بازار طلا منتظر سکه ۳۶ میلیونی باشد

By | ۱۴۰۲-۱۱-۰۳
احتمال ورود طلای ۱۸ عیار به کانال ۳ میلیونی
بازار طلا بهمن ماه امسال را در حالی آغاز کرد که قیمت انواع مختلف طلا مرز‌های جدیدی از قیمت را کشف کرده و بررسی عوامل اثرگذار نشان می‌دهد ماجراجویی آن ادامه‌دار خواهد بود؛ عواملی، چون رشد نرخ دلار، بالاگرفتن تنش‌های سیاسی و البته روند انس جهانی طلا.

به گزارش اقتصاد24،بر این اساس طلای ۱۸ عیار در دی ماه با رشد بیش از ۲۵۰ هزار تومانی به بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. اگر چه طلای ۱۸ عیار در لحظه تنظیم این گزارش روندی کاهشی دارد، اما ورود دلار به رقم ۵۴ هزار تومانی احتمال ریزش بیشتر آن را کمرنگ کرده است.

سکه امامی نیز که تا چندی پیش از مرز ۳۳ میلیون تومان عبور کرد، با انتشار خبر تزریق سکه از سوی بانک مرکزی ۲ میلیون تومان ارزان شد. البته روند آن در لحظه تنظیم این گزارش رو به رشد است و باز هم در نزدیکی ۳۲ میلیون تومان پرسه می‌زند؛ جایی که برای سکه، طبق گفته‌های «مجتبی دیبا» تحلیلگر بازار طلا، نقطه‌ای برای جمع آوری انرژی است و با تصور دلار ۶۰ هزار تومانی رکورد‌های بالاتری را پیش روی خود دارد. این وضعیت برای طلای ۱۸ عیار نیز صدق می‌کند و به نظر می‌رسد با پشت سر گذاشتن اهرم مهمی چون انتخابات مجلس در اسفند ماه، قیمت ۳ میلیون تومانی را نیز تجربه کند.

نگاهی به وضعیت بازار طلا
نوسان قیمتی طلا در حالی اتفاق می‌افتد که ظاهرا تقاضا نیز وارد بازار شده است.مجتبی دیبا در مورد جو حاکم بر بازار طلا  می‌گوید: در این مدت از لحاظ سنتیمنت یا حس بازار تحت تاثیر اخبار سیاسی و البته رفتار دلار بوده است. از دیدگاه انس جهانی هم در فضایی هستیم که اول سال میلادی است و هنوز مناطق زیر ۲ هزار دلار را ندیده است. این به آن معناست که تقاضا کماکان در بازار طلای جهانی برقرار است. قیمت در سقف ۲۰۷۰ دلار گرفتار است، ولی چون کف از دست نرفته تقاضا همچنان بر بازار حکمرانی می‌کند. احتمالا یکی دو ماه آینده با بیشتر عیان شدن رفتار فدرال رزرو برای نرخ بهره احتمال شکست این رقم را خواهیم داشت.به گفته او، اما بازار داخلی طلا به دلیل تاثیرگذارتر بودن نرخ دلار که فعلا سقف ۵۳ هزار را به عنوان منطقه معاملاتی خودش در نظر گرفته و اگر خبر مثبتی نیاید امکان سقف ۵۵ هزار تومان نیز برایش وجود دارد، دستخوش تغییراتی خواهد شد.

کف و سقف طلای ۱۸ عیار با فرض نرخ فعلی دلار
این تحلیلگر بازار طلا درباره پیش بینی کوتاه مدت بازار این طور توضیح می‌دهد: با قرار دادن این عوامل در کنار یکدیگر سقف طلای ۱۸ عیار تقریبا در سطح ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و به نظر می‌رسد قصد شکستش را هم ندارد. برگشت به ۲ میلیون و ۵۵۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نیز محتمل است و خرید‌های شیرین‌تری را برای معامله‌گران فراهم می‌کند. ولی معامله‌گران اساسا برای خرید و فروش طلا نباید دنبال منطقه خاصی باشند.

به گفته وی، طلا را به عنوان ضامن جلوگیری و از بین رفتن ارزش پول در تورم‌های زیاد به صورت پله‌ای می‌توان خرید، حتی در قیمت‌های بالا. در این صورت در بلندمدت از میانگین حرکتی کسانی که به صورت نوسان‌گیری حرکت می‌کنند هم سود‌های زیادتری خواهند گرفت. به دلیل اینکه در این نوع خرید سود‌ها توزیع می‌شود و جمع آن‌ها برایش جذاب خواهد بود.

با تحقق دلار ۶۰ هزار تومانی شاهد طلای ۳ میلیونی خواهیم بود؟
در یک پیش بینی بلندمدت‌تر و با تقویت شدن احتمال ورود دلار به قیمت ۶۰ هزار تومانی آیا می‌توان انتظار داشت که هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ میلیونی شود؟مجتبی دیبا در پاسخ به این سوال می‌گوید: در آن صورت قطعا این اتفاق خواهد افتاد. فعلا خبر‌های سیاسی خیلی تعیین کننده است و نمی‌توان تحلیل‌های دقیقی داشت. اما در سال آینده با زاویه تحلیلی تقریبا قطعی‌تر یعنی با ارزیابی حجم نقدینگی در سال آینده دلار ۵۸ تا ۶۲ هزار تومان خواهد رفت، اما فعلا در ماه‌های پایانی سال یک اهرم و فشاری به دلیل پیش رو داشتن انتخابات وجود دارد و مانع از حرکت به این سمت می‌شود.

بازار طلا منتظر سکه ۳۶ میلیونی باشد
دیبا همچنین در خصوص آینده بازار سکه توضیح می‌دهد: قیمت سکه در حال حاضر تحت تاثیر اقدام اخیر بانک مرکزی برای توزیع سکه است. البته با یک حساب و کتاب کوچک هم می‌توان دریافت که عملیاتی نیست و برای اجرای آن مقدار ۶۰ تن طلا لازم است. درباره روند قیمتی سکه نیز می‌توان گفت که ماندن در قیمت ۳۱ میلیونی به معنای جمع کردن انرژی برای اهداف بالاتر است. در این صورت با فرض افزایش دلار ۶۰ هزار تومانی ما می‌توانیم به سکه ۳۶ میلیون و ۵۰۰ تومان نیز فکر کنیم.به گفته او در این بازار اگر سکه خود را به ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳۰ میلیون تومان برساند آنجا می‌توان توصیه به خرید کرد. منطقه شانس و اقبالی که هنوز محتمل است.

سیاست عرضه سکه؛ آزموده را آزمودن خطاست
در حالی که فعالان بازار طلا معتقدند ضرب و عرضه سکه جدید که از محل طلای وارداتی اتفاق می‌افتد، حباب آن سکه را از بین می‌برد و تبعات منفی ندارد، کارشناسان اقتصادی، اما نظر دیگری داشته و می‌گویند این اقدام تنها به حراج گذاشتن ذخایر بانک مرکزی است.

مجتبی دیبا نیز با بیان اینکه آزموده را آزمودن خطاست، به اقدام دولت قبل اشاره می‌کند که با کاری مشابه، انتقادات زیادی را برای خالی کردن خزانه کشور دریافت کرد. به گفته وی واردات طلا برای کشور‌ها خیلی اهمیت دارد، اما توزیع آن بحث دیگری است. در دوران دولت روحانی مسئولان امروز انتقاد می‌کردند که چرا طلا‌ها را در بازار پخش و خزانه را خالی کردید. حالا این را دوباره اجرا کردند و اما باید گفت که قطعا روی قیمت تاثیر نخواهد گذاشت، چون پارامتر‌های دیگری وجود دارد که قیمت بر اساس آن راه خود را خواهد رفت. آزموده را آزمودن خطاست، اگرچه نمی‌دانیم اصلا عملی هست یا خیر. مگر اینکه اعلام کنند با یک عدد خاصی قرار است توزیع شود یا کار‌های دیگری انجام دهند.

او در این باره می‌افزاید: مثل نگاهی که همین الان هم دارد به جامعه پمپاژمی‌شود. مثلا طلا کلا به سمت تزیینی شدن برود و از حالت شبه پول در بیاید. در این صورت هر فردی بخواهد طلا بخرد تا ۵ سال نمی‌تواند آن را بفروشد. یا اگر هم بفروشد با مالیات بالا مجبور است این کار را انجام دهد. نمی‌گویم این‌ها دارد اتفاق می‌افتد، اما ذهن جامعه را به آن سمت می‌برند. در صورت وقوع چنین کاری بازار کلا از بین می‌رود و یک فضای بسته اقتصادی شکل می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *