حملات موشکی و پهپادی تلافی‌جویانه پاکستان به ایران

By | ۱۴۰۲-۱۰-۲۸

ارتش پاکستان: به پایگاه‌های «تروریست‌ها» در سیستان و بلوچستان ایران حمله شد

ایران اینترنشنال – خبرگزاری ارتش پاکستان از هدف قرار گرفتن پایگاه‌های «تروریست‌ها» در سیستان و بلوچستان ایران و به جا ماندن آسیب‌ها خسارت‌های سنگین خبر داد.

از سوی دیگر، حال‌وش گزارش داد تعدادی خانه در سراوان مورد اصابت موشک قرار گرفته‌اند و گفته می‌شود ساکنین این خانه‌ها زیر آوار مانده‌اند.

خبرگزاری ارتش پاکستان از هدف قرار گرفتن پایگاه‌های «تروریست‌ها» در سیستان و بلوچستان ایران و به جا ماندن آسیب‌ها خسارت‌های سنگین خبر داد.

از سوی دیگر، حال‌وش گزارش داد تعدادی خانه در سراوان مورد اصابت موشک قرار گرفته‌اند و گفته می‌شود ساکنین این خانه‌ها زیر آوار مانده‌اند.

حال‌وش پیش‌تر از شنیده شدن انفجار شدید در نزدیکی پایگاه اصلی سپاه شهرستان سراوان و دیده شدن دود شدید ناشی از این انفجار خبر داده بود.

مهر: منطقه شمسر سراوان مورد حمله پهپادی و موشکی قرار گرفت

معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان به خبرگزاری مهر گفته است که بر اثر این انفجارها «سه زن و چهار کودک از اتباع غیر ایرانی» کشته‌شده‌اند.

سلمان مسعود خبرنگار نیویورک تایمز در پاکستان در توییتی در شبکه ایکس نوشت که پاکستان «حداقل ۷ کمپ مورد استفاده جدایی‌طلبان بلوچ در عمق ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری خاک ایران را هدف گرفته است.»

او همچنین نوشت: «از نقطه نظر پاکستان، حملات تلافی‌جویانه به ایران برای حفظ بازدارندگی واجب بود. پاکستان اکنون ایران را ترغیب کرده است از هرگونه اقدامات تازه خودداری کند. در غیر این صورت امکان تشدید تنش وجود دارد.»

حساب توییتری «اخبار نیروهای مسلح پاکستان» که خبر حمله به مواضعی در ایران را منتشر کرده بود با انتشار نقشه‌ای می‌گوید که ارتش پاکستان به «هفت هدف در سه منطقه مختلف در سراوان، شمسر و حنق» در سیستان و بلوچستان ایران حمله کرده و «کمپ‌های تروریست‌های سرمچار» را منهدم کرده است.

ایران و پاکستان نیروهای مخالف مسلح بلوچ و افغان موسوم به «سرمچار» را «تروریستی» می‌دانند.

این رخداد‌ها دو روز پس از حمله «موشکی و پهپادی» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خاک پاکستان با ادعای هدف قراردادن مواضع گروه مسلح «جیش العدل» در آن کشور رخ داده است.

دولت پاکستان در بیانیه‌‌ای در روز سه‌شنبه ۲۶ دی، حمله جمهوری اسلامی به خاک خود را «قویا محکوم» و اعلام کرد که در این حمله «دو کودک بیگناه» کشته و سه دختر نیز زخمی شدند.

پاکستان پیشتر تهدید کرده بود که همۀ گزینه‌ها علیه ایران را مد نظر دارد

رادیو بین المللی فرانسه – خبرگزاری آناتولی به نقل از مقامات ارشد اطلاعاتی اسلام‌آباد نوشت که در پاسخ به حملۀ موشکی ایران به بلوچستان پاکستان، دولت اسلام‌آباد همۀ گزینه‌ها را از این پس علیه ایران مد نظر دارد. همین منابع تصریح کرده‌اند که یک نشست بسیار مهم در حال حاضر سرگرم بررسی همین موضوع است. وزارت امور خارجۀ پاکستان در واکنش به حملۀ موشکی ایران، سفیر جمهوری اسلامی را اخراج کرد و سفیر خود را در تهران فراخواند.

در بیانیه‌ای که پاکستان در واکنش به حملۀ موشکی تهران منتشر کرد آمده که اسلام آباد حق پاسخگویی به حملۀ غیرقانونی تهران را برای خود محفوظ می دارد و مسئولیت نتایج آن نیز تنها به عهدۀ ایران است.

با این حال، در مطلبی جداگانه نشریۀ آمریکایی نیویورک تایمز نوشت که برای پاکستان تصمیم‌گیری دربارۀ پاسخ خود به حملۀ موشکی ایران دشوار است و معلوم نیست که در حال حاضر پاکستان بتواند پاسخ نظامی به اقدام ایران بدهد و به این ترتیب خطر ورود به جنگی درازمدت با این کشور را بپذیرد.

حسین حقانی سفیر، پیشین پاکستان، گفته است که اگر پاکستان به حملۀ موشکی ایران پاسخ بدهد ناخواسته و برخلاف میل خود وارد منازعات جاری خاورمیانه می شود. اما، اگر پاکستان به حملۀ موشکی ایران پاسخ ندهد از نو به عنوان کشوری ضعیف جلوه‌گر خواهد شد و اعتبار نیروهای نظامی آن زیر سئوال خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *