۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب می‌گویند انتخابات مجلس آزاد نیست، اما در آن شرکت می‌کنند

By | ۱۴۰۲-۱۱-۲۳

۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گویند از آنجایی که کاهش مشارکت انتخاباتی به مسائلی چون تشدید «تهدیدها» و «تحریم‌ها» علیه جمهوری اسلامی می‌انجامد، در انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش رو شرکت می‌کنند.

این فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه منتشر شد، با قبول این مسئله که انتخابات پیش رو «آزاد» نیست، در بیانیه‌ای نوشتند که با این وجود «از رهبران و نهادها و فعالان سیاسی و مدنی و گروه‌های مرجع» می‌خواهند که در این انتخابات شرکت کنند.

این بیانیه در مورد این‌که «آیا انتخابات ۱۴۰۲ مصداق انتخابات آزاد است؟» پاسخ می‌دهد: «روشن است که نه. متأسفانه همچون عموم انتخابات‌های تاریخ معاصر ایران، این انتخابات نیز از شرایط انتخابات کاملاً آزاد و عادلانه فاصلهٔ زیادی دارد و مسیر و رویهٔ ناظران و مجریان این انتخابات حتی شدیدتر از گذشته معطوف به «خالص‌سازیِ» نامزدها و «خالص‌سازیِ» رأی‌دهندگان بوده است.»

۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب با وجود این مسئله خواستار «روزنه‌گشایی احزاب و نیروهای سیاسی و مدنی در انتخابات مجلس ۱۴۰۲» از طریق شرکت در این انتخابات شده‌اند.

آنها دلیل تصمیم خود برای رأی دادن را ترس از تحریم بیشتر کشور و جلوگیری از «تداوم تسخیر مجلس توسط نیروهای واپس‌گرا» عنوان کرده‌اند.

در این بیانیه که خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت ایران آن را به صورت گسترده پوشش داده‌اند، آمده است که «به‌رغم کاهش ثبت‌نام نامزدهای با کیفیت و متکثر و همهٔ حذف‌های غیرعادلانه‌ استصوابی» هنوز امکان رقابت بر سر «ده‌ها کرسی مجلس دوازدهم» وجود دارد.

غلامحسین کرباسچی، الهه کولایی، بهاره آروین، الیاس حضرتی، حمیدرضا جلایی‌پور،‌ محمدرضا جلایی‌پور، پوریا آسترکی، شهاب‌الدین طباطبایی، و علی مرعشی از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

این بیانیه در حالی منتشر شده که حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین که در انتخابات خبرگان ردصلاحیت شد، پیش از ردصلاحیت خود گفته بود اکثریت مردم ایران نمی‌خواهند پای صندوق‌های رأی بروند.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، هم کمتر از یک ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: «فاصله زیادی» تا رسیدن به «تأمین شرایط و لوازم» برای شرکت در این انتخابات وجود دارد.

همچنین پیشتر سخنگوی جبهه اصلاحات گفته بود این تشکل که شماری از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب را نمایندگی می‌کند، در انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران فهرست ارائه نخواهد کرد.

روز ۱۸ بهمن سخنگوی حزب اعتماد ملی اعلام کرده بود تنها صلاحیت «۲۰ تا ۳۰ نفر» از اعضای احزاب اصلاح‌طلب یا کسانی که به اصلاح‌طلبی «مشهور هستند» در کل کشور تأیید شده است.

در انتخابات که مقام‌های جمهوری اسلامی سعی دارند رأی‌دهندگان را به حضور در پای صندوق‌های رأی ترغیب کنند، بسیاری از چهره‌ها از جمله ۲۵ نماینده فعلی مجلس ردصلاحیت شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *