همشهری آنلاین: ۵۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال در ایران بی‌دندان هستند

By | ۱۴۰۲-۱۲-۰۸

وب‌سایت خبری همشهری آنلاین روز سه‌شنبه هشتم اسفند در گزارشی نوشت حدود ۵۵ درصد از افراد بالای ۶۵ سال در ایران همه دندان‌های خود را از دست داده‌اند. این گزارش هشداری است درباره وضعیت بهداشت دهان و دندان در ایران که به دلیل وخامت شرایط اقتصادی بدتر است.

همشهری آنلاین میانگین دندان‌های از دست رفته را برای گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال در کشور، ۱۲ تا ۱۳ عدد اعلام کرد.

این گزارش وضعیت بهداشت دهان و دندان کودکان پنج تا شش ساله را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: «بیش از ۸۰ درصد افراد در این گروه سنی به طور متوسط پنج دندان شیری پوسیده یا کشیده ‌شده یا پر شده دارند.»

همشهری آنلاین با استناد به تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، نوشت استان کردستان در دو رده سنی کودکان شش و ۱۲ سال، در صدر آمار مربوط به شاخص میانگین دندان‌های پوسیده، از دست‌ رفته و پر شده قرار دارد.

آمارهای موجود نشان می‌دهند هر ایرانی به طور متوسط حداقل شش دندان پوشیده دارد. این در حالی است که به عنوان نمونه شاخص پوسیدگی دهان و دندان در کشورهای اسکاندیناوی به صفر رسیده است.

بر اساس این گزارش، «گران بودن هزینه دندان‌پزشکی، تحت پوشش بیمه نبودن خدمات آن، ناآگاهی مردم در مورد چگونگی مراقبت از دندان‌ها و نیز کمبود دندان‌پزشک در برخی شهرها» از جمله دلایلی هستند که مردم را از مراجعه منظم به دندان‌پزشک منصرف می‌کنند.

همشهری آنلاین افزود بسیاری از مردم ایران به دلیل مشکلات شدید مالی، تمایلی به درمان و ترمیم دندان‌های خود نشان نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند با کشیدن آن‌ها از هزینه‌های گزاف دندان‌پزشکی در امان بمانند: «بسیاری نیز تنها زمانی به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند که دیگر قادر به تحمل درد شدید نیستند.»

علی تاجرنیا، رییس هیات مدیره جامعه دندان‌پزشکی ایران در شهریور ماه هشدار داد شاخص پوسیدگی دندان در کشور در مقایسه با ۲۰ سال گذشته، سه برابر شده است.

تاجرنیا گران بودن خدمات دندان‌پزشکی و فشارهای اقتصادی بر مردم را موجب تعطیلی مطب‌های تعداد زیادی از دندان‌پزشکان دانست و افزود: «بسیاری از مردم به ‌دلیل اینکه نمی‌توانند خدمات دندان‌پزشکی دریافت کنند، دچار بی‌دندانی می‌شوند.»

همشهری آنلاین در ادامه گزارش خود نوشت بر خلاف تصور عموم که پوسیدگی دندان را تنها مشکلی منحصر به دندان‌ها و لثه‌ها می‌دانند، پوسیدگی می‌تواند سبب تشدید مشکلات تنفسی، بروز بیماری‌های کلیوی و کبدی و به وجود آمدن عفونت‌های قلبی، مفصلی و فک شود.

این گزارش تاکید کرد بنا بر نظر متخصصان، افراد باید هر شش ماه یا یک سال برای بررسی سلامت دهان و دندان خود به دندان‌پزشک مراجعه کنند.

پیش از این و در روز ۲۸ بهمن روزنامه اعتماد خبر داد عملا بخش زیادی از خانوارها مراجعه به دندان‌پزشک را فراموش کرده‌اند: «داده‌ها نشان می‌دهند حداقل ۵۰ درصد خانوارها مراجعه به دندان‌پزشک را در یک‌ سال گذشته کنار گذاشته‌اند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *