تهران در میان ناامن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری

By | ۱۴۰۲-۱۲-۱۳

 چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بیست و سومین گزارش فصلی خود از «پایش امنیت سرمایه‌گذاری به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های کاری» را منتشر کرد و این بخش با اهمیت اما نادیده گرفته شده ایران را زیر ذره‌بین برد.

به گزارش تجارت نیوز،این پایش با تلفیق داده‌های آماری رسمی و ارزیابی نظرسنجی از هفت هزار و 812 فعال اقتصادی انجام شده و وضعیت امنیت اقتصادی ایران را بر اساس هفت نماگر اصلی بررسی کرده است. به این ترتیب، شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران که رقمی بین صفر تا 10 بوده و نمره 10 بدترین حالت ممکن محسوب می‌شود، در تابستان 1402 به 5.66 واحد رسیده که مناسب‌ترین وضعیت از زمان شروع این پایش در زمستان 1396 تا امروز به شمار می‌رود.همانطور که از نام این گزارش پیداست، مرکز پژوهش‌های مجلس، وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری را بر حسب استان‌های کشور نیز تفکیک کرده که این بخش در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

امن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری
با استناد به داده‌های ارائه شده توسط بازوی پژوهشی مجلس، فعالان کسب‌وکار در کشور در تابستان امسال، استان هرمزگان با نمره شاخص 5.14 واحدی را مناسب‌ترین استان از نظر امنیت سرمایه‌گذاری می‌دانند. همچنین استان‌های گلستان با 5.23 و خراسان شمالی با 5.37 نیز در رتبه‌های بعدی این رده‌بندی قرار دارند. این درحالیست که در بهار امسال نیز همین سه استان در سه رده نخست این شاخص قرار گرفته بودند.

در طرف مقابل اما استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، تهران و چهارمحال و بختیاری با ثبت رقم به ترتیب 6.17، 6.08 و 5.94 نامناسب‌ترین وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده‌اند؛ در حالی که در پایش بهار امسال، استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان این سه جایگاه را به خود اختصاص داده بودند و تهران در بین این سه استان حضور نداشت.

عملکرد مقامات استانی در ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری
یکی از نکاتی که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود به آن اشاره کرده است، تکرارشوندگی برخی استان‌ها در قرارگیری در بین مناسب‌ترین یا نامناسب‌ترین وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری برای فصول متوالی است که می‌تواند نشان‌دهنده عملکرد مقامات استانی باشد.

بنابراین استان‌هایی مثل چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و تهران که در فصول اخیر وضعیتی نامناسب در امنیت سرمایه‌گذاری داشته‌اند یا استان‌های هرمزگان، گلستان و خراسان شمالی که روندی مناسب را در پیش گرفته‌اند، می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای مطالعات درون استانی باشند.

عملکرد دولت در استان‌ها
بر اساس گزارش تابستان مرکز پژوهش‌های مجلس، در میان نماگرهای هفتگانه مورد بررسی در این پایش، عملکرد دولت اصلی‌ترین دلیل نبود امنیت سرمایه‌گذاری در کشور به شمار می‌رود.حال بررسی وضعیت این نماگر در استان‌های کشور حاکی از آن است که استان‌های لرستان، تهران و سیستان و بلوچستان بیشترین تاثیر منفی را از عملکرد دولت مشاهده کرده‌اند. همچنین این نماگر در استان‌های کردستان، هرمزگان و خراسان شمالی، وضعیت قابل قبول‌تر از باقی استان‌ها داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *