برف و سرما در بسیاری از استان‌های ایران؛ تعطیلی مدارس و ادارات برای «مدیریت مصرف گاز»

By | ۱۴۰۲-۱۲-۰۷

در حالی که شمار زیادی از استان‌های ایران درگیر بارش برف و باران، کولاک و یخبندان هستند، در برخی از استان‌ها از جمله خراسان شمالی کمبود گاز باعث تعطیلی مدارس و ادارات شده است.

کارگروه مدیریت انرژی خراسان شمالی شامگاه یکشنبه ششم اسفند تصویب کرد که «به منظور مدیریت مصرف گاز» مدارس و ادارات در این استان در روز دوشنبه تعطیل هستند.

در استان تهران نیز حامد یزدی‌مهر، مدیرکل مدیریت بحران، با تاکید بر خاموش بودن موتورخانه ادارات و صنایع مستقر در این استان هشدار داد: چنانکه محدودیت در مصرف گاز از سوی صنایع و ادارات اعمال نشود «گازرسانی در بخش‌های مربوطه با قطعی روبه‌رو خواهند شد».

شرکت ملی گاز نیز با انتشار اطلاعیه‌ای بر «مدیریت مصرف گاز» در استان‌های تهران، گیلان، البرز، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی تاکید کرد.

در این اطلاعیه همچنین هشدار داده شده که در صورت عدم مدیریت مصرف، احتمال قطع گاز در نیروگاه‌ های تولید برق نیز وجود دارد و در آن صورت قطع برق منازل را به دنبال خواهد داشت.

مدارس شمار زیادی از شهرهای ایران روز دوشنبه تعطیل اعلام شده و فعالیت آنها غیرحضوری است.

تمامی مقاطع در خراسان شمالی، همه مقاطع در شهر کرمان و برخی شهرستان‌های این استان، همه مدارس در استان مرکزی، و برخی مقاطع در شماری از شهرها در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، سمنان، یزد و خراسان رضوی روز دوشنبه تعطیل اعلام شده‌اند.

در استان تهران نیز تمامی مدارس چهار شهرستان فیروزکوه، دماوند، رودهن و پردیس در نوبت صبح تعطیل هستند.

ایران با اشاره به بیش از ۳۲ تریلیون متر مکعب گاز در مخازن گازی کشور، خود را در جایگاه دوم دارندگان گازی جهان معرفی می‌کند اما ناترازی شدید بین تولید و مصرف هر سال بیشتر می‌شود.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، میزان ناترازی گاز در سال گذشته در برخی روزها به بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسید.

این در حالی است که بر اساس داده‌های شرکت بریتیش پترولیوم، تولید گاز ایران سال گذشته تنها ۱.۱ درصد رشد داشت؛ این رقم یک‌پنجم متوسط رشد سالانه تولید گاز ایران طی یک دهه گذشته است.

کسری شدید گاز در فصل زمستان و اجبار برای تامین گاز خانگی باعث شده است که در سال‌های اخیر مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها و قطع گاز صنایع و ادارات افزایش یابد.

سازمان هواشناسی ایران صبح دوشنبه اعلام کرد که هوای سرد و بارش برف و باران تا پایان هفته جاری در بیشتر مناطق ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *