تعقیب قضایی «۲۵ روزنامه‌نگار و ۱۳ رسانه» در جمهوری اسلامی طی یک ماه

By | ۱۴۰۲-۱۱-۱۴

سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات» در اولین گزارش خود در سال جدید میلادی، از تعقیب قضایی ۲۵ روزنامه‌نگار و ۱۳ روزنامه و سایت خبری در ایران تنها در ماه ژانویه خبر داد.

این سازمان در گزارش خود که روز جمعه، ۱۳ بهمن‌ماه، منتشر شد، نوشته است که در فاصله زمانی ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن سال جاری «مجموعاً ۲۵ روزنامه‌نگار یا مدیرمسئول رسانه، شامل شش زن و
۱۹ مرد، تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند».

در این گزارش آمده است که در همین فاصله «دست‌کم ۱۳ روزنامه و وب‌سایت خبری تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند».

سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات در عین حال تأکید کرده است: «به دلیل سازوکار چندلایه سرکوب در ایران احتمالا موارد نقض حق دسترسی آزاد شهروندان ایرانی به اطلاعات و شمار رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و شهروندخبرنگارانی که در معرض سرکوب توسط جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اند، بیشتر از آمارهای… ثبت شده در این گزارش است.»

حکومت جمهوری اسلامی سال‌هاست که در کنار چین و روسیه در دسته بزرگ‌ترین زندانبانان روزنامه‌نگاران قرار دارد.

در همین زمینه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، مستقر در نیویورک، در پایان دی‌ماه اعلام کرد که ایران پس از چین، میانمار، بلاروس، روسیه و ویتنام ششمین زندان بزرگ اصحاب رسانه است.

«دفاع از جریان‌ آزاد اطلاعات» در گزارش خود همچنین با اشاره به وقوع دو انفجار مرگبار در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در شهر کرمان، «موج کم‌سابقه از افشای هویت کاربران ناشناس شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران و شبه‌رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی» را مستندسازی کرده است.

به نوشته این گزارش، در پی آغاز این موج «دست‌کم ۱۷۳ تن از شهروندان به دلیل انتشار پست‌های انتقادی درباره انفجار در مراسم یادبود قاسم سلیمانی بازداشت، دست‌کم ۳۱۱ شهروند به نهادهای
قضایی و امنیتی احضار و دست‌کم ۶۴۷ صفحه در شبکه‌های اجتماعی مسدود و دست‌کم ۱۲ مرکز کسب و کار پلمب شدند.»

انفجار دو بمب در مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ در کرمان ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.

در پی این رخداد، تعداد قابل توجهی از کاربران مجازی مخالف جمهوری اسلامی که اغلب آنها با نام مستعار در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند به انتقاد از شرکت‌کنندگان مراسم سلیمانی پرداختند.

در مقابل، عده‌ای از حامیان حکومت که به نظر می‌رسد به ابزار یا نهادهای تجسس در حکومت دسترسی دارند، شروع به معرفی و تهدید این کاربران ناشناس کردند؛ این اقدام آنها در نهایت به صدور دستور از طرف دادستانی رسید.

با استفاده از سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات و رادیوفردا؛ ف. دو./ ب. ب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *