واکنش‌ گسترده به اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق رویا حشمتی برای سرپیچی از حجاب اجباری

By | ۱۴۰۲-۱۰-۱۷

اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق رویا حشمتی، از مخالفان حجاب اجباری در ایران، با واکنش‌های گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. حکم شلاق حشمتی که به دلیل رعایت نکردن حجاب صادر شده بود، روز ۱۳ دی‌ماه، «هم‌زمان با روز مادر»، تولد دختر پیامبر اسلام، در تهران اجرا شد.

این زن مخالف حجاب اجباری روایتی هولناک از اجرای حکم خود نوشت و گفت در زمان اجرای حکم در اجرای احکام دادسرای ناحیه هفت تهران سرود «برپاخیز، برای زن زندگی آزادی» را زمزمه می‌کردم.

حشمتی در روایت خود گفته بود که در زمان اجرای حکم حاضر به سر کردن روسری نشد و در حضور قاضی یک مرد به او شلاق زده است.

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اجرای حکم شلاق حشمتی را «مطابق با قانون و شرع مقدس» خواند و او را به ارتباط «با جریان سازمان‌یافته خارج کشور و دریافت پول» متهم کرد.

وکیل رویا حشمتی: حکم شلاق موکلم هم‌زمان با روز مادر اجرا شد

مازیار طاطائی، وکیل مدافع رویا حشمتی در گفت‌وگو با شبکه شرق جزئیات پرونده موکلش را شرح داد و گفت او در روند محاکمه و اجرای حکم به دلیل «اشتباه محاسباتی» دو روز بیشتر در زندان محبوس ماند و حکم شلاقش هم «هم‌زمان با روز مادر»، تولد دختر پیامبر اسلام، اجرا شد.

به گفته طاطائی، حشمتی یکم اردیبهشت امسال در پی انتشار یک تصویر بدون حجاب از او در شبکه‌های اجتماعی توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت و تلفن همراه و لپ‌تاپش هم توقیف شد.

بنا به گفته این وکیل دادگستری، دادسرای ناحیه ۳۸ ارشاد پرونده حشمتی را با عناوین اتهامی جداگانه و دو کیفرخواست مجزا، به مجتمع قضایی ارشاد و دادگاه انقلاب ارجاع داد و قاضی ایمان افشاری، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران او را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم کرد که این مجازات برای مدت دو سال تعلیق شد.

رویا حشمتی در شعبه ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد هم با چهار عنوان اتهامی شامل «حضور در معابر بدون حجاب شرعی، جریحه‌دار کردن عفت عمومی، تولید محتوای مبتذل و تشویق مردم به فساد» محاکمه و کرد و در نهایت در این بخش از پرونده مجموعا به ۱۳ سال و ۹ حبس، ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان جزای نقدی و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد.

این وکیل دادگستری گفته پس از اعتراض به حکم صادره، پرونده به شعبه ۱۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شد و موکلش بابت اتهام «تشویق به فساد و فحشا ‌و ساخت و انتشار آثاری که عفت عمومی را جریحه‌دار کرده» تبرئه شد اما بابت اتهام «حضور در معابر بدون حجاب شرعی»، به پرداخت یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان جزای نقدی و بابت اتهام «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

طاطائی در پایان به شرق گفته: «این محکومیت در نهایت قطعیت پیدا کرد که روز چهارشنبه و همزمان با روز مادر هم متأسفانه اجرایی شد. هرچقدر هم که با شعبه اجرای احکام گفتیم که اجرای این حکم در چنین روزی مناسب نیست، نپذیرفتند و این حکم متأسفانه اجرایی شد.»

محکومیت یکپارچه اجرای حکم رویا حشمتی

عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران، در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه «روایت رویا حشمتی از اجرای حکم شلاقش ضمن اینکه زشتی و تبهکاری ایدئولوژی حاکم را به توصیر می‌کشد» نوشت: «با هر ضربه‌ای که بر بدن رویا وارد می‌آورند، آنها هستند که کوچک می‌شوند و خرد می‌شوند.»

مهتدی در ادامه روایت رویا را دردناک خوانده و نوشته داستان رویا حشمتی، داستان تداوم مقاومت، تداوم جنبش زن، زندگى، آزادى‌ است.

عمار ملکی، استاد علوم سیاسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به احترام رویا حشمتی که زخم شلاق جلادان را بر تن پذیرفت، اما تن به قانون ناعادلانه نداد.»

آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت،‌ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نمی‌توان مسلمان بود و نسبت به خبر شلاق خوردن خانم رویا حشمتی به خاطر حجاب سکوت کرد.»

منصوری از شلاق خوردن حشمتی به خاطر سرپیچی از حجاب اجباری به عنوان «اصرار بر نشان دادن کریه‌ترین چهره از دینی که رسالت اصلی آن کرامت بخشیدن به انسان است» نام برده و آن را «حیرت‌آور» خوانده است.

فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با وبسابت دیده‌بان ایران با تاکید بر اینکه «حجاب انتخابی جرم نیست»، گفت شلاق زدن زنی به دلیل نداشتن حجاب، خلاف شرع، عرف و عقل است.

مرضیه حاجی‌هاشمی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه نیز در کانال تلگرامی خود به شلاق خوردن حشمتی واکنش نشان داد و نوشت: «به نشانه انتقاد و با فریادی کوبنده، عکس پوشش رسمی حکومت پسندم را از پروفایلم حذف کردم و سوگند می‌خورم دیگر هیچ‌کجا و هیچ‌وقت چادر بر سر نکنم به خاطر این ظلم و بی‌حرمتی که به یک زن شد، مردی ایستاد و بر تن زنی شلاق فرود آورد.»

همزمان با این واکنش‌ها برخی دیگر از جمله بنفشه طاهریان، حسین شنبه‌زاده و رضا اکوانیان در شبکه‌های اجتماعی روایت خود را از اجرای حکم شلاق‌شان منتشر کردند.

جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس خود در بیش از چهل سال گذشته همواره سیاست حجاب اجباری را اعمال کرده است.

با وجود تصویب قوانین محدود کننده و تلاش حکومت در راستای سرکوب شهروندان، طی ماه‌های گذشته و از زمان قتل حکومتی مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، نافرمانی مدنی زنان گستردگی بیشتری پیدا کرده و هر روز تصاویری از زیست روزمره آنان بدون حجاب اجباری منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *