سال جاری سه میلیون تن بوده و در سال جاری ٢ میلیون تن برنج با ارز ٢٨ هزار و ۵۰۰ تومانی و چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور شده است.

دست مافیای کثیف در واردات برنج همچنان وجود دارد
ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  در این خصوص  اظهار کرد: دست مافیای کثیف در واردات برنج همچنان وجود دارد. یک تا دو ماه قبل از برداشت برنج، مجوز واردات اخذ می‌شود؛ چنین اقدامی تنها کار مافیا و شبکه‌هایی است که بدون توجه به نیاز داخلی اقدام به واردات برنج می‌کنند.

واردات برنج باید به صورت تدریجی و در فصل‌هایی غیر از فصل برداشت انجام شود
وی افزود: نیاز سالانه کشور به برنج حدود ۳ میلیون تن است؛ از این میزان حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در داخل کشور تولید می‌شود و نیاز به واردات تنها ۸۰۰ هزار تن است که واردات آن هم باید به صورت تدریجی و در فصل زمستان که زمان برداشت است، صورت گیرد.عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: میزان واردات نیز باید تنها در حد نیاز باشد نه آنکه مجوز‌هایی برای واردات بیش از نیاز مصرف داخلی صادر شود، اما متاسفانه در برخی سال‌ها به اندازه یک یا دو سال کشور برنج وارد می‌شود.

لازم باشد تحقیق و تفحص از واردات برنج را کلید می‌زنیم
وی خاطرنشان کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس بار‌ها این موضوع را در دستور کار قرار داده است، اما تاکنون نتوانسته مانع از واردات بی‌رویه برنج به کشور شود. اگر لازم باشد حتی موضوع تحقیق و تفحص از واردات برنج در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مافیای برنج کمر شالیکاران و برنجکاران کشور را می‌شکند
اعظمی ساردویی عنوان کرد:‌ مافیای برنج درصدد است تا با واردات برنج بی‌کیفیت آن هم با استفاده از رانت، کمر شالیکاران و برنجکاران کشور را بشکند به همین دلیل مجوز‌های زیادی برای واردات تخصیص یافته است.وی در پاسخ به این پرسش که متولی واحد برای تعیین میزان سرانه مصرف برنج که براساس آن تولید داخلی و واردات نیز تعیین می‌شود وزارت جهاد کشاورزی است پس چرا آمار آن‌ها محور تنظیم بازار قرار نمی‌گیرد؟ عنوان کرد:‌ قانون انتزاع محصولات کشاورزی بر این موضوع تاکید دارد که با توجه به متولی تولید بودن وزارت جهاد کشاورزی در خصوص محصولات کشاورزی، میزان واردات و مجوز‌های مورد نیاز نیز باید از سوی این وزارتخانه صادر شود؛ موضوعی که اکنون با بی‌توجهی همراه است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: براساس قانون انتزاع هرگاه که وزارت جهاد کشاورزی براساس میزان تولید و مصرف صلاح بداند می‌تواند مجوز‌های واردات را صادر و در صورت غیرضروری دانستن آن از صدور مجوز جلوگیری کند. این قانون به معنای آن است که نباید یک تا دو ماه مانده به فصل برداشت برنج مجوز‌های واردات صادر شود، اما متاسفانه قانون رعایت نمی‌شود و نمایندگان استان‌های شمالی مانند مازندران، گیلان و گلستان باید نظارت بهتری بر اجرای مفاد این قانون داشته باشند تا زیان کشاورزان را به همراه نداشته باشد.

واردات مطابق با نیاز سرانه و تقاضای بازار نیست
وی با بیان اینکه موضوع ارز تخصیصی به واردات برنج همانند واردات چای و پرونده چای دبش مسئله ساز نبوده است، اظهار کرد: البته این موضوع که واردات بی رویه در برنج وجود دارد و واردات مطابق با نیاز سرانه و تقاضای بازار نبوده و تخلفاتی وجود دارد، موضوعی است که بار‌ها و بار‌ها در کمیسیون کشاورزی مجلس مورد بحث قرار گرفته است.

اعظمی ساردویی خاطرنشان کرد: به طور قطع اگر روند کنونی ادامه یابد و افرادی شناخته شده یا ناشنا‌س، آقازاده یا رانت‌خوار در شرایط نامناسب در زمان نزدیک به فصل برداشت مجوز واردات اخذ کرده و برنج وارد می‌کنند موضوع تحقیق و تفحص مجلس از واردات برنج کلید خواهد خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *