گزارش‌هایی از «حبس» ده‌ها خبرنگار وب‌سایت «فردای اقتصاد» در تهران

By | ۱۴۰۲-۱۱-۱۷

پس از گذشت ساعت‌ها از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر «حبس» خبرنگاران رسانه «فردای اقتصاد» در محل کار خود، هنوز علت این اقدام و وضعیت این خبرنگاران مشخص نیست.

گروهی از خانواده‌های آنها نیز کماکان مقابل ساختمان این رسانه در نزدیکی میدان آرژانتین تهران تجمع کرد‌ه‌اند.

پیگیری خبرنگار رادیو فردا حاکی است که دست‌کم پنج نفر از خبرنگاران این وب‌سایت هنوز اجازه خروج از ساختمان این رسانه را نیافته‌اند.

وسایل الکترونیک افرادی که اجازه خروج از ساختمان را یافته‌اند نیز ضبط شده است.

خبرنگاران این روزنامه از ساعت دو بعدازظهر روز دوشنبه، ۱۶ بهمن به تماس‌ها با تلفن همراه خود پاسخ ندادند و اجازه خروج از محل کار خود را نیافتند.

تعداد دقیق افرادی که در این ساختمان «محبوس» بودند، نام نهادی که آنها را در این ساختمان نگه داشته بود و دلیل این اقدام، هنوز مشخص نیست.

حساب‌های کاربری «فردای اقتصاد» هم در شبکه‌های اجتماعی، ساعت‌ها پستی منتشر نکرده است.

آن‌طور که وب‌سایت «مدارا» نوشته، خانواده خبرنگاران «بازداشت‌شده» از همان «ساعات اولیه انتشار این خبر به دفتر تحریریه این روزنامه مراجعه کرده و متوجه توقیف تلفن همراه و وسایل خبرنگاران این روزنامه شده‌اند.»

به گفته اعضای خانواده یکی از این روزنامه‌نگاران محبوس در فردای اقتصاد به این وب‌سایت، «این رسانه حدود ۳۰ خبرنگار دارد که از عصر دوشنبه حدود سه خبرنگار اجازه خروج از ساختمان را یافته‌اند اما تعداد دقیق خبرنگاران محبوس هنوز مشخص نشده است.»

به گفته این فرد، «روند ورود نیروهای امنیتی به ساختمان فردای اقتصاد از ۱۵ بهمن و ورود آنان به ساختمان کارگزاری کیان آغاز شده و منجر به توقیف کل مجموعه به همراه خبرنگارانش شده است.»

باشگاه خبرنگاران نیز نوشته که «روز گذشته مأمورانی به دفتر سایت فردای اقتصاد رفته و تا دیر وقت در این محل حضور داشته و به بررسی و واکاوی آن مجموعه و بازجویی از خبرنگاران این سایت پرداخته‌اند.»

سایت فردای اقتصاد، سایتی با مشی لیبرال است که سردبیری آن را علی میرزاخانی بر عهده دارد.

شماری از خبرنگاران از اینکه ساعت‌ها پس از حبس این خبرنگاران، هیچ توضیح شفافی در این زمینه از سوی مقام‌های رسمی، دست‌کم به خانواده‌های این روزنامه‌نگاران داده نشده، انتقاد کرده‌اند و هدف از این اقدام را ایجاد رعب و وحشت میان اهالی رسانه در ایران عنوان کرده‌اند.

مریم شکرانی، خبرنگار روزنامه شرق نیز نوشته در حین تلاش برای مشخص‌کردن وضعیت همکارانش در وب‌سایت «فردای اقتصاد»، خودروی او به‌دلیل بی‌توجهی به حجاب، توقیف شد.

شماری از خبرنگاران نیز از واژه «گروگان‌گیری» برای توصیف این اقدام نهادهای امنیتی در قبال این رسانه و خبرنگارانش استفاده کرده‌اند.

در ایران سال‌هاست که خبرنگاران تحت فشار قرار دارند و به بهانه‌های مختلف، بازداشت، زندانی و ممنوع از کار می‌شوند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، شرق و مدارا؛ ب.ب. / رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *