گزارش فایننشال‌تایمز از «سونامی» افزایش تقاضا برای جراحی زیبایی در ایران

By | ۱۴۰۲-۱۱-۳۰

بر اساس گزارش فایننشال تایمز ایران در سال ۲۰۲۲ از رتبه ۱۸ در جدول بیشترین موارد جراحی‌ زیبایی به رتبه ۱۲ ارتقا یافته است

افزایش تقاضا برای جراحی‌ زیبایی در ایران و گزارش‌های متعدد از کاهش سن متقاضیان این جراحی‌ها؛ این روند را در کانون توجه رسانه‌های بین‌المللی داده است. از جمله روزنامه فایننشال تایمز  با اشاره به افزایش جراحی‌ زیبایی در ایران آن را «سونامی‌» نامیده و تاکید کرد این موج بزرگ می‌تواند چهره اصیل ایرانی‌ها را تغییر می‌دهد؛ پدیده‌ای که حتی جراحان زیبایی در ایران را هم نگران کرده است.

به گفته این پزشکان، بخشی از جراحی‌های زیبایی در ایران برای داشتن چهره‌‌ای شبیه نمونه‌های مدنظر متقاضیان انجام می‌شود. بابک نیکومرام، رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، اصلی‌ترین تبعات جراحی‌ غیرضروری را تغییر و تحریف چهره اصیل ایرانی دانسته است.

به گفته این جراح، «چهره اصیل ایرانی از طریق جراحی‌های گسترده در حال تحریف است و استاندارد‌های زیبایی «نامتجانس» بر ایرانیان تحمیل شده است».

گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بازتعریف استاندارد زیبایی در این شبکه‌ها مسئله میل به تغییر چهره از طریق جراحی را در کشورهای مختلف جهان افزایش داده است.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز ایران در سال ۲۰۲۲ از رتبه ۱۸ در جدول بیشترین موارد جراحی‌ زیبایی به رتبه ۱۲ ارتقا یافته است.

اگر آمار ۱۵۱ هزار جراحی زیبایی در سال ۲۰۱۶ را مبنا باشد، حدود ۳۲۰ هزار عمل زیبایی در سال ۲۰۲۲ رشد بیش از دوبرابر را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر کاهش ارزش ریال در برابر دلار نیزتقاضای خارجی برای انجام جراحی زیبایی در ایران را افزایش داده است. طبق گزارش فایننشال تایمز، «حدود ۸.۵ درصد مشتریان جراحی‌ زیبایی در ایران در سال ۲۰۲۲ از کشور‌های دیگر بودند».

اگرچه تا دهه‌های گذشته تمایل به جراحی زیبایی بیشتر بر جراحی بینی متمرکز بود، در سال‌های اخیر پدیده جوان‌سازی چهره، پیکرتراشی و تغییر جزئیات چهره ،جراحی‌های زیبایی را پیچیده‌تر کرده است.

بر اساس آما، جراحی بینی همچنان رتبه اول عمل‌های زیبایی را در ایران خود اختصاص داده است.

علیرضا صابری، دبیر انجمن علمی جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، می‌گوید: «عمل زیبایی بینی نسبت به سایر عمل‌های زیبایی در ایران بیشتر است و بعد از آن، عمل لیفت (کشیدن پوست) صورت، تزریق چربی‌ به صورت، پلک فوقانی و پلک تحتانی قرار دارند.»

به گفته صابری، نکته قابل‌توجه افزایش تمایل مردان به جراحی زیبایی در ایران به نسبت ۱۰ سال گذشته است.

از دیگر پدیده‌های نوظهور در جراحی‌های زیبایی کاهش سن متقاضیان است؛ زیرا گزارش‌ها نشان می‌دهد سن درخواست برای جراحی زیبایی در ایران به ۱۴ سال رسیده است.

تصور افزایش اعتمادبه‌نفس  با انجام جراحی زیبایی، باور به امکان دستیابی به گزینه‌های بهتر در ارتباطات عاطفی و موقعیت‌های شغلی مناسب به سبب چهره‌ای «زیباتر»، تمایل به جراحی غیرضروری را در میان نوجوانان و جوانان در ایران افزایش داده است.

همزمان نارضایتی از تغییرات انجام‌شده، دلزدگی از چهره جدید، تمایل افراطگونه به تکرار مداوم جراحی‌ زیبایی و مراجعه به مراکز غیرتخصصی سبب شده است برخی متقاضیان با مشکلاتی از قبیل تغییر فرم صورت به دلیل استفاده از مواد نامرغوب مواجه شوند.

تزریق ژل‌، کاشت پروتز و تزریق بوتاکس پرطرفدارترین خدمات زیبایی‌اند که در موارد متعددی به دلیل نارضایتی بیماران به شکایت قضایی از تیم انجام‌دهنده این عمل‌ها منجر شده‌اند.

در ماه‌های اخیر، تعدد موارد مرگ بیماران حین جراحی زیبایی موجب شد برخی پزشکان متخصص زیبایی هشدار دهند جراحی در مراکز غیررسمی یا پدیده اجاره اتاق عمل و حضور پزشکان غیرمتخصص در این جراحی‌ها تبعات جبران‌ناپذیری دارد و باید متوقف شود.

بهره‌جویی از تمایل متقاضیان، برای برخی سودجویان فرصتی فراهم آورده تا بدون اینکه مجوز‌های لازم را داشته باشند، با تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی و  نیروی غیرمتخصص، با هزینه‌ کمتر خدمات جراحی زیبایی ارائه دهند.

هزینه‌های جراحی‌ زیبایی در ایران در حال حاضر از حدود ۲۰ میلیون تومان تا ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان و بیشتر متغییر است. البته این قیمت صرفا برای مراکز درمانی است که طبق نرخ‌های مصوب جراحی‌ها را انجام می‌دهند و این هزینه‌ها باتوجه به پزشک و مراکز درمانی محل جراحی، ممکن است تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *