رویترز: چین به ایران گفت جلوی حمله حوثی‌ها را بگیرد تا تجارتش با پکن آسیب نبیند

By | ۱۴۰۲-۱۱-۰۶

رویترز به نقل از چهار منبع ایرانی و یک دیپلمات آگاه گزارش داد چین از جمهوری اسلامی خواسته برای جلوگیری از حمله‌های حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی در دریای سرخ همکاری کند، در غیر این صورت روابط تجاری‌اش با چین آسیب خواهد دید.

منابع ایرانی به رویترز گفتند بحث‌ها درباره حمله‌های حوثی‌ها، در چند نشست اخیر مقام‌های دو کشور در تهران و پکن مطرح شده است.

یکی از مقام‌های ایرانی به رویترز گفت: چین می‌گوید اگر منافعش به هر شکلی آسیب ببیند، بر تجارتش با ایران تاثیر خواهد داشت، در نتیجه تهران باید به حوثی‌ها بگوید خویشتن‌داری کنند.

به گفته چهار منبع مطلع ایرانی، مقام‌های چینی در عین حال درباره چگونگی تاثیر حمله‌های حوثی‌ها بر تجارت تهران و پکن اظهارنظر یا تهدید مشخصی را مطرح نکرده‌اند.

این چهار منبع همچنین گفتند که مشخص نیست که جمهوری اسلامی بخواهد درباره مذاکراتش با چین در این زمینه، اقدامی انجام دهد.

منابع ایرانی خاطرنشان کردند که چین در عین حال به وضوح مشخص کرده که اگر هر کشتی مرتبط با چین آسیب هدف حمله قرار گیرد یا منافش آسیب ببیند، پکن به شدت از تهران ناامید خواهد شد.

وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسش رویترز درباره این گزارش گفت چین حامی کشورهای خاورمیانه و تقویت امنیت، ثبات و رفاه منطقه است و از تلاش‌های آنها برای حل مسائل امنیتی منطقه حمایت می‌کند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی برای پاسخ به پیگیری رویترز در دسترس نبود.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، واشینگتن از چین خواسته بود تا در ارتباط با حمله‌های حوثی‌ها به جمهوری اسلامی اعمال نفوذ کند و این خواسته‌ها در دیدارهای ماه جاری وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا با مقام‌های ارشد چین مطرح شده بود.

یک مقام ارشد ایرانی گفت اگرچه مقام‌های چینی در دیدار با مقام‌های ایران نگرانی خود را درباره حمله‌های حوثی‌ها مطرح کرده‌اند، اما به تقاضای آمریکا اشاره‌ای نکرده‌اند.

وزیر خارجه چین روز ۲۴ دی ماه بدون نام آوردن از حوثی‌ها و جمهوری اسلامی، خواستار توقف حمله‌ها به خطوط کشتیرانی غیرنظامی در دریای سرخ شده بود.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها، پنجج‌شنبه پنجم بهمن گفت جمهوری اسلامی تاکنون درباره خواست چین برای توقف حمله‌ها، پیامی را به این گروه منتقل نکرده است.

حمله‌های حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی علاوه بر مختل کردن تردد کشتی‌های تجاری، هزینه‌های حمل و نقل و بیمه را نیز افزایش داده است.

طی یک دهه اخیر، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی بوده و تنها در سال گذشته، پالایشگاه‌های چینی بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام ایران را خریداری کردند. با این حال، نفت ایران تنها ۱۰ درصد واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد و چین گزینه‌های فراوانی از تامین‌کنندگان نفت را برای جایگزین کردن آنها با ایران در اختیار دارد.

از زمان آغاز جنگ غزه، حوثی‌های یمن بارها منافع آمریکا و اسرائیل و کشتی‌های بین‌المللی را در منطقه هدف قرار داده‌اند.

رهبران این گروه شبه‌نظامی متحد حکومت ایران اعلام کرده‌اند این حملات در حمایت از مردم فلسطین صورت می‌گیرند.

به دنبال شدت گرفتن حملات حوثی‌ها در هفته‌های گذشته، ایالات متحده یک نیروی دریایی چند‌‌ملیتی را به منظور محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ شکل داد. ۲۴ کشور از جمله بریتانیا، بحرین، کانادا، هلند، فرانسه، یونان، استرالیا، نروژ و مجمع‌الجزایر سیشل به این ائتلاف پیوسته‌اند.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *