مجلس بودجه سازمان صداوسیما را «سه برابر» کرد

By | ۱۴۰۲-۱۱-۰۸

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، اعتبار اختصاص یافته به سازمان صداوسیما را ۲۴ هزار میلیارد تومان تصویب کردند که سه برابر بودجه این سازمان در سال جاری است.

تصویب رشد ۲۰۰ درصدی بودجه صداوسیما برای سال آینده در جلسه روز شنبه ۷ بهمن‌ماه مجلس در حالی است که حقوق کارمندان دولت در سال آینده تنها ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت و دولت حتی با افزایش ۲۰ درصدی آن نیز مخالفت کرده و مدعی شده است این موضوع به کسری بیشتر بودجه منجر خواهد شد.

همچنین جهش بودجه این نهاد تبلیغاتی جمهوری اسلامی در حالی است که مجلس شورای اسلامی آبان امسال تصویب کرد که در طول اجرای برنامه هفتم توسعه، بودجه سازمان صداوسیما به شکل سالانه دست‌کم ۴۳ درصد افزایش یابد.

بودجه سازمان صداوسیما که متصدی رادیو و تلویزیون انحصاری و حکومتی در ایران است، در سال جاری با رشد ۴۲ درصدی نسبت به ۱۴۰۱ به ۷۵۳۱ میلیارد تومان افزایش یافت.

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با حمایت از سه برابر شدن بودجه صدا و سیما گفته است: «ما در یک جنگ رسانه‌ای قرار داریم و باید صداوسیما را تقویت کنیم».

اظهارات او در حالی است که بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته به «ریزش چشمگیر» مخاطبان صدا و سیما اذعان کرده‌اند.

بودجه تصویب شده برای سال آینده صدا و سیما معادل یک ماه درآمد دولت از کل صادرات و فروش داخلی نفت و محصولات نفتی است.

با این حال آقای کوچکی‌نژاد گفته است «منابعی که به صداوسیما اختصاص می‌دهیم، بسیار محدود است، درحالی که کار سنگین و هزینه‌آوری دارند. از این رو سعی می‌کنیم به صدا و سیما و برخی از دستگاه‌های امنیتی و نظامی کمک ویژه داشته باشیم».

او در استدلال ادعای خود گفته است اکنون در بحث انتخابات صداوسیما به صورت «فنی» ورود پیدا کرده تا مشارکت مردم را بالا ببرد.

تحقیقات رادیوفردا نشان می‌دهد که زیان انباشتۀ واقعی صداوسیما در شش سال اخیر به بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ رقمی قابل توجه که تقریباً دو برابر ارزش ردیف بودجۀ نوسازی و بهسازی مدارس در همین دوره است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز شنبه همچنین بودجه قوه قضائیه را نیز به شدت افزایش دادند.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به افزایش چشمگیر بودجه قوه قضائیه و صداوسیما گفته است این موضوع روی هم ۳۷ هزار میلیارد تومان بار مالی به دولت تحمیل می‌کند.

او با انتقاد از این موضوع گفت این در حالی که برای سایر دستگاه‌ها رشد بودجه ۱۲ درصد پیش‌بینی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *