شناسایی رکورد داران تورم ۱۴۰۲ در ایران

By | ۱۴۰۲-۱۲-۰۲

کمترین و بیشترین تورم ماهانه کل کشور در ۱۰ ماه نخست امسال به تفکیک هر استان اعلام شد.به گزارش اکو ایران، در 10 ماه نخست سال جاری استان سیستان و بلوچستان 3 مرتبه کمترین تورم ماهانه را در میان استان‌های دیگر به ثبت رسانده که از این حیث رکورددار است. استان‌های کرمان، کرمانشاه و ایلام نیز از حیث تورم ماهانه، متورم‌ترین استان‌های کشور در 1402 بوده‌اند.

تورم یکی از شاخص‌های اقتصادی است که تشدید آن آثار زیانباری خواهد داشت. در اقتصاد به افزایش مستمر سطح عمومی قیمت‌ها، تورم گفته می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد پایین‌ترین تورم ماهانه‌ای که در ده ماهه نخست سال میان استان‌های کشور به ثبت رسیده 0.6 درصد و بالاترین 8.5 درصد بوده است که هر دو به استان هرمزگان تعلق دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد استان سیستان و بلوچستان در 10 ماه نخست امسال، 3 مرتبه کمترین تورم ماهانه را میان استان‌های دیگر به ثبت رسانده است، استان زنجان نیز 2 مرتبه در جایگاه کمترین تورم ماهانه قرار گرفته است.استان‌های کرمان، ایلام و کرمانشاه نیز هر کدام 2 مرتبه از ابتدای سال تا‌کنون بیشترین تورم ماهانه را در میان استان‌های کشور به ثبت رسانده‌اند.

تورم ماهانه کل کشور در 10 ماه نخست امسال چگونه بوده است؟
تورم یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که تشدید آن آثار زیان باری داشته و باید کنترل شود. در واقع در تعابیر اقتصادی به رشد سطح عمومی قیمت‌ها به صورت مستمر تورم گفته می‌شود. بنابراین باید توجه داشت که افزایش قیمت‌ها در یک دوره زمانی محدود، تورم نیست.

مشاهدات حاکی از آن است که استان‌های «سمنان» و «هرمزگان» با ثبت تورم ماهانه 0.6 درصدی، کمترین نرخ تورم را از ابتدای 1402 به ثبت رسانده‌اند. در مقابل استان «هرمزگان» سطح تورم 8.5 درصدی را تجربه کرده است. این رقم بالاترین تورم ثبت شده در ده ماه نخست امسال در کل کشور بوده است. در ادامه بررسی شده که در هر ماه، نام کدام استان‌ها در لیست بیشترین و کمترین دارندگان نرخ تورم ماهانه مصرف کننده بوده است.

ثبت 3 دوره «پایین» ترین نرخ تورم ماهانه به نام سیستان و بلوچستان
نام استان سیستان و بلوچستان برای سه ماه در لیست دارندگان کمترین نرخ تورم ماهانه به چشم میخورد. در مهر سال جاری تورم ماهانه در استان سیستان و بلوچستان به 1.4 درصد رسیده است. این نرخ کمترین سطح تورم ماهانه مصرف کننده کل کشور را طی مهرماه نشان می دهد. در آذر و دی امسال نیز این نرخ در استان سیستان 1.7 درصد بوده است. به عبارت دیگر در 10 ماه نخست امسال سیستان و بلوچستان 3 بار کمترین تورم ماهانه را در کل کشور به ثبت رسانده که از این حیث رکورد دار است.

استان زنجان نیز 2 بار کمترین تورم ماهانه را به ثبت رسانده است. استان‌های خراسان شمالی، بوشهر، سمنان، هرمزگان، مازندران و خراسان جنوبی نیز هرکدام از ابتدای سال تا کنون یکبار کمترین تورم ماهانه را در میان سایر استان‌ها به ثبت رسانده‌اند.آنچه تاکنون مطرح شده است، کمترین نرخ تورم ماهانه مصرف کننده در هر استان طی 10 ماه نخست سال 1402 بوده است. اما مردم کدام استان‌ها یک سبد مشابه از کالا و خدمات را در یک ماه نسبت به ماه قبل در سطح بالاتری تهیه کرده‌اند؟

سه استان، بیشترین تورم ماهانه را در 6 دوره تجربه کردند
تورم ماهانه مصرف کننده در فروردین امسال در استان هرمزگان به 8.5 درصد رسیده است. این رقم بزرگترین تورم ماهانه ثبت شده در فروریدن و همچنین در 10 ماه نخست سال جاری بوده است. به طور کلی در اردیبهشت 1402، سطح تورم کل کشور نسبت به فروردین بسیار کمتر شده است. از همین رو در این ماه بالاترین تورم ماهانه در میان استان ها به ایلام با 4.6 درصد تعلق یافته است.

در خرداد 1402، تورم ماهانه در استان کرمان به 3.2 درصد رسیده است که بالاترین تورم براورد شده در میان استان‌های کشور در ماه پایانی بهار بوده است. البته این بالاترین نرخ تورم ماهانه ثبت شده در استان کرمان طی سال جاری نبوده است. این استان در مرداد امسال نیز تورم ماهانه 3.5 درصدی را تجربه کرده است. از همین رو استان کرمان در 10 ماه نخست سال جاری 2 مرتبه جایگاه بیشترین تورم ماهانه را به خود اختصاص داده است.

در لیست دارندگان بزرگترین نرخ تورم ماهانه در مرداد ماه 1402، افزون بر نام کرمان نام کرمانشاه نیز در سطح تورم 3.5 درصدی به چشم میخورد. این رقم بالاترین تورم ثبت شده در این دو استان در مقایسه با نرخ تورم ماهانه سایر استان‌ها طی مردادماه بوده است.

باید توجه داشت در سال جاری استان کرمانشاه سطوح بالاتری از تورم را در آذرماه تجربه کرده و یک بار دیگر نیز نام خود را در لیست صدرنشینان تورم ماهانه استانی قرار داده است.
در آبان، تورم ماهانه استان‌های ایلام و البرز به 3 درصد رسیده است. استان ایلام در اردیبهشت ماه نیز بیشترین تورم ماهانه کل کشور را به خود اختصاص داده بود. اما اینبار نرخ تورم ماهانه این استان در سطح پایین‌‌تری در مقایسه با اردیهشت ماه بوده است.

دو روی یک سکه؛ رفتار متفاوت تورم ماهانه هرمزگان
همانطور که پیش‌تر اشاره شده است، استان هرمزگان در فرودین امسال بالاترین سطح تورم ماهانه کل کشور را طی یک دوره 10 ماه داشته است. این استان در مردادماه رفتار متفاوتی را از خود نشان داده است.
در مرداد امسال تورم ماهانه مصرف کنندگان هرمزگانی به 0.6 درصد رسیده است. بدین ترتیب استان هرمزگان در ده ماه نخست امسال هرمزگان سرد و گرم چشیده بالاترین و پایین‌ترین تورم ماهانه کل کشور برای مصرف کنندگان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *