پرتاب همزمان و بی‌سابقه سه ماهواره با یک موشک ماهواره‌بر در ایران

By | ۱۴۰۲-۱۱-۰۸

ایران همزمان و برای اولین بار سه ماهواره را با استفاده از موشک ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب کرد. کشورهای غربی می‌گویند موشک‌هایی که جمهوری اسلامی برای پرتاب این ماهواره‌ها آزمایش می‌کند، تهدیدی جهانی است.

رسانه‌های دولتی در ایران گزارش دادند که ماهواره‌بر سیمرغ ساخت وزارت دفاع، روز یکشنبه هشتم بهمن یک ماهواره با وزن ۳۲ کیلوگرم و دو نانوماهواره کمتر از ۱۰ کیلوگرم را به مدار حداقل ۴۵۰ کیلومتری زمین فرستاد.

آنچه موجب نگرانی جامعه جهانی است، موشک‌هایی است که جمهوری اسلامی در چارچوب پرتاب ماهواره به عنوان ماهواره‌بر آزمایش می‌کند.

ماهواره ایران

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نوشت: «این برای نخستین بار است که متخصصان فضایی سه ماهواره داخلی را همزمان با ماهواره‌بر بومی در مدار قرار می‌دهند.»

این خبرگزاری نوشت که ماهواره‌بر سیمرغ، یک موشک «سوخت مایع دو مرحله‌ای» است و برای هفتمین بار بوده که پرتاب شده است.

ماهواره بزرگتر که «مهدا» نامگذاری شده، به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا، «از سری ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضایی ایران است که به منظور آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده‌اند».

بر اساس گزارش ایرنا، ماموریت اصلی این ماهواره، «بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا است.»

پرتاب همزمان این سه ماهواره تقریبا یک هفته پس از پرتاب ماهواره ثریا انجام شد که واکنش منفی کشورهای غربی را برانگیخت.

فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای مشترک اقدام جمهوری اسلامی در پرتاب ماهواره ثریا با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» را محکوم کردند و آن را در راستای برنامه تهدیدآمیز موشکی ایران دانستند.

شنبه هفته گذشته، ۳۰ دی‌ ماه، جمهوری اسلامی از پرتاب ماهواره «ثریا» از سری ماهواره‌های تحقیقاتی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد که با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» پرتاب شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها در ایران، این ماهواره‌بر را نیروی هوافضای سپاه ساخته است.

پرتاب روز یکشنبه طبق معمول از پایگاه فضایی خمینی در جنوب غربی سمنان صورت گرفت.

برنامه فضایی ایران در سال‌های اخیر شاهد یک سری شکست‌ها و انفجارهای مرگبار نیز بوده و ایران چندین پرتاب ناموفق ماهواره را تاکنون تجربه کرده است.

در موارد قبلی نیز قدرت‌های غربی پرتاب موشک ماهواره‌بر از سوی ایران را محکوم کرده و آن را اقدامی ناسازگار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اقدامی بی‌ثبات‌کننده‌ در منطقه عنوان کردند.

سال گذشته کاخ سفید پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح را اقدامی «غیرمفید و بی‌ثبات‌کننده» خواند و اعلام کرد به استفاده از تحریم‌ها و سایر اقدامات برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر در برنامه موشکی ایران متعهد است.

پرتاب‌های اخیر ماهواره از سوی ایران، در میانه تنش‌ها در منطقه و حملات نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی و کشتی‌رانی تجاری انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *